Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Pragmatik ADE 404 8 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri

1) Dilbilimine Giriş

Önerilen Seçmeli Dersler

1) Semantik

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. NURHAN ULUÇ
Dersi Verenler Doç.Dr. NURHAN ULUÇ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Edimbilim in dilbilim içindeki yeri ve önemini anlambilim ekseninde tartışmak

Dersin İçeriği

Austin ve Searle nin söz edimlerini dil felsefesi ve anlambilim açısından kuramlar ve örnekler ile açıklamak. Edimbilim ve anlambilim ilişkisini söz edim modelleri ile söylemler üzerinde uygulamalı olarak göstermek.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Pragmatik biliminin ortaya çıkışının nedenlerini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav ,
2 Dilin kullanım yönünü ve nedenleriyle birlikte kullanır. Anlatım, Gösterip Yaptırma, Sınav ,
3 Toplumun kullandığı dilin kullanım özelliklerini öğrenme ve bütün bunları çeviriye uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
4 Gösterim ve Gönderim arasındaki ilişkiyi kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
5 Grice’in Bildirişim Kurallarını, kendi diline uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
6 Dil önermeleri ve dolaylı dil anlatım kurallarını kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dilin işlevi ve biçemi Sayfa 1-11
2 Gösterim ve Gönderim Sayfa 12-23
3 Bildirişim Kuralları Sayfa 24-31
4 Grice’in Bildirişim Kuralları Sayfa 33-43
5 Bildirişimde önvarsayım Sayfa 43-48
6 Edimsel önvarsayımlar Sayfa 49-56
7 Dilbilimi ve Edimbilim Sayfa 58-69
8 Tümce tipleri ve Tümce kipleri Sayfa 58-68
9 ARASINAV
10 Söz edimi Sayfa 84-100
11 Dolaylı anlatım Sayfa 101-117
12 Edimbilim ve Düşünce Sayfa 118-130
13 Dilin Kullanımı ve Yapısı Sayfa 130-145
14 Edimbilim ve dil yetisi Sayfa 162-180
Kaynaklar
Ders Notu

1) Erhardt Claus, Heringer Hans Jürgen (2011): Pragmatik, Wilhelm Fink Verlag, Paderborn

2) Finkbeiner, Rita (2015): Einführung in die Pragmatik, WGB Verlag, Darmstadt

 

Ders Kaynakları

1) Ehrhardt Claus, Heringer Hans Jürgen (2011): Pragmatik, Wilhelm Fink Verlag, Paderborn

2) Steinbach, Markus (2007): Schnittstellen der germanistischen Linguistik, Springer Verlag, Stuttgart

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine Alman Dili ve Edebiyatında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgilere sahip olur. X
2 Alman Dili ve Edebiyatındaki kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirir, karmaşık problem ve konuları belirler, analiz eder, tartışır; bilimsel kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilir. X
3 Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını, Alman Dili ve Edebiyatı ile ilgili konularda bilgilendirir; onlara düşüncelerini problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarır. X
4 Öğrenmeyi, öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütür. X
5 Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir. X
6 Alman Dili ve Edebiyatı alanındaki bilgileri takip edip kullanabilecek ve meslektaşları ile yetkinlik kazanılmış Almanca´yı Avrupa Dil Portfolyosuna göre B2 ve İngilizce´yi B1 seviyesinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. X
7 Alman Dili ve Edebiyatı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahiptir. X
8 Alman Dili ve Edebiyatı ile ilgili konularda stratejik yönetim ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir, elde ettiği verileri disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. X
9 Alman Dili ve Edebiyatı’nın gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve geliştirir.
10 Diller, Edebiyatlar ve Kültürlerarası bilimsel çalışmalar üretir, kendi kültürüne ve başka kültürlere katkıda bulunabilir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 20
1. Ödev 60
2. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 5 5
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 163
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,52
Dersin AKTS Kredisi 5