| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Şehircilik ve Çevre Planlama | CVM 446 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MAHNAZ GÜMRÜKÇÜOĞLU YİĞİT |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. MAHNAZ GÜMRÜKÇÜOĞLU YİĞİT, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Şehir ve şehircilik tanımları ve tarihçesinin kavranması, kentsel üstyapı-altyapı ilişkilerinin ve kentleşmenin yarattığı çevre sorunları ile çözüm yollarının öğrenilmesi, çevre planlama ile çevre sorunlarının kavranmasıdır. |
| Dersin İçeriği | Giriş, tanımlar (şehircilik, şehir, şehirleşme, plan-planlama), şehirler ile ilgili nüfus, yoğunluk, alt yapı ve donatımlar gibi kriterler, kentleşme ve nüfus hareketleri, ülkemizde ve dünyada kentleşmenin özellikleri, çevre planlaması ve çevrenin korunmasında planlamanın önemi.kentleşme-sanayileşme ve çevre sorunları, şehir ve çevre planlamasında yaklaşımlar ve planlamanın genel esasları, plan çeşitleri ve hiyerarşisi. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Şehir ve yerleşme kavramlarını tanır | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , |
| 2 | Yaşanabilir bir kentin özelliklerini ve unsurlarını bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav , Performans Görevi, |
| 3 | Şehirleşme ile çevre etkileşimini kavrar | Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav , Ödev, |
| 4 | Planlamanın önemini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
| 5 | Kentleşme ve çevre korumada planlamanın yerini tartışır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Sınav , Performans Görevi, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Giriş, tanımlar ve kavramlar. | |
| 2 | Genel olarak yerleşmeler ve kentleşme tarihi | |
| 3 | Kentleşme ve kentlileşme. | |
| 4 | Geçmişte ve günümüzde kentleşme kaynaklı çevre sorunları. | |
| 5 | Ülkemizde kentleşme ve kentleşme sorunları. | |
| 6 | Plan ve planlama kavramları. | |
| 7 | Planlamayı etkileyen unsurlar. | |
| 8 | Ara sınav | |
| 9 | Kent Planlaması ve çağdaş planlama yaklaşımı ve planlamanın unsurları | |
| 10 | Çevre düzeni planları | |
| 11 | Kent planları ve bunların kent kimliğine etkileri. Geleceğin kentleri | |
| 12 | Planların uygulanması ve çevre sorunlarının çözümüne etkisi. | |
| 13 | Öğrenci performans ödev sunumları | |
| 14 | Öğrenci performans ödevı sunumları |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | [1] Dr. Ergun Gürpınar, "Kent ve Çevre Sorunlarına bir Bakış", Der yayınları, İstanbul, 1996. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Matemetik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanma becerisi | ||||||
| 2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygu analiz ve modelleme yöntemlerinin seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
| 3 | Karmaşık bir sistemin, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | |||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | ||||||
| 5 | Karmaşık Mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
| 6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | ||||||
| 7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | X | |||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | X | |||||
| 9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | X | |||||
| 10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yöntemi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | X | |||||
| 11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Şehir ve yerleşme kavramlarını tanır | |||||||||||
| 2 | Yaşanabilir bir kentin özelliklerini ve unsurlarını bilir | |||||||||||
| 3 | Şehirleşme ile çevre etkileşimini kavrar | |||||||||||
| 4 | Planlamanın önemini kavrar | |||||||||||
| 5 | Kentleşme ve çevre korumada planlamanın yerini tartışır |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 40 |
| 1. Proje / Tasarım | 60 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 20 | 20 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Sözlü Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü | 127 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,08 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||