| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| İşaretler ve Sistemler | EEM 305 | 5 | 3 + 0 | 3 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | MAT231 Diferansiyel Denklemler, MAT133 Lineer Cebir, EEM205 Elektrik Devreleri-I derslerinin alınmış olması tavsiye edilir. |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. GÖKÇEN ÇETİNEL |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. GÖKÇEN ÇETİNEL, Dr.Öğr.Üyesi BURHAN BARAKLI, Prof.Dr. AŞKIN DEMİRKOL, Prof.Dr. İRFAN YAZICI, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Elektrik-Elektronik mühendisliği ve tüm mühendislik alanları için temel teşkil eden bu dersin amacı,öncelikle işaret ve sistem analiz yöntemlerinin anlaşılması, daha sonra karmaşık süreçlerin analizinin yapılmasıdır. |
| Dersin İçeriği | Sürekli-zaman, ayrık-zaman işaretler ve sistemler, sistemlerin temel özelliklerinin incelenmesi, doğrusal zamanla değişmeyen sistemler, Periyodik işaretlerin Fourier serisi gösterilimleri, sürekli-zaman, ayrık-zaman Fourier dönüşümü, Örnekleme teoremi, Laplace dönüşümü ve z- dönüşümü. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | İşaret tanımını ve çeşitlerini kavramak | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
| 2 | Sistem tanımını kavramak, bir sistemin özelliklerini inceleyebilmek. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
| 3 | Sürekli-ayrık işaret ve sistem yaklaşımlarını kavramak. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
| 4 | Periyodik işaretlere ait dönüşümleri kavramak. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
| 5 | Periyodik olmayan işaretlere ait dönüşümleri kavramak. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
| 6 | Örnek sistemler için uygulamalar yapabilmek. | Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Ödev, Proje / Tasarım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | İşaretler | 1.Hafta Sunusu |
| 2 | Sistemler | 2.Hafta Sunusu |
| 3 | Doğrusal Zamanla Değişmeyen Sistemler (Konvolüsyon) | 3.Hafta Sunusu |
| 4 | Doğrusal Zamanla Değişmeyen Sistemler ( Sistem Özelliklerinin incelenmesi) | 4.Hafta Sunusu |
| 5 | Periyodik İşaretlerin Fourier Serisi Gösterilimi (Sürekli-zaman periyodik işaretler için) | 5.Hafta Sunusu |
| 6 | Periyodik İşaretlerin Fourier Serisi Gösterilimi (Ayrık-zaman periyodik işaretler için) | 6.Hafta Sunusu |
| 7 | Sürekli-zaman Fourier Dönüşümü | 7.Hafta Sunusu |
| 8 | Ayrık-zaman Fourier Dönüşümü | 8.Hafta Sunusu |
| 9 | Haberleşme Sistemleri Uygulamaları | 9.Hafta Sunusu |
| 10 | Örnekleme | 10.Hafta Sunusu |
| 11 | Laplace Dönüşümü | 11.Hafta Sunusu |
| 12 | Laplace Dönüşümü (Doğrusal Geribeslemeli Sistem Uygulamaları) | 12.Hafta Sunusu |
| 13 | z-Dönüşümü | 13.Hafta Sunusu |
| 14 | z-Dönüşümü (Doğrusal Geribeslemeli Sistem Uygulamaları) | 14.Hafta Sunusu |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1] http://www.abis.sakarya.edu.tr/ adersinden yayınlanan ders notları. |
| Ders Kaynakları | [2] Signal and systems, A.V. Oppenheim, A. S. Willsky, 1996 [3] Signal and systems, Simon Haykin&Barry Van Veen,Wiley, 2007 [4] Digital signal processing, John G.Proakis, Dimitris G.Manolakis, 2007 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
| 2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
| 5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
| 6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||
| 7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
| 9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | İşaret tanımını ve çeşitlerini kavramak | |||||||||||
| 2 | Sistem tanımını kavramak, bir sistemin özelliklerini inceleyebilmek. | |||||||||||
| 3 | Sürekli-ayrık işaret ve sistem yaklaşımlarını kavramak. | |||||||||||
| 4 | Periyodik işaretlere ait dönüşümleri kavramak. | |||||||||||
| 5 | Periyodik olmayan işaretlere ait dönüşümleri kavramak. | |||||||||||
| 6 | Örnek sistemler için uygulamalar yapabilmek. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| 1. Ödev | 10 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Ödev | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 131 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,24 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||