| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Ekoloji | CVM 205 | 3 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SAİM ÖZDEMİR |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. SAİM ÖZDEMİR, Doç.Dr. MAHNAZ GÜMRÜKÇÜOĞLU YİĞİT, Prof.Dr. AHMET ÇELEBİ, Dr.Öğr.Üyesi NURSEL KIRATLI YILMAZÇOBAN, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Temel ekolojik prensipleri anlamak ve çevre problemlerini gidermeye ve ekosistemin sürdürülebilirliğinin sağlanmasına yönelik çözüm, yöntem ve araçları geliştirmek. |
| Dersin İçeriği | Ekoloji Tanımı ve Ekosistemler- Ekosistemlerde Enerji Akışı- Biogeokimyasal Çevrimler- Organizasyon ve Popülasyon- Ekolojide Modelleme ve Başlıca Ekosistemlerin İncelenmesi-Kirlenmenin Ekolojik Açıdan Değerlendirilmesi |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Canlıların birbirleri ve çevreleri ile olan etkileşimlerini tanımlar | Anlatım, Bireysel Çalışma, | Sınav , Performans Görevi, |
| 2 | Çevre bileşenleri, hava, toprak ve su kaynaklarının önemini ve canlıların yaşamına etkisini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, | Sınav , Performans Görevi, |
| 3 | Ekosistemin temel yapı ve fonksiyonlarını açıklar | Anlatım, Tartışma, | Sınav , Performans Görevi, |
| 4 | Ekolojik toplumların zaman ve mekan içinde değişimlerini açıklar | Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, | Sınav , Performans Görevi, |
| 5 | Biyolojik çeşitliliği tanımlayarak neden önemli olduğunu hakkında bilgi verir | Anlatım, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
| 6 | Önemli madde döngülerini diyagramlarla gösterebilir, insan aktivitelerinin döngülere etkilerini açıklar | Anlatım, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
| 7 | Güncel çevre problemlerini ekolojik, ekonomik ve etik açıdan tartışır | Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Ekolojinin tanımı, ekolojik organizasyonlar, çevre değişimlerine tepkiler, adaptasyon. | |
| 2 | Büyük kara ve su ekosistemleri | |
| 3 | Rekabet ve ekolojik niş | |
| 4 | Biyolojik çeşitlilik, önemi, tehlike altındaki türler ve türlerin yok oluşu | |
| 5 | Enerji akışı ve enerji transformasyonları | |
| 6 | Üretkenlik ve sınırlandırıcı faktörler | |
| 7 | Biyokimyasal döngüler | |
| 8 | Ekosistemlerde sıralı değişim | |
| 9 | Ekosistemlere insan etkisi | |
| 10 | Populasyon büyümesi ve hayat | |
| 11 | Kirletici etkileri, biyoakümülasyon ve kalıcı birikim | |
| 12 | Doğal kaynakların korunması | |
| 13 | Ekolojide kirliliğin değerlendirilmesi | |
| 14 | Ötrofikasyon ve kontrolü |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Powerpoint şeklinde hazırlanmış CD Ders Notu |
| Ders Kaynakları | 1. Kocataş, A.2004. Ekoloji, Çevre Biyolojisi. 8. Baskı. Ege Üni.Basımevi İzmir. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Matemetik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanma becerisi | X | |||||
| 2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygu analiz ve modelleme yöntemlerinin seçme ve uygulama becerisi | ||||||
| 3 | Karmaşık bir sistemin, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | ||||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | ||||||
| 5 | Karmaşık Mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
| 6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | ||||||
| 7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | X | |||||
| 9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | X | |||||
| 10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yöntemi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
| 11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Canlıların birbirleri ve çevreleri ile olan etkileşimlerini tanımlar | |||||||||||
| 2 | Çevre bileşenleri, hava, toprak ve su kaynaklarının önemini ve canlıların yaşamına etkisini açıklar | |||||||||||
| 3 | Ekosistemin temel yapı ve fonksiyonlarını açıklar | |||||||||||
| 4 | Ekolojik toplumların zaman ve mekan içinde değişimlerini açıklar | |||||||||||
| 5 | Biyolojik çeşitliliği tanımlayarak neden önemli olduğunu hakkında bilgi verir | |||||||||||
| 6 | Önemli madde döngülerini diyagramlarla gösterebilir, insan aktivitelerinin döngülere etkilerini açıklar | |||||||||||
| 7 | Güncel çevre problemlerini ekolojik, ekonomik ve etik açıdan tartışır |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Ödev | 10 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Ödev | 8 | 5 | 40 |
| Toplam İş Yükü | 124 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,96 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||