Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Jeofizikte Potansiyel Teori JFM 440 8 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri yok
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi GÜNAY BEYHAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları -
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Dersin amacı jeofizik bilimi içinde yer alan potansiyel alanların tanıtımı
Dersin İçeriği Potansiyel Teori genel anlamda vektörel ve/veya skaler alanların matematik tanımlamasını ve özelliklerini inceleyerek bu alanların fiziksel özelliklerini araştırır. Bu kapsamda jeofiziğin temel inceleme konuları içinde yer alan gravite, elektrik, elektromagnetik, magnetik, yer değiştirme, sıcaklık, basınç ve benzeri alanlar yani tüm jeofizik potansiyel teorinin uygulaması olarak incelenebilir
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Öğrenciler, Potansiyel alanları ayırt ederler Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
2 Öğrenciler, Vektör analizi, vektörlerin türevi ve vektörlerin diferansiyelini ayırt ederler Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
3 Öğrenciler, Nabla operatörünü ve vektör operatörlerini ayırt ederler Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
4 Öğrenciler, Kütle potansiyeli, nokta potansiyeli ve gauss-diverjans teoremini ayırt eder ve yorumlarlar Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
5 Öğrenciler, Homojen ortamda elektrik alanı yorumlar Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
6 Öğrenciler, Laplace alanı ve Poisson alanını ayırt eder ve yorumlar Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
7 Öğrenciler, Newton kanununu, yüzey dağılımlı kütleler ile hacimsel dağılımlı kütleleri ayırt eder ve yorumlar Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Potansiyel teorinin tanımı ve giriş
2 Vektör analizi, vektörlerin türevi ve diferansiyeli
3 Gradyent, diverjans ve rotasyonel operatörleri
4 İş kavramı ve Nabla operatörü
5 Kütle potansiyeli
6 Nokta potansiyeli ve Gauss-Diverjans teoremi
7 Homojen ortamda elektrik alan ve kuvvet çizgisi diferansiyel alan
8 Laplace alanı ve Poisson alanı
9 Newton kanunu, noktasal dağılımlı kütleler
10 Newton kanunu, noktasal dağılımlı kütleler
11 Yüzey dağılımlı kütleler
12 Hacimsel dağılımlı kütleler
13 İntegral uygulamaları
14 Dersin genel tekrarı
Kaynaklar
Ders Notu Jeofizikte Potansiyel Teori Sakarya Üniversitesi, Ders Notu
Ders Kaynakları 1. Yaramancı, U., 1986, Potansiyel Teori, İ.T.Ü. Maslak. 201 sayfa.
2. Martensen, E., 1968. Potentialtheorie, Stutgart, 145 p.
3. Moon, P and D. E. Spencer., 1960, Field Theory for Engineers, Princeton, N.J.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 -Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. X
1 -Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. X
2 -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi X
2 -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi X
3 -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) X
3 -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) X
4 -Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
4 -Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. X
5 -Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
6 -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. X
6 -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. X
7 -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 -Mesleki ve etik sorumluluk bilinci.
10 Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. X
10 Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık.
11 -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 10
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 16 16
Toplam İş Yükü 100
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4
Dersin AKTS Kredisi 5