Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Matematiksel Modelleme Uygulamaları | CEM 613 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Lisans seviyesinde modelleme dersleri alınmış olmalı |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. FATİH KARADAĞLI |
Dersi Verenler | Prof.Dr. FATİH KARADAĞLI, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu ders matematiksel modelleme alanındaki temel konuları öğrencilerimize sunmayı amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders kısaca aşağıdaki ana konuları içermektedir: 1-Kütlenin korunumu, enerjinin korunumu, sistem sınırları, ve kontrol hacmi gibi temel esasların açıklanması, 2- Temel prensiplerin farklı alanlardaki uygulamalarının sunulması ve öğrencilerimizle birlikte uygulamarın yapılması |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Matematiksel modellemeye genel bir giriş yapılması ve farklı disiplinlerdeki uygulamalardan örneklerin verilmesi | |
2 | Lineer ve geometrik artış/azalış metotlarının sunulması | |
3 | Devlet İstatistik Enstitüsü, WorldBank database gibi veritabanlarının kullanılarak ileriye yönelik nufus, su ihtiyacı, atıksu üretimi, ve enerji ihtiyacı gibi değerlerin tahminlerinin yapılması. | |
4 | Modelleme çalışmalarında kullanılan ana presiplerin anlatılması. Kütle dengesi, enerjinin korunumu, ve kontrol hacmi gibi temel konuların açıklanması | |
5 | Reaktör tiplerinin ve reaksiyon kinetiklerinin açıklanması / Mikrobiyal reaksiyonların kinetiğinin açıklanması – Monod Kinetik denklemleri | |
6 | Kesikli reaktörlerde meydana gelen reaksiyonların modellenmesi | |
7 | Sürekli reaktörlerde meydana gelen reaksiyonların modellenmesi | |
8 | Piston akımlı reaktörlerde meydana gelen olayların modellenmesi | |
9 | Gerçek fiziki sistemlerde modelleme uygulamaları – Su dağıtım şebekeleri, atıksu toplama ve arıtma tesisleri gibi | |
10 | Kütle korunumu prensibinin farklı uygulamaları – Yaşam Döngüsü Analizi (Life Cycle Assessment) | |
11 | Yaşam döngüsü analizi ile karbon salımlarının hesaplanması ve kontrol stratejileri | |
12 | Hava kirliliği ve atmosferik olayların modellenmesi | |
13 | atmosferik modelleme uygulamaları | |
14 | Öğrencilerin uzmanlık alanlarına yönelik modelleme çalışmaları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Koordinatör tarafından verilen haftalık ders notları
|
Ders Kaynakları | 1-Transport Modeling for Environmental Engineers and Scientists (Yazar: Mark M. Clark) (Yayınevi: John Wiley and Science) (Basım tarihi: 1996) 2- Surface Water-Quality Modeling (Yazar: Steven C. Chapra) (Yayınevi: McGraw-Hill - Waveland) (Basım tarihi: 1997) |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | X | |||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | X | |||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | X | |||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|