| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Deniz Jeofiziği | JFM 422 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AYHAN KESKİNSEZER |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Denizlerde kullanılan temel jeofizik yöntemlerden sismik, gravite, manyetik, ısı akısı ölçümleri v.b. gibi konuların Jeofizik Mühendisliği öğretimi içerisinde öğrencilere verilmesi amaçlanmaktadır. |
| Dersin İçeriği | Denizler ve okyanusların taban yapısı ve özellikleri, Deniz tabanında oluşan maden yatakları, Deniz araştırmalarında kullanılan alet ve ekipman, Denizlerde jeofizik yöntemlerin uygulanması, Ölçülen verilerin değerlendirilmesi. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Öğrenciler, deniz jeofiziğinde kullanılacak yöntemleri ayırt ederler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
| 2 | Öğrenciler, araştırma için en uygun yönteme karar verirler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
| 3 | Öğrenciler, yapılacak çalışmayı planlar ve koordinasyonu sağlarlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
| 4 | Öğrenciler, deniz jeofiziğinde manyetik yöntemleri uygularlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
| 5 | Öğrenciler, deniz jeofiziğinde sismik yansıma yöntemini uygularlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
| 6 | Öğrenciler, deniz jeofiziğinde sismik kırılma yöntemini uygularlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
| 7 | Öğrenciler, deniz jeofiziğinde kullanılan diğer yöntemleri gerektiğinde uygularlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Deniz jeofiziğine giriş | |
| 2 | Denizler ve okyanuslar | |
| 3 | Deniz tabanının topografyası | |
| 4 | Deniz tabanında oluşan maden yatakları | |
| 5 | Deniz tabanı araştırmaları | |
| 6 | Deniz Jeofiziği etüt cihazları | |
| 7 | Geoteknik etüt cihazları | |
| 8 | Denizlerde sismik çalışmalar | |
| 9 | Denizlerde elektrik çalışmalar | |
| 10 | Denizlerde gravite çalışmaları | |
| 11 | Denizlerde tektonik çalışmalar | |
| 12 | Denizlerde topografik çalışmalar | |
| 13 | Denizlerde manyetik çalışmalar | |
| 14 | Denizlerde fay araştırmaları |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Deniz Jeofiziği Ders Notu Derlemesi |
| Ders Kaynakları | 1.Ketin, İ. 1982. Genel Jeoloji, Cilt 2, İTU Matbaası, İstanbul. 2.Atalay, İ. 1981. Denizaltı Jeolojisi ve Jeomorfolojisi, Atatürk Üniv. Yayınları No: 582, Erzurum. 3.Uluğ, A.1990.Deniz Jeolojisi ve Jeofiziğinde Enstrümantal Yöntemler Çalışma Notları, DEU. Deniz Bil. Enst. İzmir. 4.Uluğ, A., Özel, E., Çiftçi, G. 1987. İstanbul Boğazında Sismik Çalışmalar, Jeofizik 1,130-144, TMMOB Jeofizik Müh. Odası Dergisi. 5.Ercan, A., Utku, M., Yılmazer, M. 1987. Jeofizik Yöntemle Haliç Sualtı Yapısı, Jeofizik 1,145-155, TMMOB Jeofizik Müh. Odası Dergisi. 6.Adatepe, F. 1991. Marmara Denizi Gravite ve Manyetik Verilerinin Fourier Analizleriyle değerlendirilmesi, Jeofizik 5,127-133, TMMOB Jeofizik Müh.Odası Dergisi. 7.Gökçen, S.L., Kelling, G., Uluğ, A., Gökçen, N., Özel, E. 1991. Alanya-Mersin Arası Denizel Bölgedeki Genç Tektonik Yapılar, Jeofizik 5, 3-12, TMMOB Jeofizik Müh. Odası Dergisi. 8.Okyar, M., Bodur, M.N., Ediger, V., Timur, K., Ergin, M. 1991. Deniz Tabanının Topografik Özelliklerini araştırmak için akustik Bir Yaklaşım: Yanı Tarayan Sonar Sistemi, Jeofizik 5, 13-26, TMMOB Jeofizik Müh. Odası Dergisi. 9.Demirel, A.S. 1995. İskenderun Körfezi Manyetik Verilerinin Değerlendirilmesi, Jeofizik 9-10, 45-50, TMMOB Jeofizik Müh. Odası Dergisi. 10.Akgün, M., Ergün, M. 1995. İzmit Körfezinin Yapısı ve Kuzey Anadolu Fayı (KAF) ile İlişkisinin İrdelenmesi, Jeofizik 9-10, 65-69, TMMOB Jeofizik Müh. Odası Dergisi. 11.Ergün, M., Oral, E.Z., Çiftçi, G. 1995. Doğu Akdenizin Yapısı ve Levha Tektoniğindeki Yeri, Jeofizik 9-10, 65-69, TMMOB Jeofizik Müh. Odası Dergisi. 12.Geophysics, Society of Exploration Geophysics Journals and Books |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | -Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | X | |||||
| 2 | -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
| 3 | -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | X | |||||
| 4 | -Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
| 5 | -Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
| 6 | -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
| 7 | -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. | X | |||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
| 9 | -Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. | X | |||||
| 10 | Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. | X | |||||
| 11 | -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Öğrenciler, deniz jeofiziğinde kullanılacak yöntemleri ayırt ederler. | |||||||||||
| 2 | Öğrenciler, araştırma için en uygun yönteme karar verirler. | |||||||||||
| 3 | Öğrenciler, yapılacak çalışmayı planlar ve koordinasyonu sağlarlar | |||||||||||
| 4 | Öğrenciler, deniz jeofiziğinde manyetik yöntemleri uygularlar | |||||||||||
| 5 | Öğrenciler, deniz jeofiziğinde sismik yansıma yöntemini uygularlar | |||||||||||
| 6 | Öğrenciler, deniz jeofiziğinde sismik kırılma yöntemini uygularlar. | |||||||||||
| 7 | Öğrenciler, deniz jeofiziğinde kullanılan diğer yöntemleri gerektiğinde uygularlar |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
| Ödev | 1 | 5 | 5 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 125 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||