Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Deprem Jeolojisi ve Mekaniği | JFM 438 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Sismotektonik dersini almış olması tavsiye edilir. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MURAT UTKUCU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Depremlerin küresel dağılımı; Kaya mekaniğinde gerilme, yamulma, sürtünme vb. temel kavramlar; kıtasal fay zonlarının reolojik yapıları ve segmentasyonu, fay zonlarında segmentli yapıya yol açan süreksizlikler ve fay pürüzü kavramı, karakteristik deprem ve fay kayma modelleri; Deprem jeolojisinin kullandığı yöntem ve araçlar; Fay zonu yapılarının deprem kırılmalarına etkisi üzerine bazı durum çalışmalarından örnekler; Fayların jeomorfolojisi; Deprem kaynak temsilleri, deprem ölçeklemesi ve depremlerde benzerlik, karmaşık deprem kırılmalarının fay zonları ile ilişkilendirilmesi; Depremlerde gerilme etkileşimlerinin önemi ve depremlerin tetiklenmesi. |
Dersin İçeriği | Depremlerin küresel dağılımı; Kaya mekaniğinde gerilme, yamulma, sürtünme vb. temel kavramlar; kıtasal fay zonlarının reolojik yapıları ve segmentasyonu, fay zonlarında segmentli yapıya yol açan süreksizlikler ve fay pürüzü kavramı, karakteristik deprem ve fay kayma modelleri; Deprem jeolojisinin kullandığı yöntem ve araçlar; Fay zonu yapılarının deprem kırılmalarına etkisi üzerine bazı durum çalışmalarından örnekler; Fayların jeomorfolojisi; Deprem kaynak temsilleri, deprem ölçeklemesi ve depremlerde benzerlik, karmaşık deprem kırılmalarının fay zonları ile ilişkilendirilmesi; Depremlerde gerilme etkileşimlerinin önemi ve depremlerin tetiklenmesi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bir bilim disiplini olarak Deprem Jeolojisinin gelişimini öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Kaya ve faylanma mekaniğinin temel unsurlarını öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | Mohr Diagramını çizer ve özelliklerini anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | |
4 | Fay zonu süreksizliklerini sınıflar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
5 | Fay zonu süreksizliklerinin deprem kırılmalarına etkisinin deprem tehlikesi açısından önemini değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, | |
6 | Deprem Jeolojisinin yöntemlerini öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Deprem tehlikesi açısından Deprem jeolojisi ve mekaniği çalışmalarının önemi | |
2 | Deprem coğrafyası ve levha tektoniği | |
3 | Gerilme, yamulma, sürtünme, Coulomb kırılma kriteri ve Griffith çatlakları | |
4 | Fay Mekaniği: Fay reolojisi ve kıtasal fay modeli | |
5 | Fay Mekaniği: Fay zonlarının heterojenitesi ve süreksizlik çeşitleri | |
6 | Fay zonlarının segmentasyonu, fay basamak ve büklümleri, fay pürüzleri, karakteristik deprem ve fay kayma modelleri. | |
7 | Deprem Jeolojisinde Yöntem ve Araçler: 1.Tektonik Jeodezi ve 2. Jeokronoloji | |
8 | Deprem Jeolojisinde Yöntem ve Araçler: 3. Neotektonik ve 4. Paleosismoloji | |
9 | Fay zonu yapılarının deprem kırılmalarına etkisi: Dünya çapında gözlenmiş çeşitli örnekler. | |
10 | Fay zonu yapılarının deprem kırılmalarına etkisi: Dünya çapında gözlenmiş çeşitli örnekler. | |
11 | Fay türlerinin jeomorfolojisi | |
12 | Kosismik yapılar | |
13 | Karmaşık deprem kırılmaları ve deprem gerilme etkileşimleri | |
14 | Genel tekrar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Utkucu, M. 2009. Deprem Jeolojisi ve Mekaniği Kısa Ders Notları, |
Ders Kaynakları | 1. Barka, A.A., and Kadinsky-Cade, K., Strike-slip fault geometry in Turkey and its influence on earthquake activity, Tectonics, 7, 663-684, 1988. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | -Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | X | |||||
2 | -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | ||||||
3 | -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | ||||||
4 | -Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 | -Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
6 | -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
7 | -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
9 | -Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. | X | |||||
10 | Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. | ||||||
11 | -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 116 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |