| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Azerbaycan-Türkmen Türkçesi | TDE 359 | 5 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi BAHRİ KUŞ |
| Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi BAHRİ KUŞ, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Öğrencileri Azerbaycan ve Türkmen Türk şivelerinin edebî metinlerini okuyup anlayacak ve gerektiğinde dil bakımından inceleyecek yeterliliğe ulaştırmak. |
| Dersin İçeriği | Azerbaycan ve Türkmen Türkleri hakkında bilgi, bu şivelerin Türk dili içindeki yeri, şivelerin dil özellilerinin örnek edebî metinlerde gösterilmesi, metinlerin Türkiye Türkçesine aktarılması |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Azerbaycan-Türkmen Türkçesinin dayandığı tarihî şiveleri kronolojik olarak sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
| 2 | Azerbaycan-Türkmen Türkçesinin çağdaş Türk şiveleri içindeki konumunu anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
| 3 | Azerbaycan-Türkmen Türkçesinin ses ve şekil özelliklerini kendi cümleleriyle ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
| 4 | Okuduğu bir metnin Azerbaycan-Türkmen Türkçesine ait olup olmadığını belirler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
| 5 | Kiril harfli bir Azerbaycan-Türkmen Türkçesi metninin çevriyazı harfli karşılığını gösterir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
| 6 | Azerbaycan-Türkmen Türkçesine ait bir edebî metnin Türkiye Türkçesi karşılığını gösteren taslak metin hazırlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
| 7 | Ses ve şekil bilgisi birikiminden şivenin özellikleriyle ilgili bilgilerinden yararlanarak Azerbaycan-Türkmen Türkçesine ait cümle ve kelimeleri çözümler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
| 8 | Azerbaycan-Türkmen Türkçesini diğer çağdaş Türk şiveleriyle karşılaştırırarak onlardan ayırt eder | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
| 9 | Türkiye Türkçesine ait bir metindeki ifadelerin Azerbaycan-Türkmen Türkçesiyle nasıl anlatılabileceğini tasarlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
| 10 | Elindeki bir Azerbaycan-Türkmen Türkçesi metninde gördüğü özellikleri bu şivenin genel özelliklerine göre derleyip düzenler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
| 11 | Ses ve şekil bilgisi birikiminden yararlanarak Azerbaycan-Türkmen Türkçesindeki ses ve şekil özelliklerinin ileride hangi biçimleri alacağı konusunda tahminde bulunur. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
| 12 | Elindeki bir metnin tarihî mi çağdaş mı olduğu konusunda hüküm verir ve edebîlik bakımından değer biçer. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Azerbaycan Türkçesinin Türk dili tarihi içindeki yeri, Azerbaycan Kiril ve Lâtin alfabelerinin öğretilmesi | Azerbaycan Türkçesinin Türk dili tarihi içersindeki yeri ile Kiril ve Latin alfabeleri konusunda ön bilgi sahibi olmak |
| 2 | Azerbaycan Türkçesinin ses ve şekil özellikleri | Azerbaycan Türkçesinin fonetik ve morfolojik özellikleri hakkında ön bilgi sahibi olmak |
| 3 | Azerbaycan Türkçesinin özelliklerinin seçilmiş roman, hikâye masal, fıkra vb. düz yazı metinleri üzerinde gösterilmesi | Azerbaycan Türkçesinin dil özelliklerini edebi metinlerden hareketle öğrenmek |
| 4 | Azerbaycan Türkçesinin özelliklerinin seçilmiş roman, hikâye, masal, fıkra vb. düz yazı metinleri üzerinde gösterilmesi | Azerbaycan Türkçesinin dil özelliklerini edebi metinlerden hareketle öğrenmek |
| 5 | Azerbaycan Türkçesinin özelliklerinin seçilmiş roman, hikâye masal, fıkra vb. düz yazı metinleri üzerinde gösterilmesi | Azerbaycan Türkçesinin dil özelliklerini edebi metinlerden hareketle öğrenmek |
| 6 | Azerbaycan Türkçesinin özelliklerinin seçilmiş şiir, destan vb. manzum metinler üzerinde gösterilmesi | Azerbaycan Türkçesinin dil özelliklerini edebi metinlerden hareketle öğrenmek |
| 7 | Azerbaycan Türkçesinin özelliklerinin seçilmiş şiir, destan vb. manzum metinler üzerinde gösterilmesi | Azerbaycan Türkçesinin dil özelliklerini edebi metinlerden hareketle öğrenmek |
