| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Gürültü Kirliliği ve Kontrolü | CVM 419 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ASUDE ATEŞ |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. ASUDE ATEŞ, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Gürültü kaynakları incelenmesi, kontrol yöntemleri , önlem teknolojisi,çözümlü örneklerle inceleme ve yönetmeliklerle kıyaslama |
| Dersin İçeriği | Ses, frekans, akustik,ses dalgası, ses basıncı nedir? Gürültü düzeyleri, gürültü kirliliği, oluşumu, insan sağlığına etkisi,farklı kaynaklı gürültü kirliliğinin giderilmesi ve önlenmesinde kullanılan teknoloji ve ürünler, gürültü kirliliği yönetmeliği ve sınır değerler |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Ses, frekans, akustik , gürültü tanımını yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, |
| 2 | Ses dalgası ve ses basıncı hesaplar | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
| 3 | Gürültü düzeyleri ve buna bağlı oluşan kirlilik yükü hesaplamaları yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| 4 | Oluşan gürültü kirliliği tipleri belirler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, |
| 5 | Farklı gürültü kaynaklarının tanımlar ( trafik kaynaklı, inşaat kaynaklı, endüstriyel kaynaklı gibi) ve alınacak önlemleri planlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, |
| 6 | Gürültü kontrol yönetmeliğini tanır , sınır değerleri, kriterleri bilerek planlama yapar | Anlatım, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Temel ses bilgisi | |
| 2 | Gürültünün fiziksel özellikleri (kuvvet, enerji yoğunluğu, şiddet) | |
| 3 | Gürültünün insan sağlığı üzerindeki etkisi | |
| 4 | Gürültü denetim ölçütleri ve gürültü ölçümleri | |
| 5 | Gürültü indeksleri, gürültü seviyeleri | |
| 6 | Toplumda gürültü tesiri ve sırlama kriterleri | |
| 7 | Endüstriyel gürültü kaynaklarında ses gücü deneyleri | |
| 8 | Trafik ve inşaat kaynaklı gürültü önlemleri | |
| 9 | Planlama ve bakım ile gürültü kontrolü | |
| 10 | İş sağlığı ve güvenliği açısından gürültü ve titreşim değerleri | |
| 11 | Kaynak ortamı ve bariyerlerde gürültü kontrolü | |
| 12 | Ses yutucu malzemelerin etkisi | |
| 13 | Çalışanların gürültü ile ilgili risklerden korunmalarına dair yönetmelik inceleme ve sınır değerleri | |
| 14 | Gürültü kontrol yönetmeliğinin incelenmesi ve sınır değerleri |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | 1-Endüstriyel Gürültü Kontrolü (Doç Dr. Nevzat Özgüven)TMMOB Mak. Müh. Odası Yayınları |
| Ders Kaynakları |
1. Çevre Kirlenmesi Kontrolü Prof. Dr. Mehmet Karpuzcu 3-Çalışanların gürültü ile ilgili risklerden korunmalarına dair yönetmelik |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Matemetik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanma becerisi | X | |||||
| 2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygu analiz ve modelleme yöntemlerinin seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
| 3 | Karmaşık bir sistemin, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | ||||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | ||||||
| 5 | Karmaşık Mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
| 6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | X | |||||
| 7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | X | |||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | X | |||||
| 9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yöntemi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
| 11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Ses, frekans, akustik , gürültü tanımını yapar | |||||||||||
| 2 | Ses dalgası ve ses basıncı hesaplar | |||||||||||
| 3 | Gürültü düzeyleri ve buna bağlı oluşan kirlilik yükü hesaplamaları yapar | |||||||||||
| 4 | Oluşan gürültü kirliliği tipleri belirler | |||||||||||
| 5 | Farklı gürültü kaynaklarının tanımlar ( trafik kaynaklı, inşaat kaynaklı, endüstriyel kaynaklı gibi) ve alınacak önlemleri planlar | |||||||||||
| 6 | Gürültü kontrol yönetmeliğini tanır , sınır değerleri, kriterleri bilerek planlama yapar |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 30 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
| Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 6 | 6 |
| Toplam İş Yükü | 118 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,72 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||