Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yönetim ve Organizasyon ISL 104 2 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe / İngilizce
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör.Dr. FARUK DURSUN
Dersi Verenler Prof.Dr. ÖZLEM BALABAN,
Dersin Yardımcıları Arş.Gör.Osman Uslu-Arş.Gör.Emrah Özsoy
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Yönetim disiplini kapsamında son yüzyılda meydana gelen işletme yöneticiliğine ilişkin düşünceler, teori tartışmaları, güncel eleştiriler ve yeni yaklaşımlar dersin içeriğini oluşturmaktadır. Amaç yönetici adaylarının yöneticilik disiplininin düşünsel evrimine ilişkin birikim edinmelerini ve öngörülerini geliştirmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriği Bu ders, yönetim ve organizasyon ile ilgili temel kavram ve tanımlar, klasik , neo klasik ve modern yönetim teorileri ile yönetimin fonksiyonları ve yönetim süreçlerini kapsamaktadır.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yönetim teorilerini değerlendirebilir ve sorgulayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
2 Çalışma hayatında günümüzde ortaya çıkan yönetime ilişkin değişimlerin tarihsel arka planının bilincinde olabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
3 Yönetim yaklaşımlarının siyasi, ekonomik ve toplumsal yapılarla olan ilişkilerini çözümleyebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
4 Yönetimin ve yöneticiliğin değişken ve parametrelerini analiz edebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
5 Yönetsel süreçleri kavrayabilir ve irdeleyebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
6 Yönetim teorilerini karşılaştırmalı olarak eleştirel biçimde değerlendirebilir.
7 Günümüz yönetim anlayışını geçirilen evreler ışığında sorgulayabilir.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş (Tarihsel gelişim, temel kavramlar) Atilla Baransel Çağdaş Yönetim Düşüncesinin Evrimi, İstanbul Üniv. Yayınları Yayın No: 3295, İstanbul, 1979
2 Yönetim süreci/fonksiyonları Atilla Baransel Çağdaş Yönetim Düşüncesinin Evrimi, İstanbul Üniv. Yayınları Yayın No: 3295, İstanbul, 1979
3 Klasik yönetim düşüncesi Atilla Baransel Çağdaş Yönetim Düşüncesinin Evrimi, İstanbul Üniv. Yayınları Yayın No: 3295, İstanbul, 1979
4 Klasik yönetim düşüncesi Atilla Baransel Çağdaş Yönetim Düşüncesinin Evrimi, İstanbul Üniv. Yayınları Yayın No: 3295, İstanbul, 1979
5 Neo klasik yönetim düşüncesi Atilla Baransel Çağdaş Yönetim Düşüncesinin Evrimi, İstanbul Üniv. Yayınları Yayın No: 3295, İstanbul, 1979
6 Modern yönetim düşüncesi Tamer Koçel, İşletme Yöneticiliği, Genişletilmiş 12. baskı, beta yayınları, 2010
7 Matris organizayon ve amaçlara göre yönetim Tamer Koçel, İşletme Yöneticiliği, Genişletilmiş 12. baskı, beta yayınları, 2010
8 ARA SINAV
9 Post modern yönetim düşüncesi Tamer Koçel, İşletme Yöneticiliği, Genişletilmiş 12. baskı, beta yayınları, 2010
10 Yeni yaklaşımlar 1: Z Teorisi ve TKY EREN, Erol (2001), Yönetim ve Organizasyon, 5 b., Beta Basım Yayım, İstanbul
11 Yeni yaklaşımlar 2: Temel yetenek, dış kaynak kullanımı Tamer Koçel, İşletme Yöneticiliği, Genişletilmiş 12. baskı, beta yayınları, 2010
12 Yeni yaklaşımlar 3: Şebeke organizasyon, küçülme Tamer Koçel, İşletme Yöneticiliği, Genişletilmiş 12. baskı, beta yayınları, 2010
13 Yeni yaklaşımlar 4: Değişim mühendisliği, kıyaslama Tamer Koçel, İşletme Yöneticiliği, Genişletilmiş 12. baskı, beta yayınları, 2010
14 Yeni yaklaşımlar 5: Personel güçlendirme, öğrenen organizasyon değerlendirme Tamer Koçel, İşletme Yöneticiliği, Genişletilmiş 12. baskı, beta yayınları, 2010
Kaynaklar
Ders Notu Yukarıda belirtilen kitap bölümleri ve makaleler
Ders Kaynakları 1-) Genç, Nurullah (2008) Yönetim ve Organizasyon, Seçkin Yayıncılık
2-) Koçel, Tamer (2003), İşletme Yöneticiliği, Beta Basım Yayın, İstanbul.
