Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
A.Seç.II: Günümüz Dünya Sorunları | SBE 430 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yoktur. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. YÜKSEL GÜÇLÜ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı günümüz dünya sorunları ve çözüm yolları konusunda farkındalık oluşturmaktır. |
Dersin İçeriği | Doğal afetler (küresel ısınma, depremler, tsunami vb.). Çevre sorunları. Doğal kaynakların sınırlılığı, açlık, fakirlik, işsizlik, insan hakları, plansız nüfus artışı, ırkçılık, salgın ve bulaşıcı hastalıklar, terör gibi sorunların incelenmesi. Bu sorunların çözülmesini amaçlayan ulusal ve uluslar arası kuruluşlar ile farklı yaklaşımlar. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Doğal afetlerin nedenlerini ve sonuçlarını genel olarak açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav, |
2 | Doğal afetlerden korunma yollarını genel olarak açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav, |
3 | Beşeri faaliyetlerden kaynaklanan çevre sorunlarını genel olarak açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav, |
4 | Ekonomik faaliyetlerden kaynaklanan çevre sorunlarını genel olarak açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav, |
5 | Dünyada yaşanan başlıca sosyal ve siyasal sorunları genel olarak değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav, |
6 | Günümüz dünya sorunlarının çözümü için çalışan seçilmiş ulusal ve uluslar arası kuruluşların çalışmalarını genel olarak açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, |
7 | Dersle ilgili bir konuda ödev hazırlar ve sunum yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Ödev, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Günümüz dünyasında yaşanan bazı doğal çevre sorunları (doğal afetler): Depremler | Kaynaklardan ilgili bölümler okunacak. |
2 | Günümüz dünyasında yaşanan bazı doğal çevre sorunları (doğal afetler): Tsunamiler, heyelanlar, sel su baskınları, çığ olayları | Kaynaklardan ilgili bölümler okunacak. |
3 | Günümüz dünyasında yaşanan bazı doğal çevre sorunları (doğal afetler): Kuraklık, orman yangınları, volkanik patlamalar | Kaynaklardan ilgili bölümler okunacak. |
4 | Günümüz dünyasında insan faaliyetlerinden kaynaklanan bazı çevre sorunları: Plansız nüfus artışı, hava kirliliği | Kaynaklardan ilgili bölümler okunacak. |
5 | Günümüz dünyasında insan faaliyetlerinden kaynaklanan bazı çevre sorunları: Su kirliliği, toprak kirliliği, radyoaktif kirlenme | Kaynaklardan ilgili bölümler okunacak. |
6 | Günümüz dünyasında insan faaliyetlerinden kaynaklanan bazı çevre sorunları: Biyolojik çeşitliliğin yok edilmesi, gürültü sorunu | Kaynaklardan ilgili bölümler okunacak. |
7 | ARA SINAV | |
8 | Günümüz dünyasında insan faaliyetlerinden kaynaklanan bazı çevre sorunları: Erozyon, ozon tabakasının incelmesi, asit yağmurları, iklim değişikliği | Kaynaklardan ilgili bölümler okunacak. |
9 | Dünyada çevre koruma konusunda yapılan çalışmalar ve faaliyet gösteren uluslar arası kuruluşlar | Kaynaklardan ilgili bölümler okunacak. |
10 | Günümüz dünyasındaki bazı sosyal, ekonomik ve güvenlik sorunları: Açlık, fakirlik, işsizlik | Kaynaklardan ilgili bölümler okunacak. |
11 | Günümüz dünyasındaki bazı sosyal, ekonomik ve güvenlik sorunları: Irkçılık, salgın ve bulaşıcı hastalıklar | Kaynaklardan ilgili bölümler okunacak. |
12 | Günümüz dünyasındaki bazı sosyal, ekonomik ve güvenlik sorunları: İnsan hakları sorunu, terör sorunu | Kaynaklardan ilgili bölümler okunacak. |
13 | Günümüz dünyasındaki bazı sosyal, ekonomik ve güvenlik sorunlarının çözümü için faaliyet gösteren bazı uluslar arası kuruluşlar: BM (UN), UÇÖ (ILO), BMGTÖ (FAO), BMMYK (UNHCR), | Kaynaklardan ilgili bölümler okunacak. |
