| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Mühendisler İçin İleri İstatistik Analizi | ENM 514 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SEMRA BORAN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Verilerin basit ve çok değişkenli istatistik teknikler kullanılarak analiz edilerek sonuçların yorumlanması ve karar vericilere yardımcı olmak |
| Dersin İçeriği | Örnekleme dağılımları ve Hipotez testleri, Nonparametrik testler Ki-kare bağımsızlık testleri, Varyans Analizi, Regresyon Analizi, Bazı Çok Değişkenli İstatistik Teknikler |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Uygun veri derleme yöntemini seçer | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Sözlü Sınav, |
| 2 | Verileri derler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, | Sınav , |
| 3 | Ham verileri istatistik analiz için hazır hale getirir | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, | Sınav , Sözlü Sınav, |
| 4 | İstatistik paket programlar kullanır | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
| 5 | Verilere uygun analiz tekniklerini seçer | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
| 6 | Hipotezler kurar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sınav , Sözlü Sınav, |
| 7 | Hipotezleri test eder ve yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
| 8 | Paket programlar kullanarak verileri analiz eder | Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, | Sınav , Ödev, |
| 9 | Analiz çıktılarının değerlendirir | Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
| 10 | Güvenilirlik analizleri yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
| 11 | Analiz sonuçlarını rapor eder | Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Proje / Tasarım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Örnekleme dağılımları | |
| 2 | Hipotez Testleri | |
| 3 | Nonparametrik Testler | |
| 4 | Nonparametrik Testler (Devam) | |
| 5 | Ki-kare Bağımsızlık Testleri | |
| 6 | Varyans Analizi | |
| 7 | Tek ve Çift Yönlü Varyans Analizi | |
| 8 | Regresyon ve Korelasyon Analizi | |
| 9 | Doğrusal Regresyon Modeli Varsayımları, Basit Regresyon Modelleri | |
| 10 | Çoklu Regresyon Modelleri | |
| 11 | Regresyon Modelleri İçin Testler | |
| 12 | Kümeleme Analizi | |
| 13 | Faktör Analizi | |
| 14 | Ayırma Analizi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1. Özdamar K., Paket Programlarla İstatistik Veri Analizi, Cilt I ve II, Kaan Kitabevi, 2004 2. Albayrak A, S., Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikler, Asil yayınevi |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulamaktır. | ||||||
| 2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilmektir. | ||||||
| 3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulamaktır. | ||||||
| 4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilmektir. | ||||||
| 5 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlamaktır. | ||||||
| 6 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve ileri düzeyde değerlendirmektir. | ||||||
| 7 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk almaktır. | ||||||
| 8 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilmektir. | ||||||
| 9 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgileri yorumlamaktır. | ||||||
| 10 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilmektir. | ||||||
| 11 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum sağlamaktır. | ||||||
| 12 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetmektir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Uygun veri derleme yöntemini seçer | ||||||||||||
| 2 | Verileri derler | ||||||||||||
| 3 | Ham verileri istatistik analiz için hazır hale getirir | ||||||||||||
| 4 | İstatistik paket programlar kullanır | ||||||||||||
| 5 | Verilere uygun analiz tekniklerini seçer | ||||||||||||
| 6 | Hipotezler kurar | ||||||||||||
| 7 | Hipotezleri test eder ve yorumlar | ||||||||||||
| 8 | Paket programlar kullanarak verileri analiz eder | ||||||||||||
| 9 | Analiz çıktılarının değerlendirir | ||||||||||||
| 10 | Güvenilirlik analizleri yapar | ||||||||||||
| 11 | Analiz sonuçlarını rapor eder |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 20 |
| 1. Ödev | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 1 | 15 | 15 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 30 | 30 |
| Toplam İş Yükü | 150 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||