| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| İleri Çevre Kimyası | CEM 501 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. BERNA KIRIL MERT |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. İSMAİL AYHAN ŞENGİL, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Çevre Mühendisliği alanında yapılacak bilimsel çalışmalarda kimya bilgisi çok önemli bir yer tutmaktadır. Bu ders Enstitümüz Çevre Mühendisliği ABD da yapılmakta olan tezlerde gerekli olan kimya bilgisini sağlayacaktır. |
| Dersin İçeriği | Birimler,denge prosesleri; kimyasal kinetik, kimyasal denge,sulu çözeltilerde denge ,aletli analiz yöntemleri-AAS;GC;HPLC;iyon kromatografisi |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Konsantrasyon birimlerini bilir | Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
| 2 | Sıvı-gaz-katı denge proseslerini bilir, kimyasal reaksiyon denge ve kinetik hesaplarını yapar | Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
| 3 | Aletli analiz bilir,aletli analiz yöntemlerini uygular | Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Kütle Konsantrasyon Birimleri-Kütle/Kütle;Kütle/Hacim;Hacim/Hacim;mol/mol;Kısmi basıç birimleri | |
| 2 | Mol/Hacim birimleri-Normalite;bileşen konsantrasyonları | |
| 3 | Katı madde kons.tayini;Doğada karşılaşılan konsantarsyonlar | |
| 4 | Aktivite-İyonik şiddet;Elektolitler için aktivite hesabı;elektolit olmayan çözeltiler için aktivite hesabı | |
| 5 | Denge Prosesleri-Uçuculuk;havada konsantrasyon hesabı | |
| 6 | Hava-Su dengesi;henry sabiti;Boyutlu ve boyutsuz Henry sabitlerinin dönüştürülmesi | |
| 7 | Kimyasal Kinetik- Hız denklemleri;sıfır ve 1. mertebe reaksiyonlar;yarılanma süresi;hız sabiti üzerine sıcaklık etkisi | |
| 8 | Atomik Absorsiyon Spektrofotometresi-Atomizasyon teknikleri;alev tipleri;alev atomizasyon performans özellikleri | |
| 9 | AAS Cihazı-ışık kaynağı;katod lambaları;AAS de girişimler;analiz yöntemi | |
| 10 | Gaz Kormatografisi (GC)-kullanım alanları;türleri;taşıyıcı gaz sistemi;enjeksiyon;ısıtma | |
| 11 | GC kolonları;dedektörler;alıkonma zamanı, dağılım katsayısı;rezoluzasyon | |
| 12 | HPLC-uygulama alanları;cihaz kısımları;çözücü;pompa sistemleri;enjeksiyon;kolon sistemleri | |
| 13 | HPLC- dedektörler;nrmal faz ve ters faz dağılım;uygulamalar | |
| 14 | İyon Kromatografisi- İyon değiştirme;Cihaz;kolon;dolgular;kromatogram örneği |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Environmental chemistry - / Bhagi, Ajay Kumar. ; Ajay Kumar Bhagi, G.R. Chatwal.,Mumbai : Himalaya Pub. House, 2010 . Chemistry of the environment [electronic resource]Ronald A. Bailey ... [et al.].; San Diego, Calif. : Academic Press, 2002 : 2nd ed. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
| 2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | ||||||
| 3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | ||||||
| 4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
| 5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | ||||||
| 6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
| 7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
| 8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
| 9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
| 10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
| 11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
| 12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Konsantrasyon birimlerini bilir | ||||||||||||
| 2 | Sıvı-gaz-katı denge proseslerini bilir, kimyasal reaksiyon denge ve kinetik hesaplarını yapar | ||||||||||||
| 3 | Aletli analiz bilir,aletli analiz yöntemlerini uygular |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 15 |
| 2. Kısa Sınav | 15 |
| 1. Ödev | 20 |
| 3. Kısa Sınav | 0 |
| 2. Ara Sınav | 0 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 25 | 25 |
| Kısa Sınav | 2 | 12 | 24 |
| Ödev | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 149 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,96 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||