14 | Günümüz dünyasındaki bazı sosyal, ekonomik ve güvenlik sorunlarının çözümü için faaliyet gösteren bazı uluslar arası kuruluşlar: Dünya Sağlık Örgütü (WHO), Birleşmiş Milletler Uluslararası Çocuklara Yardım Fonu (UNICEF). | Kaynaklardan ilgili bölümler okunacak. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | *Özey, R., Günümüz Dünya Sorunları. 4. bs., Aktif Yayınevi, İstanbul, 2008. *Şahin, C. ve Sipahioğlu, Ş., Doğal Afetler ve Türkiye. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara, 2007. * Uslu, İ., Çevre Sorunları: Kainat Tasarımındaki Değişimden Ekolojik Felaketlere. İnsan Yayınları, İstanbul, 1995. *Çepel, N., Ekolojik Sorunlar ve Çözümleri. 3. bs., TÜBİTAK, Ankara, 2008. *Özey, R., Çevre Sorunları, Gen. 3. bs., Aktif Yayınları, İstanbul, 2009. *Erer, S., Coğrafi Ekolojide Çevre Sorunları Bozulma (Degradasyon) Aşamaları Ve Önlemler. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi, İstanbul, 1992. *Ertuğ, C., Yeşilden Griye Adım Adım Türkiye: Türkiye’deki İlk Çevre Kirlenme Haritası ve Ekolojik Denge Bozukluğu Raporu. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 2001. *Keleş, R., 100 Soruda Türkiye’de Kentleşme, Konut ve Gecekondu. Cem Yayınevi, İstanbul, 2014. *Güney, E., Çevre ve İnsan: Toplum Doğa İlişkileri. 2.bs., Çantay Kitabevi, İstanbul, 2003. *Güney, E., Genel Çevre Bozulması. Çantay Kitabevi, İstanbul, 2002. *Güney, E., Genel Ortam Kirlenmesi. Palme Yayıncılık, Ankara, 2008. *Güney, E., Türkiye Çevre Sorunları. Atlas, İstanbul, 2004. *Güney, E., Türkiye Çevre Sorunları: Doğal Ve Kültürel Ortam Bozulması. 2.bs., Çantay Kitabevi, İstanbul, 2002. * Muslu, Y., Ekoloji ve Çevre Sorunları. Aktif Yayınevi, İstanbul, 2000. *Çepel, N., Doğa-Çevre-Ekoloji ve İnsanlığın Ekolojik Sorunları. Altın Yayınları, İstanbul, 1992. *Çepel, N., Çevre Koruma ve Ekoloji Terimleri Sözlüğü: Türkçe -Almanca- İngilizce. Türkiye Erozyonla Mücadele, Ağaçlandırma ve Doğal Varlıkları Koruma Vakfı, İstanbul, 1995. *Oktay, Ş., Ekolojik Kentleşme ve Çevre Koruma. Lazer Ofset, Ankara, 2005. *Marın, M.C.ve Yıldırım, U. (Editörler), Çevre Sorunlarına Çağdaş Yaklaşımlar: Ekolojik, Ekonomik, Politik ve Yönetsel Perspektifler. Beta, İstanbul, 2004. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal Bilgiler eğitimini destekleyen sosyal bilim disiplinlerini tanır ve sosyal bilgiler eğitiminde kullanır. | X | |||||
2 | Sosyal bilgiler eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda süreci tasarlar. | ||||||
3 | Sosyal bilgiler eğitimi alanında özel öğretim yöntemlerini uygular, verileri değerlendirir ve bu veriler ışığında toplumsal olayları sosyolojik perspektifle yorumlar. | ||||||
4 | Sosyal bilgiler eğitimi alanında eğitim problemlerini tanımlar, modeller ve çözer. | ||||||
5 | Etkin vatandaş olarak sorumluluk bilinciyle küresel ve toplumsal sorunları tespit eder ve bu sorunlara çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve ölçme araçlarını kullanır. | ||||||
7 | Eğitim uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | ||||||
8 | Eğitim uygulamalarında bağımsız davranır, inisiyatif kullanır ve yaratıcı davranış sergiler | X | |||||
9 | Yaşam boyu öğrenme kapsamında sözlü ve yazılı iletişim becerileri edinerek mesleki ve etik sorumluluk anlayışı kazanır. | X | |||||
10 | Çevreye ilişkin sorunları tespit ederek çözüm önerileri getirecek projeler tasarlar. | X | |||||
11 | Kalite konularını tanımlar ve bu konuları alanı ile ilgili durumlarda kullanır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 55 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 15 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |