Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Göç Yönetimi ve Politikaları | SBK 430 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. NEBİ MİŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Abdullah Sait ÖZCAN |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Göç yönetimi ve politikalarını tarihsel süreklilik içinde ele alarak bu süreci sosyal uyum, kimlik, sosyo kültürel değişme, gelişme, bütünleşme, çözülme süreçleri çerçevesinde analiz edilmesi temel amaçtır. |
Dersin İçeriği | göç teorileri, Türkiye'de iç ve dış göç tarihi, göç politikalarının tarihsel değişme ve dönüşüm evreleri, nüfus ve nüfus konuları, kimlik, kültürel değişme ve bütünleşme. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Göç olgusuna dair temel kavramları ve teorileri öğretir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
2 | Türkiye'de iç ve dış göç tarihini irdeler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
3 | Göç politikalarının toplumsal etkilerini irdeler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
4 | Göçmenlerin kimlik arayışını irdeler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Sözlü Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yöntem | KÜMBETOĞLU, Belkıs. “Göç Çalışmalarında “Nasıl” Sorusu.” Küreselleşme Çağında Göç: Kavramlar, Tartışmalar içinde (s. 49-89). |
2 | Temel Kavramlar | ADIGÜZEL, Yusuf. Göç Sosyolojisi. 1. Bölüm, s.1-17. - CASTLES&MİLLER. Göçler Çağı. s.44-64. (ETNİK AZINLIKLARIN OLUŞUMU) - ÖNER, Aslı Şirin. “Göç Çalışmalarında Temel Kavramlar”. Küreselleşme Çağında Göç: Kavramlar, Tartışmalar içinde (s.13-29). |
3 | Göç Olgusu ve Göç Teorileri | ADIGÜZEL, Yusuf. Göç Sosyolojisi. 2. Bölüm, s.17-35. - CASTLES&MİLLER. Göçler Çağı. s.30-44. (GÖÇ SÜRECİNİN AÇIKLANMASI) - ÇAĞLAYAN, Savaş. “Göç Kuramları, Göç ve Göçmen İlişkisi”. Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2011, 17. |
4 | Uluslararası Göçün Tarihi | İÇDUYGU, Ahmet; ERDER, Sema; GENÇKAYA, Ömer Faruk. Türkiye’nin Uluslararası Göç Politikaları, 1923-2023: Ulus-devlet Oluşumundan Ulus-ötesi Dönüşümlere. MiReKoç Proje Raporları, 2009, s.46-65. (SON YÜZYILIN GÖÇ TARIHI ÜZERINDEN: DÜNYA VE TÜRKIYE). |
5 | Türkiye’de İç Göç | F. KoçakTurhanoğlu (2013) Türkiye’nin Kentleşme Deneyimi(I-II), Kent Sosyolojisi içinde, s. 200-225; 252-283, AÖF Yayınları. - KAYA, Ayhan; IŞIK, İ. Emre. “Türkiye’de Zorunlu Göç: Paranın Götürdüğü Yere Git”. Farklılıkların Birlikteliği içinde s.185-212. |
6 | Türkiye’den Göç | KARAÇAY, Ayşem Biriz. “Türkiye-Avrupa Göç Sistemi: Misafir İşçilikten Ulus-Ötesi Kimliklere”. Küreselleşme Çağında Göç: Kavramlar, Tartışmalar içinde (s.399-416) |
7 | Türkiye’ye Göç | İÇDUYGU, Ahmet; ERDER, Sema; GENÇKAYA, Ömer Faruk. Türkiye’nin Uluslararası Göç Politikaları, 1923-2023: Ulus-devlet Oluşumundan Ulus-ötesi Dönüşümlere. MiReKoç Proje Raporları, 2009, s.46-65. (TÜRKIYE’YE YÖNELEN ULUSLARARASI GÖÇ HAREKETLERI). |
8 | Dünyada Göç Politikaları | CASTLES&MİLLER. Göçler Çağı. 11. ve 12. Bölüm, s. 369-422. |
9 | Göç Politikalarının Toplumsal Etkisi | CASTLES&MİLLER. Göçler Çağı. 10. Bölüm, s.321-368. |
10 | Türkiye’nin Göç Politikaları | DEMİRHAN, Yılmaz; ASLAN, Seyfettin. “Türkiye’nin Sınır Ötesi Göç Politikaları ve Yönetimi.” Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, 2015, 5.1: 23-62. |
11 | Göç ve Uyum | ÇAĞLAR, Ali ve ONAY, Abdülkadir. “Entegrasyon/Uyum: Kavramsal ve Yapısal Bir Analiz”. Göç ve Uyum içinde (3. Bölüm). |
12 | Kimlik ve Vatandaşlık | CANATAN, Kadir. Göçmenlerin Kimlik Arayışı. s.94-108; 131-146 (ÇOK KÜLTÜRLÜ TOPLUM TEZİ; GÖÇ VE TOPLUMSAL DEĞİŞME) |
13 | Türkiye’deki Suriyeli Göçmenler | ERDOĞAN, M. Murat. “Türkiye'deki Suriyeliler: Toplumsal Kabul ve Uyum Araştırması”. HUGO Yayınları, 2015. |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | yukarıda belirtilen kaynaklar |
Ders Kaynakları | yukarıda belirtilen kaynaklar |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yönetim bilimi, siyaset bilimi, sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında kuramsal bilgi ve donanıma sahip olmak | X | |||||
2 | Ulusal ve uluslararası düzeyde başta kamu yönetimi olmak üzere hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip etmek | X | |||||
3 | Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilmek, çözüm önerileri üretebilmek, politika, program ve karar taslaklarını hazırlama yetkinliğine sahip olmak | X | |||||
4 | Kamu hukuku mevzuatına olduğu kadar özel hukuk mevzuatına da hâkim olmak, mevzuat değişikliklerini takip etmek, mevzuatı yorumlayabilmek ve uygulamaya aktarabilmek | X | |||||
5 | Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetiminin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olmak | X | |||||
6 | Kamu kurum ve kuruluşları ve siyasi kurumlar ile birlikte özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, finans ve denetim gibi yönetim alanlarının çeşitli düzeylerinde görev alabilecek niteliklere sahip olmak | X | |||||
7 | Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olmak | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenme ilkesine uygun olarak bilişim teknolojileri, temel bilgisayar programları ve kamu yönetimi alanıyla ilgili bilgi sistemlerini takip etmek ve bunları etkili bir şekilde kullanabilmek | X | |||||
9 | Türkçeyi iyi kullanmak, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olmak, kendini doğru şekilde ifade edebilmek ve empati yeteneğine sahip olmak | X | |||||
10 | Akademik ve mesleki konularda araştırma yapabilmek, araştırma süreçlerine hâkim olmak, nitel ve nicel veri analizi için paket bilgisayar programlarını kullanabilmek | ||||||
11 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme becerilerine sahip olmak | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Ödev | 10 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 121 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |