Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Ailede Bağımlılık Eğitimi | RPD 020 | 0 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | - |
Önerilen Seçmeli Dersler | - |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör.Dr. BASRİ ÖZÇELİK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Eda Biçener Arş. Gör. Samet Makas |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bağımlılıkla mücadele hâlindeki ailelere ve bu tehlikeye maruz kalma riski olan bütün aileler için tanı, tedavi ve süreçle ilgili tüm bilgilerin edinilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bağımlılık nedenleri, türleri ve evreleri; bağımlılıkta tedavi süreci; bağımlı aile üyesine medikal destek, hukuksal süreç, denetimli serbestlik süreci, bağımlı aile üyesine danışmanlık tedbiri, sistemik modelle aileye destek süreci, narkolog, psikiyatrist ve aile danışmanı koordinasyonu. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bağımlılıkla ilgili bilgi sahibi olur. | Anlatım, | Sınav, |
2 | Bağımlılık yapıcı maddeleri ve etkilerini bilir. | Anlatım, | Sınav, |
3 | Bağımlılık süreci ve nedenleri hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, | Sınav, |
4 | Bağımlılığın beyindeki değişimlerini kavrar. | Anlatım, | Sınav, |
5 | Bağımlı bireyin karşılaşabileceği hukuki süreçleri öğrenir. | Anlatım, | Sınav, |
6 | Bağımlı bireylerin ailelerine destek olur. | Anlatım, | Sınav, |
7 | Bağımlılarla çalışırken müdahale yöntemlerini bilir. | Anlatım, | Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bağımlılık Nedir? | Alan Yazın İncelemesi |
2 | Bağımlılık Yapıcı Maddeler ve Etkileri | Alan Yazın İncelemesi |
3 | İlişkiler ve Bağımlılığın Gelişimi | Alan Yazın İncelemesi |
4 | Bağımlılığı Hazırlayan Etkenler | Alan Yazın İncelemesi |
5 | Beyin ve Bağımlılık | Alan Yazın İncelemesi |
6 | Bağımlı Aile Üyesine Medikal Destek | Alan Yazın İncelemesi |
7 | Bağımlılıkta Hukuksal Süreç | Alan Yazın İncelemesi |
8 | Ara sınav | |
9 | Denetimli Serbestlik | Alan Yazın İncelemesi |
10 | Bağımlılıkta Müdahale Yöntemleri | Alan Yazın İncelemesi |
11 | Bağımlı Bireyin Ailesine Destek | Alan Yazın İncelemesi |
12 | Bağımlı Bireyin Ailesine Destek | Alan Yazın İncelemesi |
13 | Bağımlılıkla İlgili Doğru Bilinen Yanlışlar | Alan Yazın İncelemesi |
14 | Genel değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Slayt , ders notları |
Ders Kaynakları |
Köroğlu, E. (2018). Bağımlı Aileleri İçin Kılavuz. İstanbul: HYB Yayıncılık. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir. | X | |||||
2 | Öğrencilerin akademik, kariyer, ve sosyal-duygusal gelişim alanlarına ve ihtiyaçlarına uygun okul rehberlik ve psikolojik danışma programı planlar. | X | |||||
3 | Okul rehberlik ve psikolojik danışma programını ilgili kurumlar, komisyonlar ve paydaşlarla işbirliği ve eşgüdüm içerisinde yürütür | X | |||||
4 | Okul rehberlik ve psikolojik danışma programı çıktılarını değerlendirir ve sonuçlar doğrultusunda geliştirir. | X | |||||
5 | Kritik yaşam olayları ve kriz durumlarında ikincil ve üçüncül önleme hizmetleri ve psiko-sosyal müdahale planı hazırlar ve sunar. | X | |||||
6 | Kariyer psikolojik danışmanlığı kapsamında bireyi tanıma tekniklerini uygulayarak bireysel ve grup değerlendirmeleri yapar. | X | |||||
7 | Kariyer planlama kapsamında eğitim ve mesleki fırsatlar, rol geçişleri ve kariyer gelişimine yönelik bireysel ve grupla kariyer rehberliği hizmetleri yürütür. | X | |||||
8 | Çalıştığı kurumun paydaşlarına ihtiyaçları doğrultusunda kariyer gelişim programı hazırlar ve yürütür. | X | |||||
9 | Mesleki kurum, eğitim kuruluşları, iş gücü piyasası arasındaki işbirliğini ve koordinasyonu geliştirici faaliyetleri organize eder | X | |||||
10 | Organizasyon ve örgütlere yönelik kariyer psikolojik danışmanlığı hizmeti sunar. | X | |||||
11 | Aile danışmanlığı kuramlarını bilir. | X | |||||
12 | Evliliğe hazırlık ve evliliği güçlendirme programları planlar. | X | |||||
13 | Evlilik öncesi psikolojik danışma hizmetleri kapsamında eş seçimi kuramları, kişisel ve çevresel faktörleri açıklar. | X | |||||
14 | Aile yaşam döngüsü evreleri kapsamında rol geçişleri konusunda önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri yürütür. | X | |||||
15 | Aile içi şiddet ve boşanma gibi kriz durumlarında müdahale hizmetlerini açıklar. | X | |||||
16 | Psikolojik danışma sürecinde terapötik koşulları sağlamaya yönelik terapötik becerileri etkili şekilde kullanır. | X | |||||
17 | Danışanın sorunu ve davranışsal amacına uygun bireysel danışma oturumları planlar ve yürütür. | X | |||||
18 | Danışanın ihtiyacına yönelik uygun müdahale yöntem ve tekniklerini kullanır. | X | |||||
19 | Grup kuralları doğrultusunda ve grup evreleri çerçevesinde grubun amacına uygun alıştırma ve teknikler ile grupla psikolojik danışma liderliğini yürütür. | X | |||||
20 | Danışanların sorunlarını gelişim, kişilik, psikolojik danışma kuramları çerçevesinde profesyonel bir bakışla çerçevelendirir. | X | |||||
21 | Yaşam dönemi ve uyum problemleri, davranış bozukluklarına dair alan bilgisini vaka formülasyonunda işe koşar. | X | |||||
22 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin ve kendi kültürel özelliklerinin farkındadır. | X | |||||
23 | Kültüre duyarlı psikolojik danışma beceri ve yeterliklerine sahiptir. | X | |||||
24 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip ve dezavantajlı danışanlara okul, kariyer ve aile psikolojik danışmanlığı hizmetlerini sunarken kültüre duyarlı psikolojik danışma bilgi, beceri ve yeterliklerini işe koşar. | X | |||||
25 | Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri seçer. | X | |||||
26 | Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri yönergeleri doğrultusunda uygular ve değerlendirir. | X | |||||
27 | Bilimsel araştırma süreci basamaklarını ve yöntemlerini bilir. | X | |||||
28 | Rehberlik ve psikolojik danışma alanına dair araştırma tasarlar. | X | |||||
29 | Araştırma konusu ve amacına uygun örnekleme ve veri toplama yöntemiyle elde ettiği verileri analiz eder. | X | |||||
30 | Araştırma sonuçlarını araştırma amacına uygun şekilde yorumlar ve raporlar. | X | |||||
31 | Rehberlik ve psikolojik danışma alanında ulusal ve uluslararası etik ilkeleri, standartları, kuralları ve kodları bilir. | X | |||||
32 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken meslek etiğine riayet eder. | X | |||||
33 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. | X | |||||
34 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri takip ederken (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar, kongreler, çalıştaylar v.b.) basılı ve dijital kaynakları etkin şekilde kullanır. | X | |||||
35 | Mesleki konularda alan savunuculuğu ve danışanlar konusunda hak savunuculuğuna önem verir. | X | |||||
36 | Sosyal ve dijital bağlamlarda rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, beceri ve deneyimlerini etkili şekilde ifade eder. | X | |||||
37 | Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. | X | |||||
38 | Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. | X | |||||
39 | Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. | X | |||||
40 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde bilimsel tutuma, kanıta dayalılığa ve hesap verilebilirliğe önem verir. | X | |||||
41 | Psikolojik danışman olarak kendi beden ve ruh sağlığına önem verir. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 20 |
2. Ödev | 20 |
3. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
Toplam | 40 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 13 | 2 | 26 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 6 | 12 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Sözlü Sınav | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |