Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Mühendislik Ekonomisi | MKM 204 | 4 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. UFUK DURMAZ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. AHMET ÇAĞATAY ÇİLİNGİR, Doç.Dr. UFUK DURMAZ, Dr.Öğr.Üyesi ELİF EKER KAHVECİ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu ders mühendislik öğrencilerine temel ekonomik bilgilerin yanısıra, üretim kararlarının alınmasında gerekli maliyet, genel gider, fiyat, amortisman gibi kavramları, ayrıca paranın değeri, nakit akışı ile birlikte mühendislikle ilgili iş ve işletmelerde yapılan yatırım ve harcamalara bağlı ve bunun neticesi olarak net proje yatırımlarının sistematik incelenmesini ve uygulamaları anlatmaktadır. |
Dersin İçeriği | Temel Kavramlar, Nakit Akışlarının Dengelenmesi, Faiz ve Paranın Zaman Değeri, Şimdiki Değer Yöntemi, Yıllık Eşdeğer Metot, Gelecek Değer Yöntemi, İç Verim Oranı Yöntemi, Dış Verim Oranı Yöntemi, Alternatiflerin Değerlendirilmesi, Amortisman, Vergi Sonrası Nakit Akış Analizleri, Enflasyonun Nakit Akışlarına Etkileri, Başa baş Analizi, Fayda-Maliyet Analizi, Yenileme Analizleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Mühendislik ekonomisinin temellerini bilir. | Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
2 | Faiz, para ve zaman arasındaki ilişkiyi yorumlayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
3 | Mühendislik projelerini Bugünkü/Yıllık Değer ekonomik analiz yöntemleri kullanarak karşılaştırır | Tartışma, Soru-Cevap, Problem Çözme, Anlatım, | Sınav, Ödev, |
4 | Mühendislik projelerini Geri Dönüş/Fayda/Maliyet analiz yöntemleri kullanarak karşılaştırır | Tartışma, Soru-Cevap, Problem Çözme, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
5 | Mühendislik projelerini Yenileme/Başabaş/Duyarlılık analiz yöntemleri kullanarak karşılaştırır | Tartışma, Soru-Cevap, Problem Çözme, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
6 | Enflasyon/Maliyet Tahmini ve Amortisman hesaplama yöntemlerini bilir ve yorumlayabilir | Tartışma, Soru-Cevap, Problem Çözme, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Mühendislik Ekonomisinin Temelleri | |
2 | Mühendislik Ekonomisinin Temelleri | |
3 | Paranın Zaman Değeri ve Faiz Çeşitleri | |
4 | Paranın Zaman Değeri ve Faiz Çeşitleri | |
5 | Bugünkü Değer Analizi | |
6 | Yıllık Değer Analizi | |
7 | Geri Dönüş Analizi | |
8 | Geri Dönüş Analizi | |
9 | Vize Haftası | |
10 | Fayda/Maliyet/Yenileme Analizleri | |
11 | Başa Baş Noktası ve Duyarlılık Analizleri | |
12 | Enflasyon Etkisi | |
13 | Maliyet Tahminleri | |
14 | Amortisman Yöntemleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Mühendislik Ekonomisinin Temelleri, Blank, L., Tarquin, A., Türkçe çevirisi Mühendislik Ekonomisi, Blank, L., Tarquin, A Mühendislik Ekonomisi, Prof. Dr. Osman Okka |
Ders Kaynakları | Mühendislik Ekonomisi, Ethem Tolga, Cengiz Kahraman Engineering Economis, Jose A. Sepulveda, William E. Souder, Byron S. Gottfried |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | -Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
4 | -Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 | -Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 | -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 | -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | -Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 | -Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | X | |||||
10 | -Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 | -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 70 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 30 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 3 | 9 | 27 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 101 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |