| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Dilbilimine Giriş I | ADE 107 | 1 | 3 + 0 | 3 | 6 | 
| Ön Koşul Dersleri | Hazırlık sınıfını tamamlamış olmak veya bölümün açtığı "Dil Muafiyet Sınavı"ndan başarılı olmak. | 
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | Lisans | 
| Dersin Türü | Zorunlu | 
| Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. EBRU ZARZAVATÇIOĞLU | 
| Dersi Verenler | Prof.Dr. MUHARREM TOSUN, | 
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Mehmeh Halit ATLİ | 
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | Dilbilimi temel kavramlarının öğretilmesi, dilin oluşumu, yeryüzündeki dillerin gelişimi, birbirleriyle olan etkileşimlerinin ve 21.yüzyıl dil akımlarının kavratılması. | 
| Dersin İçeriği | Dilbilim temel kavramları, dil hakkında dilbilimcilerin görüşleri (Saussure, Latz, Neuner, Chomsky, Testner). Konuşma teorileri, dilbilgisi teorileri, dil psikolojisi ve sosyolojisi üzereinde somut örneklerle durulur. | 
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Dilbiliminin temel kavramlarını tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , | 
| 2 | Yeryüzü dillerinin gelişim süreçlerini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, | 
| 3 | 21. yüzyıl dil akımları hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, | Sınav , Ödev, | 
| 4 | Dilin temel kavramlarını çözümler. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, | 
| 5 | Dilin edinim sürecinde, dilin temel öğelerinin işlevlerini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, | 
| 6 | Yabancı bir dilin öğelerini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Dilbiliminin oluşumu | Sayfa 1-23 | 
| 2 | Phonologie | Sayfa 25-59 | 
| 3 | Morphologie | Sayfa 61-94 | 
| 4 | Syntax | Sayfa 96-129 | 
| 5 | Semantik | Sayfa 131-164 | 
| 6 | Pragmatik | Sayfa 166-196 | 
| 7 | Psycholinguistik | Sayfa 197-237 | 
| 8 | Neurolinguistik | Sayfa 240-246 | 
| 9 | ARASINAV | |
| 10 | Textlinguistik | Sayfa 258-272 | 
| 11 | Soziolinguistik | Sayfa 252-258 | 
| 12 | Dil Felsefesi | Sayfa 272-277 | 
| 13 | Dil Aileleri | Sayfa 278-286 | 
| 14 | Karşılaştırmalı dilbilimi | Sayfa 295-296 | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | 1.Heinz Vater: Einführung in die Sprachwissenschaft 2. Hans Arens: Sprachwissenschaft 3.Klaus Peter Klein; Grundprobleme der Linguistik | 
| Ders Kaynakları | 1.Hadumod Bussmann: Lexikon der Sprachwissenschaft 2.Hans Hörmann: Psychologie der Sprache 3.Marga Reis: Grundbegriffe der Semantik 4. Doğan Aksan: Her yönüyle Dil | 
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine Alman Dili ve Edebiyatında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgilere sahip olur. | X | |||||
| 2 | Alman Dili ve Edebiyatındaki kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirir, karmaşık problem ve konuları belirler, analiz eder, tartışır; bilimsel kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilir. | X | |||||
| 3 | Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını, Alman Dili ve Edebiyatı ile ilgili konularda bilgilendirir; onlara düşüncelerini problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarır. | X | |||||
| 4 | Öğrenmeyi, öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
| 5 | Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir. | X | |||||
| 6 | Alman Dili ve Edebiyatı alanındaki bilgileri takip edip kullanabilecek ve meslektaşları ile yetkinlik kazanılmış Almanca´yı Avrupa Dil Portfolyosuna göre B2 ve İngilizce´yi B1 seviyesinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | X | |||||
| 7 | Alman Dili ve Edebiyatı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahiptir. | X | |||||
| 8 | Alman Dili ve Edebiyatı ile ilgili konularda stratejik yönetim ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir, elde ettiği verileri disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. | X | |||||
| 9 | Alman Dili ve Edebiyatı’nın gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve geliştirir. | X | |||||
| 10 | Diller, Edebiyatlar ve Kültürlerarası bilimsel çalışmalar üretir, kendi kültürüne ve başka kültürlere katkıda bulunabilir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Dilbiliminin temel kavramlarını tanımlar. | ||||||||||
| 2 | Yeryüzü dillerinin gelişim süreçlerini kavrar. | ||||||||||
| 3 | 21. yüzyıl dil akımları hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||||||
| 4 | Dilin temel kavramlarını çözümler. | ||||||||||
| 5 | Dilin edinim sürecinde, dilin temel öğelerinin işlevlerini kavrar. | ||||||||||
| 6 | Yabancı bir dilin öğelerini kavrar. | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 50 | 
| 1. Kısa Sınav | 15 | 
| 1. Ödev | 20 | 
| 2. Kısa Sınav | 15 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 | 
| 1. Final | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 | 
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 | 
| Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 | 
| Ödev | 1 | 5 | 5 | 
| Final | 1 | 15 | 15 | 
| Toplam İş Yükü | 152 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,08 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||