| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Anlam Bilgisi | TDE 380 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ŞAHRU PİLTEN UFUK |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. ŞAHRU PİLTEN UFUK, |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Emel Tek, Arş. Gör. Tuğçe Takoğlu |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Anlam bilgisinin içeriğinin öğretilmesi ve anlam olaylarına dayalı olarak, karşılaşılan herhangi bir göstergenin sahip olduğu anlam özelliklerinin ifade edilebilmesini sağlamak. |
| Dersin İçeriği | Anlam Biliminin tarihi, dilbilim içerisindeki yeri ve anlam bilimiyle ilgili anahtar kavramların açıklanması, Türk Dilinin anlam hususiyetleri, anlam çerçevesi, anlam değişmeleri, anlam olayları. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Anlamın özelliklerini ve anlam değişmesinin ne olduğunu tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Sözlü Sınav, |
| 2 | Göstergenin mahiyeti ve sahip olduğu özellikleri açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Sözlü Sınav, |
| 3 | Türk dilinin tarihi ve çağdaş metinlerinden yola çıkılarak anlam bilimi özelliklerini tespit eder ve örnekler. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Sözlü Sınav, |
| 4 | Anlam bilgisi bazında Türk dilinin tarihi ve çağdaş metinlerini çözümler. | Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
| 5 | Bir metinde çok anlamlı, eş anlamlı(yakın anlamlı), eş gösterenli, anlam değişmesi geçirmiş kelimeleri derler, düzenler. | Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Performans Görevi, |
| 6 | Anlam değişmesine uğramış, anlam olayları geçirmiş kelimeleri değerlendirir. | Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sınav , |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Anlam bilimi ve dilcilik | Anlam bilimi üzerine yazılmış kaynakları araştırmak. |
| 2 | Anlam biliminin tarihçesi | Anlam bilimi ve tarihçesi üzerine yazılmış kaynakları araştırmak. |
| 3 | Kelimenin anlam çerçevesi | Kelimenin anlam çerçevesi unsurlarının ne olduğunun araştırılması. |
| 4 | Dil göstergesi ve özellikleri | Gösterge kavramı hakkında bilgi toplanması. |
| 5 | Kavram, kavram alanı ve kavramlaştırma | Kavram ve kavram alanı hakkında kaynak araştırmak. |
| 6 | Temel anlam, yan anlamlar; anlam belirleyiciler ve ayırıcıları | Kelimenin anlam çerçevesi unsurlarının ne olduğunun araştırılması. |
| 7 | Anlam anlayışımız | Anlam bilimi üzerine yazılmış kaynakları araştırmak. |
| 8 | Aktarmalar, benzetmeler | Anlam olayları(aktarma-benzetme) hakkında kaynak araştırmak. |
| 9 | ARA SINAV | Genel konu tekrarı yapmak. |
| 10 | Edebi sanatlar ve anlam | Edebi sanatlar ve anlam hakkında kaynak araştırmak. |
| 11 | Çok anlamlı, eş anlamlı, eş adlı(eş gösterenli) oluşlarına göre kelimeler | Çok anlamlı, eş anlamlı, eş adlı oluşlarına göre kelimeler hakkında kaynak araştırmak. |
| 12 | Gelişmeli anlam biliminde anlam daralması, genişlemesi ve başka anlama geçişler | Gelişmeli anlam bilimi hakkında kaynak araştırmak. |
| 13 | Sözcük ve cümle anlam bilimi | Sözcük ve cümle anlam bilimi hakkında kaynak araştırmak. |
| 14 | Türkçenin anlam bilimi açısından özellikleri | Türkçenin anlam bilimi açısından özellikleri hakkında kaynak araştırmak. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Aksan, Prof Dr Doğan; Her Yönüyle Dil 1,2,3; TDK, Ank. 2,007
Aksan, Prof Dr Doğan; Türkçenin Gücü, Bilgi Yay., İst. 1,990 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
| 2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
| 3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
| 4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | X | |||||
| 5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
| 6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
| 7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
| 8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
| 9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
| 10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
| 11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | X | |||||
| 12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | X | |||||
| 13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | X | |||||
| 14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Anlamın özelliklerini ve anlam değişmesinin ne olduğunu tanımlar. | ||||||||||||||
| 2 | Göstergenin mahiyeti ve sahip olduğu özellikleri açıklar. | ||||||||||||||
| 3 | Türk dilinin tarihi ve çağdaş metinlerinden yola çıkılarak anlam bilimi özelliklerini tespit eder ve örnekler. | ||||||||||||||
| 4 | Anlam bilgisi bazında Türk dilinin tarihi ve çağdaş metinlerini çözümler. | ||||||||||||||
| 5 | Bir metinde çok anlamlı, eş anlamlı(yakın anlamlı), eş gösterenli, anlam değişmesi geçirmiş kelimeleri derler, düzenler. | ||||||||||||||
| 6 | Anlam değişmesine uğramış, anlam olayları geçirmiş kelimeleri değerlendirir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 20 |
| Toplam | 20 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Ödev | 1 | 6 | 6 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 99 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,96 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||