Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İleri Kuantum Mekaniği | FIZ 501 | 1 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ALİ SERDAR ARIKAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. HÜSEYİN MURAT TÜTÜNCÜ, Doç.Dr. ALİ SERDAR ARIKAN, |
Dersin Yardımcıları | Fizik Bölümü Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Kuantum mekaniği dersinin temel konularını kavramak ve ileri düzeyde kuantum mekaniği bilgi ve becerisine sahip olmak. |
Dersin İçeriği | Kuantum mekaniğinde temel kavramlar ve postülatlar, Kuantum mekaniğinde ortalama değer, Enerji ve momentum: Hamilton operatörü, Operatörlerin Zamana göre türevleri, Matrisler, Heisenberg Belirsizlik ilkesi, Scrödinger denklemi ve özellikleri, Serbest hareket eden bir parçacık için Schrödinger denklemi, Akı yoğunluğu, Açısal Momentumun özdeğerleri ve öz fonksiyonları, Açısal momentumların toplanması, Merkezcil alanda hareket |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kuantum mekaniğinin temel kavramlarını listeler ve tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
2 | Kuantum mekaniğinin postulatlarını listeler ve tarif eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
3 | Kuantum mekaniğinde ortalama değerin nasıl alındığını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
4 | Enerji ve momentum arasındaki ilişkiyi ana hatlarıyla belirtir. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
5 | Operatörün zamana göre türevinin ifadesini çıkarabilir ve bu ifadeyi kuantum mekaniğindeki problemlere uygulayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
6 | Açısal momentum ve spin teorisini genel hatlarıyla bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
7 | Heisenberg belirsizlik ilkesinin neyi ifade ettiğini açıklar ve nasıl türetildiğini ispat eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
8 | Serbest hareket eden bir parçacık için Scrödinger denklemini yazar ve özelliklerini örneklerle açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
9 | Kapalı bir sistemde uzayın izotropik özelliğinden ileri gelen açısal momentumun korunan bir büyüklük olduğunu belirtir. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
10 | Açısal momentumun özdeğer ve özfonksiyonlarını hesaplar. | Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kuantum mekaniğinde temel kavramlar ve postülatlar | [1] Sayfa 1-26 |
2 | Kuantum mekaniğinde ortalama değer | [1] Sayfa 25-35 |
3 | Enerji ve momentum: Hamilton operatörü | [1] Sayfa 33-35 |
4 | Operatörlerin Zamana göre türevleri | [1] Sayfa 35-38 |
5 | Matrisler | [1] Sayfa 42-52 |
6 | Heisenberg Belirsizlik ilkesi | [1] Sayfa 52-68 |
7 | Scrödinger denklemi ve özellikleri | [1] Sayfa 75-79 |
8 | Serbest hareket eden bir parçacık için Schrödinger denklemi | [1] Sayfa 75-79 |
9 | ARASINAV | |
10 | Akı yoğunluğu | [1] Sayfa 83-87 |
11 | Açısal Momentum, özdeğerleri ve öz fonksiyonları | [2] Sayfa 129-144 |
12 | Açısal momentumların toplanması | [2] Sayfa 145-155 |
13 | Merkezcil alanda hareket | [2] Sayfa 159-175 |
14 | Uygulama soruları | [2] Sayfa 48 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1]L.D. LANDAU and E.M.LIFSHITZ, “Quantum Mechanics”, Volume 3 of Theoretical Physics, Pergamon Press, Oxford, Newyork, 1977. [2] K. SCHULTEN, “Notes on Quantum Mechanics”, University of Illinois at Urbana-Champaign, USA, April 18, 2000. |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Lisans ve yüksek lisans eğitiminde edinilen bilgileri lisansüstü alanlarda kullanabilme. | X | |||||
2 | Bilim ve teknolojinin gelişiminde önemli bir yeri olan fizik temel biliminin önemini kavrayarak yenilikleri takip edip kendini geliştirebilme. | X | |||||
3 | Kaynak tarama, sunum yapabilme, bir deney düzeneği hazırlayabilme, uygulayabilme ve çalışma alanı ile ilgili sonuçları yorumlayabilme. | X | |||||
4 | Disiplin içi ve disiplinler arası grup çalışmaları yapabilme. | ||||||
5 | Bireysel çalışma becerisini kullanarak seminer, kongre, sempozyum, çalıştay v.b. gibi çeşitli iletişim ortamlarında çalışmalarını ve fikirlerini paylaşabilme. | ||||||
6 | Bilimsel ve mesleki etik anlayışına sahip olma ve bu anlayışı her türlü ortamda savunabilme. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 30 |
1. Final | 70 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 2 | 10 | 20 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 141 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |