Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Afet ve Travma Psikolojisi | SHB 326 | 6 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SÜMEYYE DERİN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. SÜMEYYE DERİN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, travmanın ne olduğunu, bireyin beyninde ve bedeninde nasıl izler bıraktığını, travmanın çözümlenmesinde ne gibi yöntemler kullanılabileceğini öğrencilere aktarmaktır. Bununla birlikte öğrencilerin doğal afet ve kriz durumlarında bireylerin nasıl etkilendiğini, travma sonrasında meydana gelen stres bozukluğu, psiko-sosyal müdahale gibi konularda bilgi edinmeleridir.. |
Dersin İçeriği | 1. Travmatik yaşam olaylarının doğası ve psikososyal bağlam 2. Travmatik stresin gelişimini açıklayan psikososyal kuramlar 3. Afet ve travmatik yaşam olaylarının özellikleri ve türleri 4. Bireylerde afete karşı gösterilen tepkiler; 5. Travma sonrası stres bozukluğu, 6. Travmatik olayın hemen sonrası görülen olağandışı tepkiler, 7. Deprem ve travma sonrası stres bozukluğu ilişkisi; 8. Travma ve Psikolojik sağlamlık 9. Ruhsal travmada klinik değerlendirme ve görüşme ilkeleri 10. Ruhsal travma ve ilişkili hastalıklarda bilişsel ve davranışçı kuramlar 11. Yardım çalışanlarında sekonder travma 12. Travmatik kayıplar ve yas 13. Travma sonrası büyüme (gelişme); 14. Travmanın dalga etkisi, 15. Afetlerde toplum ruh sağlığı yaklaşımları 16. Afet sonrası psikososyal müdahale programı; |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Afetlerden korunmak için alınması gereken tedbirleri bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
2 | Afetlerden insanların nasıl etkilendiğini bilir | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
3 | Travmanın tanımını yapar | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
4 | Afetlerin ardından ortaya çıkacak travmatik durumları öngörebilir | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
5 | Afet sonrası travmalara nasıl müdahale edeceğini bilir | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
6 | Afet sonrasında normal hayata dönüş için yapılması gerekenleri bilir | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtılması | Önerilen kaynaklardan konu takibi |
2 | Afet (tanım, sınıflandırma, aşamaları ve psikososyal etkileri) | Önerilen kaynaklardan konu takibi |
3 | Afet ve travma; travmatik yaşam olaylarının doğası ve travma sonrası stres belirtileri | Önerilen kaynaklardan konu takibi |
4 | Bireylerde afete karşı gösterilen tepkiler | Önerilen kaynaklardan konu takibi |
5 | Travmatik olayın hemen sonrası görülen olağandışı tepkiler | Önerilen kaynaklardan konu takibi |
6 | Deprem ve travma sonrası stres bozukluğu ilişkisi | Önerilen kaynaklardan konu takibi |
7 | Travma ve Psikolojik sağlamlık | Önerilen kaynaklardan konu takibi |
8 | Ara sınav-Ders yok | |
9 | Yardım çalışanlarında sekonder travma | Önerilen kaynaklardan konu takibi |
10 | Travmatik kayıplar ve yas | Önerilen kaynaklardan konu takibi |
11 | Travma sonrası büyüme (gelişme) | Önerilen kaynaklardan konu takibi |
12 | Travmanın dalga etkisi | Önerilen kaynaklardan konu takibi |
13 | Afetlerde toplum ruh sağlığı yaklaşımları | Önerilen kaynaklardan konu takibi |
14 | Afet sonrası psikososyal müdahale programı. | Önerilen kaynaklardan konu takibi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Erdur Baker, Ö., ve Doğan, T. (2014). Afetler, krizler, travmalar ve psikolojik yardım. Ankara.: Türk PDR Derneği Yayınları.. Afet ve Kurban Psikolojisi - Dr. Mert Akcanbaş. Yılmaz, B. ve Hisli Şahin N. (2007). Arama-kurtarma çalışanlarında travma sonrası stres belirtileri ve travma sonrası büyüme. Türk Psikoloji dergisi 22(59), 119-133. Psikolojik Travma, S. Bayraktar, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2012.. Dyregrov, A. (2000). Çocuk, kayıplar ve yas. yetişkinler için elkitabı (Çev. G. Güvenç). Ankara: Türk Psikologlar Derneği.. Herbert, S. (2016). Travma sonrası psikolojik tepkileri anlamak. Ankara: Psikonet.. Kellerman, P. F. & Hudgins, M. K. (2013). Travmadan sağkalanlarla psikodrama: acıyı eyleme dökmek. Ankara: Nobel. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 85 |
1. Ödev | 15 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ödev | 3 | 9 | 27 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 106 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |