Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türkiye Beşeri ve Ekonomik Coğrafyası COG 405 7 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. FATİH ARICİ
Dersi Verenler Doç.Dr. FATİH ARICİ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türkiye´nin nüfus ve yerleşme özellikleri ile ekonomik faaliyetleri arasındaki ilişkiyi kavramak ve bu doğrultuda dağılışlarını yapabilmek.

Dersin İçeriği

Türkiye’nin nüfusu, Türkiye’de yerleşme ve sorunları, Beşeri ve Ekonomik coğrafyada uygulanan sistematik yaklaşımlarla Türkiye´de sektörler (Tarım,hayvancılık,sanayi,ticaret,hizmetler, ulaşım,madenler,enerji vb.) ayrı ayrı değerlendirilir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türkiye’nin beşeri coğrafyasında etkili olan coğrafi faktörleri kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
2 Türkiye’de nüfus ve yerleşmenin dağılışını etkileyen faktörleri kavrar ve ilişkilendirir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
3 Türkiye’nin tarım, hayvancılık, sanayi, turizm vb. ekonomik faaliyetlerini etkileyen faktörleri ve bu faaliyetlerin ülke genelindeki dağılışını kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
4 Ekonomik faaliyetlerin nüfus ve yerleşmeye olan etkisini bilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Türkiye’nin Coğrafi Konum ve Sınırları
2 Türkiye’nin Nüfusu
3 Türkiye’de Yerleşmeler
4 Türkiye’de Kentleşme ve Sorunları
5 Türkiye’de Tarım Faaliyetleri, Türkiye’de Tarımı Etkileyen Faktörler
6 Türkiye’de Tarla ve Bahçe Kültürleri
7 Türkiye’de Hayvancılık Faaliyetleri, Türkiye’de Hayvan Varlığı ve Coğrafi Dağılışı
8 Türkiye’de Madenler (demir,bakır,alüminyum,manganez,kurşun,altın,gümüş)
9 Türkiye’de Madenler (bor,fosfat,kükürt vb.)
10 Türkiye’de Enerji Kaynakları
11 Türkiye’de Sanayi Faaliyetleri, Kuruluşu ve Gelişmesi
12 Türkiye’de Başlıca Sanayi Kolları
13 Türkiye’de Ormancılık, Türkiye’de Ulaşım
14 Türkiye’de Ticaret, Türkiye’de Turizm
Kaynaklar
Ders Notu

DOĞANAY, S. ve ALİM M. (ed), (2016) Türkiye Beşeri ve Ekonomik Coğrafyası, Pegem Akademi, Ankara.

KARABAĞ, S., ŞAHİN, S., (2014) Türkiye Beşeri ve Ekonomik Coğrafyası, Pegem Akademi, Ankara.

TANDOĞAN, A. (1998) Demografik Temel Kavramlar ve Türkiye Nüfusu, Eser Ofset, Trabzon.

Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, alanındaki en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. X
2 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
3 Doğal ve beşeri çevre ile ilgili konularda uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını bilgilendirir, onlara düşüncelerini problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı veya sözlü aktarabilir. X
4 Coğrafya ve Coğrafi Bilgi Sistemleri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
5 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretir.
6 Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir. X
7 Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkin bir biçimde kullanır. Ayrıca en az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
8 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
9 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir takım çalışmasında görev alabilir, aynı kapsamdaki bir çalışmayı analitik yaklaşımlar ile bağımsız olarak ta yürütebilir.
10 Doğal ve beşeri çevre ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme bilgi ve bilincine sahiptir. X
11 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak amacıyla farklı alanlardan dersler alır.
12 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre içinde insan sağlığı ve çevre duyarlılığı bakışıyla proje ve etkinlikler düzenler. X
13 Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenimini yönlendirir.
14 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincine sahip olur ve mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir.
15 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 20
2. Kısa Sınav 20
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 6 12
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 10 10
Toplam İş Yükü 133
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,32
Dersin AKTS Kredisi 5