Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Öğrenmenin ve Hafızanın Biyolojik Mekanizmaları | ILF 622 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ŞENOL BEŞOLUK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Her ne kadar öğrenme ve öğrenme kuramları ile ilgili çalışmalar psikologların öncülüğünde başlamış olsa da biyolojik bir varlık olan insan öğrenirken, öğrendiklerini kaydederken ve bunları geri çağırırken birçok fizyolojik olay gerçekleşir. Ayrıca insan vücudunda medyana gelen herhangi bir fizyolojik olay diğer olayları çeşitli şekillerde etkiler. İnsan sinir sisteminin bilgiyi işleyişini, kaydedişini bilmek ve bu işlemleri etkileyebilen faktörleri derinlemesine değerlendirebilmek, eğitim ortamının düzenlenmesinde ve yeni eğitim ortamlarının tasarlanmasında son derece önemlidir. |
Dersin İçeriği | :İnsanda düzenleyici sistemler ve psikolojinin nörobiyolojik temelleri. Beyninin bölümleri ve işlevleri. Beyin kimyası- davranışları etkileyen nörotransmitterler. Beynin endokrin işlevleri, beyinden salınan hormonların özellikleri. Hormonlar, genler ve davranışlar. Bellek kavramı ve Farklı bellek türleri. İnsan ve insan dışı canlılarda bellek. Öğrenme kavramı. Öğrenme ile ilgili kuramlar. Genetik bilgi ve yeni öğrenmeler ile ilişkisi. Öğrenme sürecine belleğin etkisi. Öğrenmenin davranışa dönmesinde belleğin rolü. Dikkat, karar verme, zekâ, karar verme süreçlerinin değerlendirilmesi. Öğrenme ve bellek işlevlerinde hormon sistemlerinin rolü; stres, endokrin sistem ve bellek. Bellek bozukluklarının değerlendirilmesi. Endokrin hastalıklar ve beyin/zihin işlevlerine etkileri. Psikiyatrik ve nörodejeneratif hastalıklarda öğrenme bozuklukları. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Beyninin bölümleri ve işlevlerini açıklayabilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
2 | Beyinde salgılanan kimyasaların işlevlerini açıklayabilmek | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, Performans Görevi, |
3 | Genlerin ve kimyasal salgıların davranışlar üzerindeki etkilerini değerlendirebilmek. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Performans Görevi, Ödev, |
4 | Öğrenme sürecine belleğin etkisi ve öğrenmenin davranışa dönmesinde belleğin rolünü tartışabilmek. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Performans Görevi, Sınav, |
5 | Stres ve endokrin sistemin, bellek ve öğrenme üzerine etkilerini yorumlayabilmek. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
6 | Bellek bozukluklarının nedenlerini değerlendirebilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Performans Görevi, Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İnsanda düzenleyici sistemler ve psikolojinin nörobiyolojik temelleri | |
2 | Beyninin bölümleri ve işlevleri | |
3 | Beyin kimyası- davranışları etkileyen nörotransmitterler | |
4 | Beynin endokrin işlevleri, beyinden salınan hormonların özellikleri | |
5 | Hormonlar, genler ve davranışlar | |
6 | Bellek kavramı ve farklı bellek türleri, İnsan ve insan dışı canlılarda bellek | |
7 | Öğrenme kavramı ve öğrenme ile ilgili kuramlar | |
8 | Genetik bilgi ve yeni öğrenmeler ile ilişkisi | |
9 | Öğrenme sürecine belleğin etkisi ve öğrenmenin davranışa dönmesinde belleğin rolü | |
10 | Dikkat, karar verme, zekâ, karar verme süreçlerinin değerlendirilmesi | |
11 | Öğrenme ve bellek işlevlerinde hormon sistemlerinin rolü; stres, endokrin sistem ve bellek | |
12 | Bellek bozukluklarının değerlendirilmesi | |
13 | Endokrin hastalıklar ve beyin/zihin işlevlerine etkileri | |
14 | Psikiyatrik ve nörodejeneratif hastalıklarda öğrenme bozuklukları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Terry WS,Learning and Memory,2007. Bear MF, Connors BW, Paradiso MA, Neuroscience: exploring the brain,1996 Kandel ER, Schwartz JH, Jessell TM. Principles of Neural Science, (2000). Berne RM., Levy MN,Principles of Physiology, Third ed., 2000. Silverthorn DU., Human Physiology, third edition, 2004. Silverthorn DU., Human Physiology, third edition, 2004. Özden Y., Öğrenme ve Öğretme, 2005. Senemoğlu N., Gelişim Öğrenme ve Öğretim, Kuramdan Uygulamaya, 2007. Cüceloğlu D., İnsan ve Davranışı, 2007. Duman B., Neden Beyin Temelli Öğrenme, 2007. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 30 |
1. Ödev | 30 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 161 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |