Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İtfaiye Servis Yönetimi | TYG 519 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | - |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SAFİYE SENCER |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İtfaiye servis yönetimi, itfaiye yönetim sistemi ve organizasyon yapısı içerisinde verimliliğin arttırılması, kalite ve servis hızının yükseltilmesi sürecinde gerekli olan plan ile işlem basamaklarının ve yöntemlerinin incelenmesini hedeflemektedir. Servis yönetimi ile birlikte mevcut system yapısının modellenmesi, çözümlenmesi ve analizi sürecinde performansın ölçülerek değerlendirilmesi amaçlar arasında yer almaktadır. Bu ders ile öğrenciler servis yönetimi ve iş süreci kavramlarını farklı teknikler ile birlikte değerlendirecek ve analiz edebilecektir. Böylece sistem ihtiyaçlarını belirleyebilecek ve iş fonksiyonlarını ve iş süreçlerini, yönetim sürecinde tanımlayabileceklerdir. |
Dersin İçeriği | Servis yönetimi ve tanımı, itfaiye servis yapısı, Türkiye’den ve dünyadan örnek yapılar, kaynak yönetimi,-insan kaynakları, malzeme yönetimi, bilgi yönetimi ve yenilikçi yapının entegrasyonu, kaza yönetiminde koordinasyon yapısı ve rol dağılımı, kalite yönetimi, performans yönetimi, risk yönetimi, kaza risk yönetimi ve yangın esnasında risk değerlendirilmesi, analitik risk yönetimi sisteminin oluşturulması, yangın risk yönetimi standartlarının oluşturulması, stratejik yönetim teknikleri, yalın yönetim ve teknikleri, performans süreç değerlendirme ve veri zarflama tekniğinin uygulanması yer almaktadır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, | Ödev, | |
2 | Yangın Güvenliği ve Yanma ilgili uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Servis Yönetimi Tanımı | |
2 | İtfaiye Servis Yapısı-Türkiye’den ve dünyadan örnek yapılar | |
3 | Kaynak Yönetimi (İnsan Kaynakları, Malzeme Yönetimi) | |
4 | Bilgi Yönetimi ve Yenilikçi Yapının Entegrasyonu | |
5 | Kaza Yönetiminde Koordinasyon Yapısı ve Rol Dağılımı | |
6 | Kalite Yönetimi | |
7 | Performans Yönetimi | |
8 | Risk Yönetimi- Kaza risk yönetimi ve yangın esnasında risk değerlendirmesi | |
9 | Analitik risk ve kriz yönetimi sisteminin oluşturulması | |
10 | Vize Sınavı | |
11 | Yangın Risk Yönetimi Standartlarının Oluşturulması | |
12 | Stratejik Yönetim ve Teknikleri | |
13 | Yalın Yönetim ve Teknikleri | |
14 | Performans süreç değerlendirme ve Veri Zarflama Tekniğinin Uygulanması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Lloyd G. Nigro, Decision Making in the Public Sector, Taylor & Francis Group, LLC, 2010. 2. Jack Pinkowski, Disaster Management Handbook, Taylor & Francis Group, LLC, 2008. 3. Hsu, C., Service Enterprise Integration: An Enterprise Engineering Perspective, Springer, 2007. 4. Seppanen, M. S., Kumar, S., Chandra, C., Process Analysis and Improvement: Tools and Techniques, McGraw-Hill, 2005. ISBN: 0072857129 5. Havey, M., Essential Business Process Modeling, O'Reilly Media, 2005 6. Harmon, P., Business Process Change, Second Edition: A Guide for Business Managers and BPM and Six Sigma Professionals, Morgan Kaufmann (The MK/OMG Press), 2007. Persse, J. R., Process Improvement Essentials: CMMI, Six SIGMA, and ISO 9001, O'Reilly Media, 2006. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yangın Güvenliği ve Yanma alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | ||||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | ||||||
3 | Problem kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | ||||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
5 | Modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | ||||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | ||||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
12 | Yangın Güvenliği ve Yanma ilgili uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | ||||||
13 | Yangın ve yanmanın sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | ||||||
14 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
15 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
16 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
17 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
18 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | ||||||
19 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
20 | Afet Yönetiminde uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | ||||||
21 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
22 | Afet Yönetimi alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | ||||||
23 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | ||||||
24 | Afet Yönetimi alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | ||||||
25 | Afet Yönetimi alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | ||||||
26 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | ||||||
27 | Problem kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | ||||||
28 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
29 | Afet Yönetiminde uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | ||||||
30 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
31 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | ||||||
32 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
33 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
34 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
35 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
36 | Afet Yönetimi ile ilgili uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 15 |
2. Ödev | 15 |
1. Ara Sınav | 55 |
3. Ödev | 15 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
Toplam | 60 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Final | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 2 | 15 | 30 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Proje / Tasarım | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 145 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |