Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Fen Eğitiminde Düşünme Becerilerinin Geliştirilmes | ILF 522 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. AYSUN ÖZTUNA KAPLAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. AYSUN ÖZTUNA KAPLAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Düşünme süreçleri, öğrenme ve bunlar arasındaki ilişkileri anlama, düşünme becerilerini ve yollarını ayrıntılı olarak tanıma, fen ve teknoloji derslerinde düşünme becerilerini geliştirmeye yönelik etkinlikler tasarlayarak fen eğitimine katkıda bulunma. |
Dersin İçeriği | Öğrenme ve düşünme ilişkisi üzerine tartışmalar. Düşünme becerileri nelerdir?; Düşünme süreçlerinde kullanılan akıl yürütme yolları; Piaget’in düşünme süreçleri ve Vygotsky’in görüşlerinin karşılaştırılması; Gardner ve Guleman’ın düşünmeye dair görüşleri; Bloom taksonomisi; Bilimsel düşünme becerileri; Yaratıcı düşünme becerileri; Problem çözme becerileri; Eleştirel düşünme becerileri; Yansıtıcı düşünme becerileri; Empatik düşünme süreçleri; Biliş üstü beceriler. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Düşünme becerileri ve yollarını tanımlar. | ||
2 | Düşünme süreçlerini tanımlar. | ||
3 | Düşünme ve öğrenme arasındaki ilişkiyi irdeler. | ||
4 | Farklı düşünme süreçlerini karşılaştırır. | ||
5 | Kendi düşünme becerilerini değerlendirir. | ||
6 | Düşünme becerilerini geliştirmeye yönelik etkinlik tasarlar. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Öğrenme, düşünme ve ilişkisi üzerine tartışmalar. Düşünme becerileri nelerdir? Düşünme süreçlerinde kullanılan akıl yürütme yolları | [1], [2], [3], [5], [6] |
2 | Piaget’in düşünme süreçleri | [3], [4], [6] |
3 | Vygotsky’in düşünme süreçleri- düşünce dil arasındaki ilişkiler | [3], [4] |
4 | Gardner ve Guleman’ın düşünmeye dair görüşleri | [3], [4] |
5 | Bloom’un taksonomik sınıflamasında düşünme şekilleri | [3], [4] |
6 | Bilimsel düşünme becerileri, geliştirilmesine yönelik öneriler | [3], [4] |
7 | Ara sınav | |
8 | Eleştirel düşünme becerileri ve geliştirilmesine yönelik öneriler | [7] |
9 | Yaratıcı düşünme becerileri ve geliştirilmesine yönelik öneriler | [4], [6], [8] |
10 | Problem çözme becerileri ve geliştirilmesine yönelik öneriler | [2], [3], [4] |
11 | Yansıtıcı düşünme becerileri ve geliştirilmesine yönelik öneriler | [2], [3], [4] |
12 | Empatik düşünme süreçleri ve geliştirilmesine yönelik öneriler | [2], [3], [4] |
13 | Biliş üstü beceriler (Üst biliş) | [2], [3], [4] |
14 | Genel değerlendirme, tartışma ve kapanış |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [1] Açıkgöz, K. Ü. (2003). Etkili Öğrenme ve Öğretme. İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları. [2] Demirel Ö. (2005). Eğitimde Yeni Yönelimler. Ankara: PegemA Yay. (2. Baskı). [3] Fisher, R. (2005). Teaching Children to Think (2nd ed). Nelson Thornes. UK. [4] Özden, Y. (1997). Öğrenme ve Öğretme, Yaratıcılığı Geliştirme, Düşünmeyi Öğrenme, Öğrenme Biçemleri, Ankara: Pegem Yayıncılık. [5] Selçuk, Z. (1994). Eğitim Psikolojisi. Ankara: Atlas Kitabevi (5. Basım). [6] Senemoğlu, N. (2001). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim. Ankara: Gazi Kitabevi (3. Basım). [7] Şahinel, S. (2002). Eleştirel Düşünme. Ankara: PegemA Yayıncılık. [8] Üstündağ, T. (2003). Yaratıcılığa Yolculuk. Ankara: PegemA Yay. (2. Baskı). |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 15 |
1. Ara Sınav | 40 |
2. Ödev | 15 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 24 | 24 |
Final | 1 | 14 | 14 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 140 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |