Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Karşılaştırmalı Klasik Türk Şiiri TED 620 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. OZAN YILMAZ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Arzu Yıldırım, Arş. Gör. Bedriye Gülay Açar

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Divan şiirinde birbirine yakın duran şairleri yüzyıllara göre eşleştirerek yazmış oldukları şiirleri mukayeseli olarak okutmak.

Dersin İçeriği

Kaşılaştırmalı edebiyat ve özelde karşılaştırmalı şiir tekniklerini; Klasik edebiyattaki belli başlı edebî akımları, üslupları ve bunların özelliklerini; aynı veya farklı dönemlerde yazılmış şiir örneklerinin benzer veya farklı yönlerini metin örneklerinden hareketle göstermek.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Divan şiiri metinlerini sıralar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
2 Mukayeseli şiir tekniğini anlatır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
3 Mukayeseli şiir tekniğini metinlere uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
4 Birbirine yakın duran şairleri yüzyıllara göre eşleştirerek metinlerini karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
5 Mukayeseli şiir bilgisini geliştirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
6 Mukayeseli şiir ile ilgili hüküm verir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Mukayeseli şiir tekniği.
2 Mahallileşme akımı şairleri ve ele aldıkları ortak konular.
3 Âşık Paşa-Ahmed Paşa.
4 Necâtî-Bâkî.
5 Sebk-i Hindî şairleri ve ele aldıkları konular.
6 Hayâlî Bey-Neşâtî.
7 Edebiyatımızda İstanbul üzerine yazılmış şiirler.
8 Hikemî şairler ve ele aldıkları ortak konular.
9 ARA SINAV
10 Nâbî-Koca Râgıb Paşa.
11 Nâilî-Şeyh Gâlib.
12 Nâbî´nin Hayriyye’si ve Sümbülzâde Vehbî’nin Lütfiyye’si.
13 Bağdatlı Rûhî-ZiyâPaşa.
14 Tekrar.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Fahir İz, Eski Türk Edebiyatında Nazım, c. I-II, Akçağ yay. Ankara 1995.
2. Büyük Türk Klasikleri, Ötüken-Söğüt, İstanbul 1986.
3. Aşık Paşa, Şeyhi, Necati, Fuzuli, Baki, Bağdatlı Ruhi, Nef’i, Nedim, Nabi, Naili, Neşati, Şeyh Galib divanları.
4. Ahmet Atilla Şentürk- Ahmet Kartal, Eski Türk Edebiyatı Tarihi, Dergah Yayınları, İstanbul 2004.
5. Prof. Dr. Cemal Kurnaz; Türküden Gazele, Halk ve Divan Şiirinin Müşterekleri Üzerine Bir Deneme, Akçağ Yay. Ankara 1997.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. X
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. X
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar.
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. X
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar.
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar.
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. X
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. X
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar.
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. X
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. X
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. X
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. X
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır.
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır.
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. X
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür X
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür X
10
11
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 2 2
Ödev 2 10 20
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 15 15
Toplam İş Yükü 165
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,6
Dersin AKTS Kredisi 6