| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Jeofizikte Elektromanyetik Yöntemler | JFM 518 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AYHAN KESKİNSEZER | 
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | Yer yüzeyinden ve havadan uygulamalarla tüm dünyada yaygın kullanım alanına sahip elektromanyetik yöntemlerle ilişkili olarak teorik esasların irdelenmesi ve uygulamalardaki yeni gelişmelerin ve çeşitliliğin öğrencilere öğretilmesi amaçlanmaktadır. | 
| Dersin İçeriği | Elektromanyetik yöntemlerin teorik fiziksel temelleri; Maxwell denklemleri; görünür özdirencin tanımı; yer yüzeyinde ve havadan zaman ve frekans ortamı elektromanyetik yöntemlere ait arazi sistemleri ve ölçme teknikleri; yatay elektrik dipol ile derin geçici elektromanyetik yöntem; yatay manyetik dipol ile sığ derinlik araştırmaları; tek ve çok kanallı sistemler; veri yığma yöntemleri; sayısal süzgeçler; ters evrişim; sinyaldeki bozulmalar ve giderilmeleri; bir- ve çok- boyutlu modelleme; imaj yöntemi; ters çözüm algoritmaları; veri değerlendirilmesi ve yorum; dirençli katman çözünürlüğü; derin kabuk çalışmaları; çevre jeofiziğinde elektromanyetik yöntemler; genel örnek uygulamalar. | 
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Öğrenciler, elektromanyetik yöntemleri tanır ve ayırt ederler. | Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Örnek Olay, | Sınav , | 
| 2 | Öğrenciler, güncel elektromanyetik ölçü sistemlerini uygularlar | Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Örnek Olay, | Sınav , | 
| 3 | Öğrenciler, arazi şartlarına göre en uygun ölçüm yöntemlerini tasarlar ve uygularlar | Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Örnek Olay, | Sınav , | 
| 4 | Öğrenciler, ölçülen verileri değerlendirirler ve yorumlarlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Örnek Olay, | Sınav , | 
| 5 | Öğrenciler, veri yığma ve imaj yöntemlerini uygularlar | Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Örnek Olay, | Sınav , | 
| 6 | Öğrenciler, maden sahalarını bulmak için elektromanyetik yöntemi uygularlar | Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Örnek Olay, | Sınav , | 
| 7 | Öğrenciler, kabuk araştırılmasında elektromanyetik yöntemi uygularlar | Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Örnek Olay, | Sınav , | 
| 8 | Öğrenciler, petrol sahalarını bulmak için manyetik yöntemi uygularlar | Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Örnek Olay, | Sınav , | 
| 9 | Öğrenciler, havadan elektromanyetik yöntemlere karar verir ve uygularlar | Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Örnek Olay, | Sınav , | 
| 10 | Öğrenciler, çevre amaçlı olarak elektromanyetik yöntemlere karar verirler ve uygularlar | Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Örnek Olay, | Sınav , | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Elektromanyetik yöntemlerin teorik fiziksel temelleri | 1. Hafta Ders Notu | 
| 2 | Maxwell denklemleri; görünür özdirencin tanımı; yer yüzeyinde ve havadan zaman ve frekans ortamı | 2. Hafta Ders Notu | 
| 3 | Elektromanyetik yöntemlere ait arazi sistemleri ve ölçme teknikleri | 3. Hafta Ders Notu | 
| 4 | Güncel elektromanyetik ölçü sistemleri | 4. Hafta Ders Notu | 
| 5 | Derin geçici elektromanyetik yöntem | 5. Hafta Ders Notu | 
| 6 | Sığ derinlik araştırmaları; tek ve çok kanallı sistemler | 6. Hafta Ders Notu | 
| 7 | Veri yığma yöntemleri | 7. Hafta Makale | 
| 8 | İmaj yöntemleri | 8. Hafta Makale | 
| 9 | Veri değerlendirilmesi ve yorumlanması teknikler | 9. Hafta Makale | 
| 10 | Dirençli katman çözünürlüğü araştırmaları | 10. Hafta Makale | 
| 11 | Elektromanyetikte derin kabuk çalışmaları | 11. Hafta Makale | 
| 12 | Maden sahalarının araştırılmasında elektromanyetik yöntem ve uygulamaları | 12. Hafta Makale | 
| 13 | Havadan yapılan araştırmalarda elektromanyetik yöntem ve uygulamaları | 13. Hafta Makale | 
| 14 | Çevre araştırılmasında elektromanyetik yöntem ve uygulamaları | 14. Hafta Makale | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | 1.Kaynak, U. 1992. Elektromanyetik Prospeksiyon, Yıldız Üniversitesi, Kocaeli Mühendislik Fakültesi, Jeofizik Müh.Bölümü, 1992, Kocaeli. | 
| Ders Kaynakları | 1.Kaufmann, A. A., Keller, G. V., 1983, Frequency and transient soundings;Elsevier, Amsterdam. | 
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
| 1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
| 1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
| 2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
| 2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
| 2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
| 3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
| 3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
| 3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
| 4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
| 4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
| 4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
| 5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
| 5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
| 5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
| 6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
| 6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
| 6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
| 7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
| 7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
| 7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
| 8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | X | |||||
| 8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | X | |||||
| 8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | X | |||||
| 9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | X | |||||
| 9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | X | |||||
| 9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | X | |||||
| 10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | X | |||||
| 10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | X | |||||
| 10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | X | |||||
| 11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
| 11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
| 11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
| 12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | X | |||||
| 12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | X | |||||
| 12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 4 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 6 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 7 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 8 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 10 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 11 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 12 | PÇ 12 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Öğrenciler, elektromanyetik yöntemleri tanır ve ayırt ederler. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 2 | Öğrenciler, güncel elektromanyetik ölçü sistemlerini uygularlar | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 3 | Öğrenciler, arazi şartlarına göre en uygun ölçüm yöntemlerini tasarlar ve uygularlar | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 4 | Öğrenciler, ölçülen verileri değerlendirirler ve yorumlarlar. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 5 | Öğrenciler, veri yığma ve imaj yöntemlerini uygularlar | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 6 | Öğrenciler, maden sahalarını bulmak için elektromanyetik yöntemi uygularlar | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 7 | Öğrenciler, kabuk araştırılmasında elektromanyetik yöntemi uygularlar | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 8 | Öğrenciler, petrol sahalarını bulmak için manyetik yöntemi uygularlar | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 9 | Öğrenciler, havadan elektromanyetik yöntemlere karar verir ve uygularlar | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 10 | Öğrenciler, çevre amaçlı olarak elektromanyetik yöntemlere karar verirler ve uygularlar | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 100 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 | 
| 1. Final | 60 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 | 
| Ara Sınav | 1 | 18 | 18 | 
| Final | 1 | 20 | 20 | 
| Toplam İş Yükü | 150 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||