Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlı Şehirleri I (Balkanlar - Avrupa) TAR 355 5 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler

-

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MEHMET YAŞAR ERTAŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

-

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Osmanlı Avrupası'nın tarihsel coğrafyasını; Avrupa tarafındaki şehirlerin mekansal özellikleri ile şehirlerin mimari, kültürel ve sosyal dokusunu öğretmek. 

Dersin İçeriği

Osmanlı Avrupa Coğrafyası

Suriçi İstanbul

İstanbul (Galata, Eyüp, Üsküdar)

İstanbul Belgrad Arası Orta Kol Üzerindeki Şehirler ( Edirne, Sofya, Niş, Belgrad)

Tuna Kıyısındaki Osmanlı Şehirleri (Silistre, Rusçuk, Ziştovi, Niğbolu Vidin)

Macaristan Coğrafyasındaki Şehirler (Budin, Eğri, Estergon, Uyvar, Peç, Segedin, Ziştovi, Kanije)

İstanbul Kefe Sağ Kol Üzerindeki Şehirler (Kırkkilise, Varna, Köstence, Kili, Akkirman, Bahçesaray, Kefe)

Makedonya Coğrafyasındaki Şehirler (Üsküp, Prizren, Manastır, Görice, Ohri)

Arnavutluk Coğrafyası Şehirleri (Elbasan, Berat, İşkodra, Ergiri, Draç, Yanya)

Bosna Coğrafyasındaki Şehirler (Saraybosna, İzvornik, Travnik, Vişegrad

İstanbul Atina Arası Sol Koldaki Şehirler (Tekfurdağı, Gümülcine, Selanik, Yenice-i Vardar, Yenişehir, Atina)

Mora Yarımadası Şehirleri (Korint, Arhos, Anapoli, Mizistre, Moton, Koron ve Anavarin)

Adalardaki Şehirler (Rodos, Kandiye, Hanya, Sakız, Lefkoşe, Magosa)

Değerlendirme

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Şehirlerin coğrafi ve topografik yapısını öğrenir Soru-Cevap, Tartışma,
2 Şehirlerin mimari yapısı hakkında fikir sahibi olur Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap,
3 Şehirlerin sosyal ve kültürel yapısıyla ilgili değerlendirme yapma yetkinliği kazanır Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
4 Osmanlı idari, sosyal ve kültürel birikiminin şehirlerdeki yansımasına öğrenir. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Osmanlı Avrupa Coğrafyası
2 Suriçi İstanbul
3 İstanbul (Galata, Eyüp, Üsküdar)
4 İstanbul Belgrad Arası Orta Kol Üzerindeki Şehirler ( Edirne, Sofya, Niş, Belgrad)
5 Tuna Kıyısındaki Osmanlı Şehirleri (Silistre, Rusçuk, Ziştovi, Niğbolu Vidin)
6 Macaristan Coğrafyasındaki Şehirler (Budin, Eğri, Estergon, Uyvar, Peç, Segedin, Ziştovi, Kanije)
7 İstanbul Kefe Sağ Kol Üzerindeki Şehirler (Kırkkilise, Varna, Köstence, Kili, Akkirman, Bahçesaray, Kefe)
8 Makedonya Coğrafyasındaki Şehirler (Üsküp, Prizren, Manastır, Görice, Ohri)
9 Arnavutluk Coğrafyası Şehirleri (Elbasan, Berat, İşkodra, Ergiri, Draç, Yanya)
10 Bosna Coğrafyasındaki Şehirler (Saraybosna, İzvornik, Travnik, Vişegrad
11 İstanbul Atina Arası Sol Koldaki Şehirler (Tekfurdağı, Gümülcine, Selanik, Yenice-i Vardar, Yenişehir, Atina)
12 Mora Yarımadası Şehirleri (Korint, Arhos, Anapoli, Mizistre, Moton, Koron ve Anavarin)
13 Adalardaki Şehirler (Rodos, Kandiye, Hanya, Sakız, Lefkoşe, Magosa)
14 Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

-

Ders Kaynakları

-Osman Gümüşçü, Tarihi Coğrafya

-Donald Edgar Pitcher, Osmanlı İmparatorluğu’nun Tarihsel Coğrafyası

-Diyanet İslam Ansiklopedisi

-Evliya Çelebi Seyahatnamesi

-Pars Tuğlacı, Osmanlı Şehirleri

-Zafer Gölen-Abidin Temizer, Balkanlardaki Osmanlı Şehirleri

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir.
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir.
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir.
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır.
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar.
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir.
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır.
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Ara Sınav 16 2 32
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Uygulama) 1 5 5
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Kısa Sınav 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5