| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Yöneylem Araştırmasında Deterministik Modeller | ENM 503 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HARUN REŞİT YAZĞAN |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. HARUN REŞİT YAZĞAN, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Deterministik modeller ve çözüm yollarının öğretilmesi |
| Dersin İçeriği | Doğrusal programlamaya giriş, Duyarlılık analizi, ikilik problemleri, tam sayılı programlama ve çözüm teknikleri ve endüstriyel problemlerinin çözümü için geliştirilen programlarla uygulamalar |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Deterministik problemleri modelleyebilme yeteneğinin kazanılması | ||
| 2 | Deterministik modellerin çözüm yöntemlerinin öğrenilmesi | ||
| 3 | Deterministik modellerin analizi ve çözümleri yorumlama yeteneğinin kazanılması | ||
| 4 | Deterministik modelleri çeşitli yazılımlar yardımıyla çözebilme ve yorumlayabilme yeteneğinin kazanılması |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Doğrusal Modellerin Tanımı ve Model Kurma | |
| 2 | Modellerin çözüm teknikleri ve parametrelerin yorumları | |
| 3 | Duyarlılık Analizi | |
| 4 | Duyarlılık Analizi | |
| 5 | Modellerin İkilik Hali | |
| 6 | İkilik modelin yorumlari | |
| 7 | Modellerin Bilgisayar çözümleri ve yorumları | |
| 8 | Modellerin Bilgisayar çözümleri ve yorumları | |
| 9 | Tam sayılı Programlama | |
| 10 | Tam sayılı Programlama | |
| 11 | Tam sayılı Programlama | |
| 12 | Doğrusal Modellerde İleri Konular | |
| 13 | Düzenlenmiş Simplex | |
| 14 | Dantzig-Wolfe Decompozition Algoritması |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1- Wiston, W, 1994 Operations Research, Applications and Algorithms, Duxbury Pres 2- Taha, H, 2000, Yöneylem Araştırması, Literatur Yayıncılık |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulamaktır. | ||||||
| 2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilmektir. | ||||||
| 3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulamaktır. | ||||||
| 4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilmektir. | ||||||
| 5 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlamaktır. | ||||||
| 6 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve ileri düzeyde değerlendirmektir. | ||||||
| 7 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk almaktır. | ||||||
| 8 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilmektir. | ||||||
| 9 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgileri yorumlamaktır. | ||||||
| 10 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilmektir. | ||||||
| 11 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum sağlamaktır. | ||||||
| 12 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetmektir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Deterministik problemleri modelleyebilme yeteneğinin kazanılması | ||||||||||||
| 2 | Deterministik modellerin çözüm yöntemlerinin öğrenilmesi | ||||||||||||
| 3 | Deterministik modellerin analizi ve çözümleri yorumlama yeteneğinin kazanılması | ||||||||||||
| 4 | Deterministik modelleri çeşitli yazılımlar yardımıyla çözebilme ve yorumlayabilme yeteneğinin kazanılması |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Ödev | 8 |
| 2. Ödev | 8 |
| 3. Ödev | 8 |
| 4. Ödev | 8 |
| 5. Ödev | 8 |
| 6. Ödev | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 6 | 20 | 120 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 30 | 30 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 250 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 10 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||