Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Termik Turbo Makinalar | MKM 430 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Termodinamik dersini almış olmak |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. CEMİL YİĞİT |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Makina Mühendisliği öğrencilerine buhar türbinleri, gaz türbinleri, vantilatörler ve kompresörlerin tasarımı ve işletilmesi konularının öğretilmesi. |
Dersin İçeriği | Sıkıştırılabilir akışkanın bir boyutlu akışı. Ses üstü, ses altı, sonic akış. Lüleler, lülelerdeki akış ve boyutlandırma. Yayıcılar. Turbo makinaların genel denklemi, hız üçgenleri, basınç ve hız diyagramları, güç ve verim ifadeleri. Buhar Türbinleri. Gaz Türbinleri. Merkezkaç ve eksenel vantilatörler, Eksenel ve merkezkaç kompresörler. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sıkıştırılabilir akışkanın bir boyutlu akışı ile ilgili temel bilgileri yorumlar. | Soru-Cevap, Tartışma, Gözlem, | |
2 | Lülelerin ve yayıcıların boyutlandırılması ile ilgili tasarım yapar. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gözlem, | |
3 | Buhar türbinleri, vantilatörler ve kompresörler ile bunların tasarımı hakkında temel bilgileri yorumlar. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Bir turbomakinanın giriş ve çıkış kesitlerindeki hız üçgenlerini çizerek tasarımını yapar. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Buhar türbinlerinin, vantilatörlerin ve kompresörlerin tasarımına ait kavramları ve temel hesaplama bağıntılarını kullanarak boyutlandırma yapar. | Soru-Cevap, Tartışma, Gözlem, | |
6 | İçten yanmalı motorlarda kullanılan turbo kompresör sistemlerini boyutlandırır. | Soru-Cevap, Tartışma, Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sıkıştırılabilir akışkanın bir boyutlu akışı. | |
2 | Ses üstü, ses altı, sonic akış. | |
3 | Lüleler, Lülelerdeki akış ve boyutlandırma | |
4 | Yayıcılar. | |
5 | Türbo makinaların genel denklemi | |
6 | Hız üçgenleri | |
7 | Basınç diyagramları | |
8 | Hız Diyagramları | |
9 | Güç ve verim ifadeleri. | |
10 | Buhar Türbinleri | |
11 | Gaz Türbinleri | |
12 | Eksenel Vantilatörler | |
13 | Merkezkaç Vantilatörler | |
14 | Merkezkaç ve Eksenel Kompresörler. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1-) S. L. Dixon, Fluid Mechanics and Thermodynamics of Turbomachinery, Butterworth-Heinemann, 1998. 2-) F. Taner ÖZKAYNAK, Gaz Türbinleri, İ.T.Ü. Makine Fakültesi Ofset Atölyesi, 1977. 3-) K. PAKKER, Termik Türbo Makinalar Ders Notları, İ.T.Ü. Makine Fakültesi Ofset Atölyesi, 1980. |
Ders Kaynakları | 1. S. M. Yahya, Turbines, Compressors and Fans, Teta McGraw-Hill Publishing Co., 1983. 2. E. Logan, Jr., Turbomachinery: Basic Theory and Applications, Marcel Decker, Inc., 1993. 3. M. H. Aksel ve O. C. Eralp, Gas Dynamics, Prentice Hall, 1994. A. R. Büyüktür, Termodinamik Cilt 2 Uygulama Esasları, Birsen Yayınevi, 1995. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | -Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
4 | -Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 | -Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | |||||
6 | -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
7 | -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | X | |||||
8 | -Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
9 | -Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | X | |||||
10 | -Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | X | |||||
11 | -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
1. Proje / Tasarım | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Proje / Tasarım | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |