| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Çağdaş Türk Edebiyatı | TDE 471 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | Yeni Türk Edebiyatına Giriş |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi HÜLYA ÜRKMEZ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. E. Neşe DEMİRDELER, Arş. Gör. Elmas KARAKAŞ, Arş. Gör. Samet ÇAKMAKER, Arş. Gör. M. Mustafa ÖRÜCÜ |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | 20. yüzyıl Türk Dünyası edebiyatlarını tanıtmak. |
| Dersin İçeriği | Türk Dünyası edebiyatlarının önemli edebî şahsiyetlerinden örnekler verilerek tanıtılması; ortaklık, benzerlik ve farklılıkların nedenleriyle tespit edilmesi. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | 20. yüzyıl Türk Dünyası Edebiyatını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
| 2 | Farklı coğrafyalarda yaşayan Türklerin edebî eserlerindeki ortaklık, benzerlik ve farklılıkları tespit edebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
| 3 | Edebiyatta ve kültürde oluşan farklılıkların nedenlerini karşılaştırabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
| 4 | 4) Türkiye’de gelişen Türk edebiyatı ile Türk Dünyası edebiyatlarını analiz edebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
| 5 | Edebî eser ve tarihî olaylar arasındaki ilişkiyi sentezleyebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
| 6 | Dil, kültür ve edebiyat arasındaki bağı değerlendirebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | 20. yüzyıl Türk Dünyası coğrafyası: Türk devletleri ve Türk toplulukları | Türk topluluklarının dünya üzerindeki konumları hakkında bilgi edinilecek. |
| 2 | Türk Dünyası tarihi hakkında genel bilgi. Türk Dünyası edebiyatlarının oluşmasında etkili olan siyasî ve sosyal olaylar. | Türklerin kurdukları devletler ve komşu devletlerle olan ilişkilerinin tarihi öğrenilecek; Türk Dünyası edebiyatlarının oluşmasında etkili olan siyasî ve sosyal olaylar hakkında araştırma yapılacak. |
| 3 | Ayaz İshaki hakkında bilgi verilmesi ve Ayaz İshaki´nin "Üyge Taba" adlı romanının incelenmesi. | Üyge Taba adlı roman okunacak. |
| 4 | Kırgız Edebiyatı, Cengiz Aytmatovun dünya edebiyatındaki yeri ve önemi | Cengiz Aytmatov´un hayatı, sanatı ve eserleri hakkında bilgi edinilecek. Üzerine yazılmış makaleler araştırılacak |
| 5 | Cengiz Aytmatov hayatı, eserleri; Gün Olur Asra Bedel ve Cengiz Han´a Küsen Bulut adlı romanlarının İncelenmesi; Cengiz Aytmatov, "Cemile" ve "Yüz Yüze" adlı hikâyelerinin değerlendirmesi. | Gün Olur Asra Bedel ve Cengiz Han´a Küsen Bulut romanları, “Cemile” ve “Yüz Yüze” adlı hikayeleriokunacak Eserlerle ilgili şu ana kadar yapılan değerlendirmeler incelenecek. |
| 6 | Kırım Türk-Tatar edebiyatı; Şakir Selim “Bahçesaray” şiirinin incelenmesi. Cengiz Dağcı’nın hayatı, eserleri; Korkunç Yıllar romanının incelenmesi | Kırım Türk-TAtar edebiyatının tarihi gelişimi hakkkında bilgi edinilecek. Korkunç Yıllar romanı okunacak |
| 7 | Karaçay edebiyatı, Halimat Bayramuk’un İki Kasım Bin Dokuz Yüz Kırk Üç adlı romanının değerlendirilmesi | İki Kasım Bin Dokuz Yüz Kırk Üç adlı roman okunacak. |
| 8 | Özbek edebiyatı: M. T. Aybek’in Nevai romanının incelenmesi; Adil Yakubov’un Uluğbey’in Hazinesi adlı eserinin incelenmesi | Nevai ve Uluğbey´in Hazinesi adlı romanlar okunacak. |
| 9 | ARA SINAV | |
| 10 | Kazak edebiyatı; Tahavi Ahtanov’un Boran romanının değerlendirilmesi | Boran romanı okunacak |
| 11 | Balkanlarda Türk edebiyatı, Batı Trakya ve Kıbrıs Türk edebiyatı | Konu ile ilgili genel bilgi edinilecek |
| 12 | Azerbaycan Türk Edebiyatı, Mevlüt Süleymanlı’nın Göç romanının incelenmesi | Göç romanı okunacak |
| 13 | Şehriyar ve Bahtiyar Vahapzade’nin edebî şahsiyeti ve eserleri | Şehriyar ve Bahtiyar Vahapzade´nin sanatı ve eserleri hakkında araştırma yapılacak |
| 14 | Mehmet Akif ve Abdürreşit İbrahim Efendi´nin tanıtılması. Mehmet Akif´in Süleymaniye Kürsüsünde adlı eserinin incelenmesi. | Mehmet Akif´in Süleymaniye Kürsüsünde adlı eseri okunacak ve şiirde geçen vaizin özellikleri belirlenecek. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1.Türk Dünyası El kitabı |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
| 2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
| 3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
| 4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
| 5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
| 6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | X | |||||
| 7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | X | |||||
| 8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | X | |||||
| 9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
| 10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
| 11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | X | |||||
| 12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | X | |||||
| 13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | X | |||||
| 14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 20. yüzyıl Türk Dünyası Edebiyatını bilir. | ||||||||||||||
| 2 | Farklı coğrafyalarda yaşayan Türklerin edebî eserlerindeki ortaklık, benzerlik ve farklılıkları tespit edebilir. | ||||||||||||||
| 3 | Edebiyatta ve kültürde oluşan farklılıkların nedenlerini karşılaştırabilir. | ||||||||||||||
| 4 | 4) Türkiye’de gelişen Türk edebiyatı ile Türk Dünyası edebiyatlarını analiz edebilir. | ||||||||||||||
| 5 | Edebî eser ve tarihî olaylar arasındaki ilişkiyi sentezleyebilir. | ||||||||||||||
| 6 | Dil, kültür ve edebiyat arasındaki bağı değerlendirebilir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| 1. Kısa Sınav | 20 |
| 1. Ödev | 20 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 7 | 7 |
| Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Sözlü Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Final | 1 | 8 | 8 |
| Toplam İş Yükü | 125 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||