| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Pragmatik | ADE 404 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | 1) Dilbilimine Giriş |
| Önerilen Seçmeli Dersler | 1) Semantik |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. NURHAN ULUÇ |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. NURHAN ULUÇ, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Edimbilim in dilbilim içindeki yeri ve önemini anlambilim ekseninde tartışmak |
| Dersin İçeriği | Austin ve Searle nin söz edimlerini dil felsefesi ve anlambilim açısından kuramlar ve örnekler ile açıklamak. Edimbilim ve anlambilim ilişkisini söz edim modelleri ile söylemler üzerinde uygulamalı olarak göstermek. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Pragmatik biliminin ortaya çıkışının nedenlerini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav , |
| 2 | Dilin kullanım yönünü ve nedenleriyle birlikte kullanır. | Anlatım, Gösterip Yaptırma, | Sınav , |
| 3 | Toplumun kullandığı dilin kullanım özelliklerini öğrenme ve bütün bunları çeviriye uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
| 4 | Gösterim ve Gönderim arasındaki ilişkiyi kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
| 5 | Grice’in Bildirişim Kurallarını, kendi diline uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
| 6 | Dil önermeleri ve dolaylı dil anlatım kurallarını kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Dilin işlevi ve biçemi | Sayfa 1-11 |
| 2 | Gösterim ve Gönderim | Sayfa 12-23 |
| 3 | Bildirişim Kuralları | Sayfa 24-31 |
| 4 | Grice’in Bildirişim Kuralları | Sayfa 33-43 |
| 5 | Bildirişimde önvarsayım | Sayfa 43-48 |
| 6 | Edimsel önvarsayımlar | Sayfa 49-56 |
| 7 | Dilbilimi ve Edimbilim | Sayfa 58-69 |
| 8 | Tümce tipleri ve Tümce kipleri | Sayfa 58-68 |
| 9 | ARASINAV | |
| 10 | Söz edimi | Sayfa 84-100 |
| 11 | Dolaylı anlatım | Sayfa 101-117 |
| 12 | Edimbilim ve Düşünce | Sayfa 118-130 |
| 13 | Dilin Kullanımı ve Yapısı | Sayfa 130-145 |
| 14 | Edimbilim ve dil yetisi | Sayfa 162-180 |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | 1) Erhardt Claus, Heringer Hans Jürgen (2011): Pragmatik, Wilhelm Fink Verlag, Paderborn 2) Finkbeiner, Rita (2015): Einführung in die Pragmatik, WGB Verlag, Darmstadt
|
| Ders Kaynakları | 1) Ehrhardt Claus, Heringer Hans Jürgen (2011): Pragmatik, Wilhelm Fink Verlag, Paderborn 2) Steinbach, Markus (2007): Schnittstellen der germanistischen Linguistik, Springer Verlag, Stuttgart |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine Alman Dili ve Edebiyatında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgilere sahip olur. | X | |||||
| 2 | Alman Dili ve Edebiyatındaki kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirir, karmaşık problem ve konuları belirler, analiz eder, tartışır; bilimsel kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilir. | X | |||||
| 3 | Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını, Alman Dili ve Edebiyatı ile ilgili konularda bilgilendirir; onlara düşüncelerini problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarır. | X | |||||
| 4 | Öğrenmeyi, öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
| 5 | Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir. | X | |||||
| 6 | Alman Dili ve Edebiyatı alanındaki bilgileri takip edip kullanabilecek ve meslektaşları ile yetkinlik kazanılmış Almanca´yı Avrupa Dil Portfolyosuna göre B2 ve İngilizce´yi B1 seviyesinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | X | |||||
| 7 | Alman Dili ve Edebiyatı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahiptir. | X | |||||
| 8 | Alman Dili ve Edebiyatı ile ilgili konularda stratejik yönetim ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir, elde ettiği verileri disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. | X | |||||
| 9 | Alman Dili ve Edebiyatı’nın gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve geliştirir. | ||||||
| 10 | Diller, Edebiyatlar ve Kültürlerarası bilimsel çalışmalar üretir, kendi kültürüne ve başka kültürlere katkıda bulunabilir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Pragmatik biliminin ortaya çıkışının nedenlerini kavrar. | ||||||||||
| 2 | Dilin kullanım yönünü ve nedenleriyle birlikte kullanır. | ||||||||||
| 3 | Toplumun kullandığı dilin kullanım özelliklerini öğrenme ve bütün bunları çeviriye uygular. | ||||||||||
| 4 | Gösterim ve Gönderim arasındaki ilişkiyi kavrar. | ||||||||||
| 5 | Grice’in Bildirişim Kurallarını, kendi diline uygular. | ||||||||||
| 6 | Dil önermeleri ve dolaylı dil anlatım kurallarını kavrar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Kısa Sınav | 15 |
| 1. Ödev | 20 |
| 2. Kısa Sınav | 15 |
| Toplam | 50 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
| Ödev | 1 | 5 | 5 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 163 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,52 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||