| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Sismoloji | JFM 301 | 5 | 2 + 1 | 3 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | Yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. EMRAH BUDAKOĞLU |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. GÜNDÜZ HORASAN, |
| Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Dr. Emrah BUDAKOĞLU |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Sismoloji hakkında temel bilgileri vermek |
| Dersin İçeriği | Sismolojinin tarihçesi, Depremlerin yeryüzündeki etkileri; Sismik aletler; Deprem parametrelerinin belirlenmesi; Elastisite teorisi; Sismik dalgalar: Cisim dalgaları (P ve S) ve dalga eşitliği; Yüzey dalgaları: Rayleigh ve Love dalgaları, yüzey dalgalarının dispersiyonu, grup ve faz hızı; Yerin serbest titreşimleri; Tabakalı ve küresel yer içinde ışın yayılımı, snell kanunu, geometrik yayılma, soğurulma; Yerin kabuğu ve Mantosundan yansıyan ve kırılan dalgalar; Zaman - uzaklık eğrileri; Sismik spektrum ve kaynak parametreleri |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Depremlerin yeryüzündeki etkilerini açıklayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, | Sınav , |
| 2 | Deprem kayıt aletlerini tanır ve deprem parametrelerini hesaplayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, | Sınav , Performans Görevi, |
| 3 | Cisim (P, S) ve Yüzey (Love, Rayleigh) dalgalarını tanır, dispersiyon olayını, faz ve grup hızını açıklayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, | Sınav , Performans Görevi, |
| 4 | Yerin kabuğu, mantosu ve çekirdeğinden yayılan dalgaları tanır, dalgaların teorik seyahat zamanlarını hesaplayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, | Sınav , Performans Görevi, |
| 5 | Işının tabaka içinde yayılımını, soğrulmasını ve Snell yasasını açıklayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Problem Çözme, | Sınav , |
| 6 | Kaynak parametrelerini açıklayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay, | Sınav , |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Sismolojinin tarihçesi, levha tektoniği ve deprem tarifi | |
| 2 | Depremlerin yeryüzündeki etkileri | |
| 3 | Sismik aletler: sismograf sistemi, sismometre, analog ve sayısal kayıtçılar, sismogramlar, aletin frekans tepkisi, sismik ağlar | |
| 4 | Deprem parametrelerinin belirlenmesi: episantr lokasyonu, oluş zamanı, odak derinliği, depremin büyüklüğü (magnitüd) | |
| 5 | Şiddet, sismik moment, deprem enerjisi; şiddet- magnitüd- enerji-ivme arasındaki bağıntılar | |
| 6 | Elastisite teorisi: gerilme ve yamulma, Hookes kanunu, elastik parametreler | |
| 7 | Sismik dalgalar: P ve S dalgası için sismik dalga eşitliğinin eldesi, genlik, periyot, dalga boyu gibi ifadelerin tanımı | |
| 8 | Yüzey dalgaları: Rayleigh ve Love dalgaları | |
| 9 | Yüzey dalgalarının dispersiyonu, grup ve faz hızı | |
| 10 | Yerin serbest titreşimleri | |
| 11 | Tabakalı ve küresel yer içinde ışın yayılımı, ışın parametresi, snell kanunu, geometrik yayılma, soğurulma | |
| 12 | Yerin kabuğu ve Mantosundan yansıyan ve kırılan dalgalar | |
| 13 | Zaman - uzaklık eğrileri ve önemi | |
| 14 | Sismik spektrum ve kaynak parametreleri |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1. Lay, T. & Wallace, T.C., 1995. Modern Global Seismology, Academic Press, |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | -Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | X | |||||
| 2 | -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
| 3 | -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | ||||||
| 4 | -Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
| 5 | -Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
| 6 | -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||
| 7 | -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
| 9 | -Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. | ||||||
| 10 | Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. | ||||||
| 11 | -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Depremlerin yeryüzündeki etkilerini açıklayabilir | |||||||||||
| 2 | Deprem kayıt aletlerini tanır ve deprem parametrelerini hesaplayabilir | |||||||||||
| 3 | Cisim (P, S) ve Yüzey (Love, Rayleigh) dalgalarını tanır, dispersiyon olayını, faz ve grup hızını açıklayabilir | |||||||||||
| 4 | Yerin kabuğu, mantosu ve çekirdeğinden yayılan dalgaları tanır, dalgaların teorik seyahat zamanlarını hesaplayabilir | |||||||||||
| 5 | Işının tabaka içinde yayılımını, soğrulmasını ve Snell yasasını açıklayabilir | |||||||||||
| 6 | Kaynak parametrelerini açıklayabilir |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Performans Görevi (Uygulama) | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
| Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 24 | 24 |
| Toplam İş Yükü | 114 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,56 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||