| 8 | Türkmen Türkçesinin Türk dili tarihi içindeki yeri, Türkmen Kiril ve Lâtin alfabelerinin öğretilmesi | Türkmen Türkçesinin Türk dili tarihi içerindeki yeri ile Kiril ve Latin alfabeleri konusundaön bilgi sahibi olmak |
| 9 | ARASINAV | Genel konu tekrarı yapmak. |
| 10 | Türkmen Türkçesinin Türk dili tarihi içindeki yeri, ses ve şekil özellikleri | Türkmen Türkçesinin dil özelliklerini edebi metinlerden hareketle öğrenmek |
| 11 | Türkmen Türkçesinin özelliklerinin seçilmiş roman, hikâye masal, fıkra vb. düz yazı metinler üzerinde gösterilmesi | Türkmen Türkçesinin dil özelliklerini edebi metinlerden hareketle öğrenmek |
| 12 | Türkmen Türkçesinin özelliklerinin seçilmiş roman, hikâye masal, fıkra vb. düz yazı metinler üzerinde gösterilmesi | Türkmen Türkçesinin dil özelliklerini edebi metinlerden hareketle öğrenmek |
| 13 | Türkmen Türkçesinin özelliklerinin seçilmiş şiir, destan vb. manzum metinler üzerinde gösterilmesi | Türkmen Türkçesinin dil özelliklerini edebi metinlerden hareketle öğrenmek |
| 14 | Türkmen Türkçesinin özelliklerinin seçilmiş şiir, destan vb. manzum metinler üzerinde gösterilmesi | Türkmen Türkçesinin dil özelliklerini edebi metinlerden hareketle öğrenmek |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Belirli bir kitap takip edilmeyecek, öğrencilere içerikle ilgili her türlü materyal öğretim üyeleri tarafından verilecektir. |
| Ders Kaynakları | Ahmet B. ERCİLASUN; Örneklerle Bugünkü Türk Alfabeleri, Kültür Bak.Yay., Ank. 1989 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
| 2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
| 3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
| 4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | X | |||||
| 5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
| 6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | X | |||||
| 7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
| 8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
| 9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | X | |||||
| 10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
| 11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | X | |||||
| 12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | X | |||||
| 13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | X | |||||
| 14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Azerbaycan-Türkmen Türkçesinin dayandığı tarihî şiveleri kronolojik olarak sıralar. | ||||||||||||||
| 2 | Azerbaycan-Türkmen Türkçesinin çağdaş Türk şiveleri içindeki konumunu anlatır. | ||||||||||||||
| 3 | Azerbaycan-Türkmen Türkçesinin ses ve şekil özelliklerini kendi cümleleriyle ifade eder. | ||||||||||||||
| 4 | Okuduğu bir metnin Azerbaycan-Türkmen Türkçesine ait olup olmadığını belirler. | ||||||||||||||
| 5 | Kiril harfli bir Azerbaycan-Türkmen Türkçesi metninin çevriyazı harfli karşılığını gösterir. | ||||||||||||||
| 6 | Azerbaycan-Türkmen Türkçesine ait bir edebî metnin Türkiye Türkçesi karşılığını gösteren taslak metin hazırlar. | ||||||||||||||
| 7 | Ses ve şekil bilgisi birikiminden şivenin özellikleriyle ilgili bilgilerinden yararlanarak Azerbaycan-Türkmen Türkçesine ait cümle ve kelimeleri çözümler. | ||||||||||||||
| 8 | Azerbaycan-Türkmen Türkçesini diğer çağdaş Türk şiveleriyle karşılaştırırarak onlardan ayırt eder | ||||||||||||||
| 9 | Türkiye Türkçesine ait bir metindeki ifadelerin Azerbaycan-Türkmen Türkçesiyle nasıl anlatılabileceğini tasarlar. | ||||||||||||||
| 10 | Elindeki bir Azerbaycan-Türkmen Türkçesi metninde gördüğü özellikleri bu şivenin genel özelliklerine göre derleyip düzenler. | ||||||||||||||
| 11 | Ses ve şekil bilgisi birikiminden yararlanarak Azerbaycan-Türkmen Türkçesindeki ses ve şekil özelliklerinin ileride hangi biçimleri alacağı konusunda tahminde bulunur. | ||||||||||||||
| 12 | Elindeki bir metnin tarihî mi çağdaş mı olduğu konusunda hüküm verir ve edebîlik bakımından değer biçer. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 20 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 115 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,6 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||