| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Türk Tasavvuf Edebiyatı | TDE 289 | 3 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. VİLDAN COŞKUN |
| Dersi Verenler | Arş.Gör.Dr. BEDRİYE GÜLAY AÇAR ÇALIK, Prof.Dr. VİLDAN COŞKUN, |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Arzu Yıldırım, Arş.Gör. B.Gülay Açar |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Tasavvuf ve Türk Tasavvuf edebiyatının başlıca özellikleri ile kaynakları; önemli temsilcileri ve eserleri hakkında temel bilgilerin kazandırılması. |
| Dersin İçeriği | Tasavvufun tanımı, belli başlı özellikleri, çeşitli tasavvuf nazariyeleri ve başlıca tasavvuf terimleri; Türk Tasavvuf edebiyatının belli başlı nazım tür ve şekilleri; tarihi gelişimi, ilk Türk mutasavvıfları ve eserleri; Anadolu’da Türk Tasavvuf edebiyatının başlangıcı ve yüzyıllara göre meşhur şahsiyetleri ile eserlerinden seçilmiş örnekler. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Tasavvufun tanımlar ve özelliklerini sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Sözlü Sınav, |
| 2 | Türk Tasavvuf edebiyatının tarihi gelişimini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Sözlü Sınav, |
| 3 | Klasik Türk şiirinde sıkça kullanılmış olan belli başlı tasavvuf terimlerini yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Sözlü Sınav, |
| 4 | Türk Tasavvuf edebiyatının başlıca nazım tür ve şekillerini analiz eder. | Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Performans Görevi, |
| 5 | Türk Tasavvuf edebiyatının yüzyıllara göre belli başlı şahsiyetlerini karşılaştırır. | Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Ödev, |
| 6 | Türk Tasavvuf edebiyatından yüzyıllara göre seçilmiş belli başlı metin örnekleri derler ve bunlar üzerinde değerlendirmelerde bulunur. | Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , | Performans Görevi, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Tasavvufun tanımı, kaynakları, özellikleri, konusu ve amacı. | İslam Ansiklopedisi´nden (TDV) "tasavvuf" maddesi okunmalı. |
| 2 | Belli başlı tasavvuf terimleri (İlâhi aşk, cezbe, vahdet-i vücûd, insân-ı kâmil, fenâ’, seyr ü süluk, tarikat, silsile, pîr, mürid, derviş, âdâb ve erkân vb.) | Tasavvuf sözlüklerinden tasavvufun belli başlı terimlerine dair ön araştırma yapılmalı. |
| 3 | Türk Tasavvuf edebiyatının doğuşu ve tarihi gelişimi. Türk mutasavvıfların tasavvuf anlayışları | Prof. Dr. Abdurrahman Güzel´in "Dini-Tasavvufi Türk Edebiyatı" adlı kitabından ilgili konu okunmalı. |
| 4 | Türk Tasavvuf edebiyatının belli başlı nazım türleri ve şekilleri. | Prof. Dr. Abdurrahman Güzel´in "Dini-Tasavvufi Türk Edebiyatı" adlı kitabından ilgili konu okunmalı. |
| 5 | Ahmed Yeseví ve Divan-ı Hikmet’inden örnekler | Ahmed Yeseví´nin hayatı ve Divan-ı Hikmet’inden seçilen örnek metinler okunmalı. |
| 6 | Mevlânâ ve Mesnevi’sinden örnekler. | Mevlânâ´nın hayatı ve Mesnevi’sinden seçilen örnek metinler okunmalı. |
| 7 | Yunus Emre ve şiirlerinden örnekler. | Yunus Emre´nin hayatı ve Makâlât’ından seçilen örnek metinler okunmalı. |
| 8 | Âşık Paşa ve Garîbnâmesi'nden örnekler | Âşık Paşa´nın hayatı ve Divan´ından seçilen örnek metinler okunmalı. |
| 9 | ARA SINAV | |
| 10 | Kaygusuz Abdal - Hacı Bayram-ı Veli ve şiirlerinden örnekler. | Kaygusuz Abdal ve Hacı Bayram-ı Veli´nin hayatı ve şiirlerinden seçilen örnek metinler okunmalı. |
| 11 | Eşrefoğlu Rûmi - Niyâzî-i Mısrî ve şiirlerinden örnekler. | Eşrefoğlu Rûmi ve Niyâzî-i Mısrî'nin hayatı ve şiirlerinden seçilen örnek metinler okunmalı. |