3-) Şimşek, M.Şerif ve Said Kıngır (2006), Çağdaş Yönetim Araçlarından Seçmeler, Nobel Yayın ve Dağıtım, İstanbul
4-) Yönetim Teorileri ve Yaklaşımlarına İlişkin Makale ve Bildiriler
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
2 İşletmenin temel fonksiyonları olan üretim, pazarlama, muhasebe, finans ve insan kaynakları, sayısal yöntemler ve yönetim organizasyon alanında gerekli bilgilere sahip olur.
3 Yönetim bilişim sistemlerini teknik, örgütsel ve yönetsel açıdan tanımlayabilir, yerel, ulusal ve küresel boyutlarını kavrayabilir.
4 Yönetim bilişim sistemlerinin multidisipliner bir alan olduğunun farkında olur ve diğer disiplinler ile ilişkisini kurabilir.
5 Analitik düşünüp, gerçek hayat problemleri karşısında kazandığı bilgi ve becerileri kullanıp çözüm üretebilir.
6 İşletmede farklı alanlarda kullanılan veya kullanılabilecek bilişim teknoloji ve sistemlerini tanır.
7 İşletmede farklı alanlarda bilişim teknoloji ve sistemlerini kullanarak sorun çözebilir ve karar alıcıları destekler.
8 Bilişim projelerine teknik ve yönetsel katkı verebilir ve sorumluluk alabilir.
9 Bilişim teknoloji ve sistemleri alanında hızlı değişimi takip eder ve sürekli kendini yeniler.
10 Bilişim teknoloji ve sistemleri konusunda sahip olduğu birikimini, yaşanan güncel gelişmeleri ve gelişen eğilimleri, her türlü iletişim aracını kullanarak aktarabilir, gerektiği durumlarda bunu en az bir yabancı dili kullanarak yapabilir.
11 Sosyal ve teknik alanları birleştirebilecek disiplinlerarası çalışmalar için fikirler üretebilir ve bu fikirleri uygulamaya geçirebilir.
12 Programlama mantığını bilir ve güncel bir programlama dili kullanabilir.
13 Bir bilişim sistemi için gerekli ihtiyaçları analiz edip, sisteme ait veritabanın analiz, dizayn ve implementasyon aşamalarındaki süreçlere hakim olur.
14 Kurumsal bilişim sistemlerinin yönetsel/fonksiyonel uygulamalarına hakim olur.
15 Yenilikçi ve yaratıcı fikirler üretebilir ve bu fikirleri uygulamaya geçirebilir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Yönetim teorilerini değerlendirebilir ve sorgulayabilir.
2 Çalışma hayatında günümüzde ortaya çıkan yönetime ilişkin değişimlerin tarihsel arka planının bilincinde olabilir.
3 Yönetim yaklaşımlarının siyasi, ekonomik ve toplumsal yapılarla olan ilişkilerini çözümleyebilir.
4 Yönetimin ve yöneticiliğin değişken ve parametrelerini analiz edebilir.
5 Yönetsel süreçleri kavrayabilir ve irdeleyebilir.
6 Yönetim teorilerini karşılaştırmalı olarak eleştirel biçimde değerlendirebilir.
7 Günümüz yönetim anlayışını geçirilen evreler ışığında sorgulayabilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 30
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 8 8
Kısa Sınav 2 4 8
Ödev 1 8 8
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
dersAKTSKredisi 6