| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Edimbilim ve Uygulamaları | AMT 314 | 6 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe / Almanca |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ŞABAN KÖKTÜRK |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Dilsel göstergelerin birleşim kurallarını inceleyen sözdizimle, bunların göndergelerle ilişkisini sağlayan anlam bilime karşıt olarak, bildirişim durumu içindeki konuşucuların göstergeleri kullanma becerisinin kavratılması. |
| Dersin İçeriği | Temel Dilbilim Uygulamaları arasında yer alan Edimbilimin içeriği tüm detaylarıyla ve örnekleriyle anlatımı yer alır. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Pragmatik biliminin ortaya çıkışının nedenlerini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
| 2 | Dilin kullanım yönünü ve nedenleriyle birlikte kullanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
| 3 | Toplumun kullandığı dilin kullanım özelliklerini öğrenme ve bütün bunları çeviriye uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
| 4 | Gösterim ve Gönderim arasındaki ilişkiyi kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
| 5 | Grice’in Bildirişim Kurallarını, kendi diline uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
| 6 | Dil önermeleri ve dolaylı dil anlatım kurallarını kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Edimbilime Giriş | |
| 2 | Edimbilim Nedir? | |
| 3 | Edimbilimin Yararları | |
| 4 | Örneklem ve Sonuç | |
| 5 | Gösterim ve Yinelem | |
| 6 | Kişi Gösterimi/Yer Gösterimi/Zaman Gösterimi | |
| 7 | Kişi Gösterimi/Yer Gösterimi/Zaman Gösterimi | |
| 8 | Ara sınav | |
| 9 | Örneklem ve Sonuç | |
| 10 | Eylem, Konuşma ve Bildirişim | |
| 11 | Örneklem ve Sonuç | |
| 12 | Sözcelerde Saklı Ögeler: Sezdirim/Önvarsayım/İma | |
| 13 | Sözeylem Kuramı, Yapısı ve Türleri | |
| 14 | Sözeylem Kuramı, Yapısı ve Türleri |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | 1. Claus Ehrhardt/Hans Jürgen Heringer: Pragmatik, Wilchelm Fink Verlag, Paderborn. |
| Ders Kaynakları |
1. Hadumod Bussmann: Lexikon der Sprachwissenschaft, Kröner Verlag, Stuttgart. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Çeviri ve Çevirmenlik ile ilgili yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini alanlarında kullanabilme becerisi. | ||||||
| 2 | Çeviri alanındaki problemleri saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
| 3 | Çeviri sürecini veya ürününü, diller arası kültürel farklılıkları ve uzmanlık alan terminolojilerini de gözeterek anlama, yorumlama, ilgili sorunları çözme ve çağdaş yöntemleri uygulama becerisi. | ||||||
| 4 | Diğer dallara ilişkin edineceği kuramsal bilgileri, çeviri edimine aktarabilme becerisi. Alan dışı ders almış olması. Disiplinler arası farkındalık edinir. | ||||||
| 5 | Çeviri uygulamaları için gerekli olan çağdaş araçları seçme, kullanma, geliştirme ve/veya bilgisayar destekli çeviri programları gibi bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
| 6 | Çeviri süreci, öncesi ve sonrasına dair çalışmalarla ilgili olarak analiz etme, arşivleme, metin çözümleme ve yorumlama becerisi. | ||||||
| 7 | Bireysel ve/veya çeviri projesi bağlamında ekip üyesi olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 8 | Dil yetisini sözlü ve yazılı olarak kuracağı iletişimlerde kullanma becerisi. | ||||||
| 9 | Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve alanla ilgili gelişmeleri takip edebilme ve uyarlama becerisi. | ||||||
| 10 | Alanıyla ilgili mesleki etik ve sorumluluk bilinci. | ||||||
| 11 | Çevirmenliğin ve çeviri uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki konumu ve etkileri konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Pragmatik biliminin ortaya çıkışının nedenlerini kavrar. | |||||||||||
| 2 | Dilin kullanım yönünü ve nedenleriyle birlikte kullanır. | |||||||||||
| 3 | Toplumun kullandığı dilin kullanım özelliklerini öğrenme ve bütün bunları çeviriye uygular. | |||||||||||
| 4 | Gösterim ve Gönderim arasındaki ilişkiyi kavrar. | |||||||||||
| 5 | Grice’in Bildirişim Kurallarını, kendi diline uygular. | |||||||||||
| 6 | Dil önermeleri ve dolaylı dil anlatım kurallarını kavrar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| 1. Performans Görevi (Uygulama) | 15 |
| 2. Performans Görevi (Uygulama) | 15 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
| Performans Görevi (Uygulama) | 2 | 2 | 4 |
| Final | 1 | 4 | 4 |
| Toplam İş Yükü | 140 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||