| 12 | Aziz Mahmud Hüdâyi - Sunullah-ı Gaybî ve şiirlerinden örnekler. | Aziz Mahmud Hüdâyi ve Sunullah-ı Gaybî´nin hayatı ve şiirlerinden seçilen örnek metinler okunmalı. |
| 13 | Pir Sultan Abdal - Âşık Ömer ve şiirlerinden örnekler. | Pir Sultan Abdal ve Âşık Ömer'in hayatı ve şiirlerinden seçilen örnek metinler okunmalı. |
| 14 | İsmail Hakkı Bursevî - Osman Şems ve şiirlerinden örnekler. | İsmail Hakkı Bursevî ve Osman Şems'in hayatı ve şiirlerinden seçilen örnek metinler okunmalı. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Prof. Dr. Fuat Köprülü, “Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar” (Türkiye Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara); Prof. Dr. Süleyman Uludağ, “Tasavvuf Terimleri Sözlüğü” (Marifet Yayınları, İstanbul) Prof. Dr. Abdurrahman Güzel, “Dinî-Tasavvufî Türk Edebiyatı” (Akçağ Yayınları, Ankara); Mahir İz, “Tasavvuf” (Kitabevi Yayınları, İstanbul); Necip Fazıl Kısakürek, “İslam Tasavvufu ve Batı Mistisizmi” (Büyükdoğu Yayınları, İstanbul); Prof. Dr. İskender Pala, “Yunus Emre” (Timaş Yayınları, İstanbul); Dr. Kaplan Üstüner, “Divan Şiirinde Tasavvuf” (Birleşik Yayınevi, Ankara); Prof. Dr. Metin Akar, “Çıktım Erik Dalına” (TDV Yayınları, Ankara), Prof. Dr. Selçuk Eraydın, “Tasavvuf ve Tarikatlar” (İstanbul); Prof. Dr. Hayati Develi, “Ahmed Yesevi” (Metropol Yayınları, İstanbul); Annemarie Schimmel, “Tasavvufun Boyutları (Çev. Ender Gürol)” (İstanbul); Dr. Bayram Ali Kaya, “Mesnevi’den Seçmeler” (Metropol Yayınları, İstanbul); Doç. Dr. Ömür Ceylan, “Tasavvufi Şiir Şerhleri” (Kitabevi Yayınları, İstanbul). |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
| 2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
| 3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
| 4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
| 5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
| 6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | X | |||||
| 7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | X | |||||
| 8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | X | |||||
| 9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
| 10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
| 11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | X | |||||
| 12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | X | |||||
| 13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | X | |||||
| 14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Tasavvufun tanımlar ve özelliklerini sıralar. | ||||||||||||||
| 2 | Türk Tasavvuf edebiyatının tarihi gelişimini açıklar. | ||||||||||||||
| 3 | Klasik Türk şiirinde sıkça kullanılmış olan belli başlı tasavvuf terimlerini yorumlar. | ||||||||||||||
| 4 | Türk Tasavvuf edebiyatının başlıca nazım tür ve şekillerini analiz eder. | ||||||||||||||
| 5 | Türk Tasavvuf edebiyatının yüzyıllara göre belli başlı şahsiyetlerini karşılaştırır. | ||||||||||||||
| 6 | Türk Tasavvuf edebiyatından yüzyıllara göre seçilmiş belli başlı metin örnekleri derler ve bunlar üzerinde değerlendirmelerde bulunur. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Ödev | 25 |
| 1. Kısa Sınav | 15 |
| 2. Ödev | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Ödev | 1 | 5 | 5 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 5 | 5 |
| Toplam İş Yükü | 135 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,4 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||