| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Hava Kirliliği Ölçme Teknikleri | CVM 421 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi YASEMİN DAMAR ARİFOĞLU |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Hava kirleticileri ve kaynaklarını, bu kirleticilerin ölçme prensiplerini ve ilgili mevzuatı öğretmektir |
| Dersin İçeriği | 1. Hava kirleticiler ve kaynakları 2. Pasif ve Aktif örnekleyiciler 3. Otomatik Analizörler 4. Uzaktan Algılayıcılar 5. Biyoindikatörler 6. Kalite kontrol ve güvenilirlik metodolojileri 7. Kalibrasyon yöntemleri |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Hava kirliliği ile ilgili bilgi sahibi olur ve temel hava kirletici kaynaklarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav , Ödev, |
| 2 | Hava kirleticilerini ve çevre-insan sağlığına etkilerini tanımlar | ||
| 3 | Kirletici ölçüm yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur ve yöntemleri açıklar. | ||
| 4 | İzleme ağı tasarımı ve örneklem noktası seçiminde uygulama becerisi kazanır. | ||
| 5 | Ölçümlerin kontrolü, veri kalitesi hakkında bilgi sahibi olur. |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Hava Kirliliği ve Kirletici Kaynakları | |
| 2 | Hava Kirleticiler ve Çevresel Etkileri | |
| 3 | Kirletici Ölçüm Yöntemleri | |
| 4 | Pasif ve Aktif Örnekleyiciler | |
| 5 | Otomatik Analizörler (Gaz Emisyonlar) | |
| 6 | SO2, NOX, CO ölçümü | |
| 7 | O3, HC, NH3, flor, klor ölçümü | |
| 8 | Otomatik Analizörler (Toz emisyonlar) | |
| 9 | Gravimetrik | |
| 10 | TEOM, Beta ışını, | |
| 11 | Uzaktan Algılayıcılar ve Biyoindikatörler | |
| 12 | Kalite Kontrol ve Güvenilirlik Metodolojileri | |
| 13 | İzleme ağı tasarımı ve örneklem noktası seçimi | |
| 14 | Kalibrasyon |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Hava kalitesi izleme metodolojileri ve örneklem kriterleri, REFİK SAYDAM HIFZISSIHHA MERKEZİ BAŞKANLIĞI Çevre Sağlığı Araştırma Müdürlüğü Yayınları. |
| Ders Kaynakları | 1. Air Pollution Control Engineering, Noel De Nevers, McGRAW-HILL international Editions 2. Hava Kirliliği ve Kontrolünün Esasları, Ayşen Müezinoğlu, Dokuz Eylül Yayınları. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Matemetik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanma becerisi | ||||||
| 2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygu analiz ve modelleme yöntemlerinin seçme ve uygulama becerisi | ||||||
| 3 | Karmaşık bir sistemin, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | ||||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | X | |||||
| 5 | Karmaşık Mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
| 6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | X | |||||
| 7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | X | |||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | X | |||||
| 9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yöntemi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | X | |||||
| 11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Hava kirliliği ile ilgili bilgi sahibi olur ve temel hava kirletici kaynaklarını açıklar. | |||||||||||
| 2 | Hava kirleticilerini ve çevre-insan sağlığına etkilerini tanımlar | |||||||||||
| 3 | Kirletici ölçüm yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur ve yöntemleri açıklar. | |||||||||||
| 4 | İzleme ağı tasarımı ve örneklem noktası seçiminde uygulama becerisi kazanır. | |||||||||||
| 5 | Ölçümlerin kontrolü, veri kalitesi hakkında bilgi sahibi olur. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 30 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 10 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| 2. Ödev | 10 |
| 3. Ödev | 10 |
| 4. Ödev | 10 |
| 5. Ödev | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
| Ödev | 5 | 5 | 25 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 126 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||