Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Atıksularda Ağır Metal Kirliliği ve Giderim Yön. | CEM 534 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ASUDE ATEŞ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. ASUDE ATEŞ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Atıksulardan kaynaklı önemli bir kirletici olan ağır metal kirliliğinin tanıtılması, sağlığa zararlı ve toksik etkilerinin belirlenmesi, hangi endüstrilerden kaynaklandığının belirlenmesi ve arıtım teknolojileri ile ilgili bilgi verilmesi, özellikle adsorpsiyon metodunun dizayn ,kinetik,izoterm ve termodinamik açıdan incelenmesi hedeflenmektedir. Dersin amacı farklı ağır metal kirlilik kaynağı olan endüstrilerde giderim çalışmalarının araştırılmasıdır. |
Dersin İçeriği | Ağır metaller ve çevresel önemi. Ağır metal kirliliğine neden olan önemli endüstriler: metal kaplama, otomotiv, deri, boya endüstrileri . Alıcı su ortamları için deşarj standartları. Atıksudan ağır metalleri giderim yöntemleri. Adsorpsiyon prosesi ve hesaplama yöntemleri. Giderim yöntemlerinin uygulamalarına ilişkin örnekler. Geri kazanım ve yeniden kullanımı içeren temiz teknolojiler. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Ağır metalleri ve kirlilik kaynaklarını tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
2 | Ağır metal giderim yöntemlerini tanır ve endüstrilere bağlı uygulama metodları hakkında bilgi edinir. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
3 | Endüstrilere bağlı uygulama metodları hakkında bilgi edinir ve uygulama örnekleri inceler. | Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
4 | Bu konuda yayınları araştırır ve inceler | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
5 | Yeni yapılan çalışmaları izler ve uygulama örnekleriyle tasarlar. | Alıştırma ve Uygulama, | Proje / Tasarım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Su ve atık sularda ağır metal kirliliğinin kaynakları | |
2 | Ağır metallerin insan sağlığına etkisi | |
3 | Koagülasyon- Flokülasyon | |
4 | Elektrokoagülasyon - Elektrodializ | |
5 | İyon değiştirme | |
6 | Adsorpsiyon teorisi ve izotermlerin incelenmesi | |
7 | Adsorpsiyon termodinamik ve kinetiklerinin hesaplanması | |
8 | Biosorpsiyon mekanizması ve uygulamaları | |
9 | Membran proseslerin ağır metal gideriminde kullanımı | |
10 | Fitoremediasyon Yöntemi İle Ağır Metallerin Giderimi | |
11 | Farklı endüstrilerden kaynaklı ağır metal kirliliği giderimi | |
12 | Farklı endüstrilerden kaynaklı ağır metal kirliliği giderimi | |
13 | Ağır metallerin geri kazanımı ve atıksız teknoloji uygulamaları | |
14 | İncelenen yöntemlerin maliyetleri ve kıyaslanması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1- Environmental Engineering (Fundamentals, Sustainability, Design)J.R.MIHELCIC, J.B.ZIMMERMAN 2010 WILLEY |
Ders Kaynakları | 2- Environmental Engineering Science , W.W.NAZAROFF, L.A.COHEN 2001 WILLEY 3- Environmental Biotechnology Theory and Application, G.M.EVANS,J.C.FURLONG, 2003 WILLEY 4- MUSLU, Y., Çevre Mühendisliğnde Temel işlemler ve Temel Prosesler Cilt I ve II, Su Vakfı Yayınları, 2002. 5- Çevre Kirliliği kontrolünde atıksu arıtımı ,S.J.ARCEİVALA 1998 6- INGLEZAKIS, V.J., POULOPOULOS, S.G., Adsorption, Ion Exchange and Catalysis Elsevier 1st Edition, 2006. 7- Adsorption Design for Wastewater Treatment, D.O. Cooney 1999 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | ||||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 30 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 55 |
1. Final | 45 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |