Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Aile İşletmelerinde Kurumsallaşma | GBA 530 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi GÖKHAN GÜRLER |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Aile İşletmelerinde Kurumsallaşma dersi ile işletme yönetimi alanında eğitim alan öğrenciler açısından aile işletmeleri yönetimine ilişkin farkındalık ve aile işletmelerinin yönetimine yönelik spesifik bir bilgi kazandırmak amaçlanmaktadır. Bu eğitimin iki çıktısı olacaktır. Birinci çıktı aile işletmeleri konusunda akademik çalışmaların sayısının artmasına yöneliktir. İkincisi ise pratik olarak pek çok sorunla karşılaşan aile işletmelerinde spesifik bilgi ile donanmış profesyonel çalışanlar aile işletmelerinin sorunlarının çözümüne ve performanslarının arttırılmasına yönelik daha büyük katkılar sağlayacaklardır. |
Dersin İçeriği | Bu dersin içeriği aşağıdaki konulardan oluşmaktadır: aile işletmesi kavramının temelleri, aile şirketlerini diğer işletmelerden ayıran özellikler, aile işletmelerinin güçlü ve zayıf yanları, Dünyadaki ve Türkiye'de aile işletmeleri, aile işletmelerinde karşılaşılan sorunlar, aile işletmelerinde gelecek nesillere yönetimin devri, aile işletmelerinde süreklilik ve kurumsallaşma, aile işletmesi anayasaları, aile işletmelerinde yönetişim mekanizmaları ve örnek olay analizleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Aile İşletmeleri İle İlgili Temel Kavramları Açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Ödev, Sınav, Performans Görevi, |
2 | Aile İşletmelerinde Kurumsallaşma Araçlarını Bilir | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Performans Görevi, Sınav, Ödev, |
3 | Aile İşletmelerine Has Sendromları Bilir ve Tanımlar | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Performans Görevi, Sınav, Ödev, |
4 | Aile İşletmelerinde Yönetişim Mekanizmalarını Bilir | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Performans Görevi, Sınav, Ödev, |
5 | Aile İşletmelerine İlişkin Literatürü Tanır | Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap, Anlatım, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Aile İşletmesi Kavramının Temelleri: Karmaşıklık ve Çeşitllikten Netlik Oluşturmaya Doğru | |
2 | Aile İşletmesini Diğer İşletmelerden Ayıran Özellikler, Aile İşletmelerinin Güçlü ve Zayıf Yönleri | |
3 | Aile İşletmesi Sistemi, Aile İşletmelerinin Gelişim Evreleri | |
4 | Türkiye'de ve Dünya'da Aile İşletmeleri | |
5 | Türkiye'de Kıdemli Aile Şirketleri Üzerine Değerlendirmeler | |
6 | Aile İşletmelerinde Karşılaşılan Sorunlar: Aile İşletmeleri Sendromları | |
7 | Aile İşletmelerinde Yönetimin Sonraki Nesillere Devri ve Karşılaşılaşılan Sorunlar, Kuşaklararası Farklılıklar | |
8 | Aile İşletmelerinde Çatışma Kaynakları ve Yönetimi | |
9 | Aile İşletmelerinde Süreklilik ve Kurumsallaşma | |
10 | Aile İşletmeleri Anayasaları Temel Kavramlar | |
11 | Aile İşletmeleri Anayasaları Örnekleri Üzerinden Bir Tartışma | |
12 | Aile İşletmelerinde Yönetişim Mekanizmaları (Aile Toplantıları, Aile Konseyi, Aile Meclisi, Aile Ofisleri, Aile Vakıfları, Eğitim Komitesi, Hissedarlar Toplantısı) | |
13 | Aile İşletmeleri Üzerine Makale İncelemeleri | |
14 | Aile İşletmeleri Örnek Olay İncelemeleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Günver, B. A. (2002). Aile işletmelerinin yapısı ve geleceği. İstanbul Kültür Üniversitesi. Kenyon-Rouvinez, D., & Ward, J. L. (2005). Family business. Palgrave. Fındıkçı İ. (2005), Aile Şirketleri, İstanbul, Alfa Yayınları. Aronoff, C., & Ward, J. (2016). Family business governance: Maximizing family and business potential. Springer. Gürler, G. (2018). Aile İşletmelerinin Anayasa Oluşturma Ve Kurumsallaşma Çalışmalarında Makro Ve Mikro Bağlamsal Unsurların Rolü: Örnek Olaylar, Sakarya Üniversitesi, İşletme Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Yönetim ve Organizasyon Bilim Dalı, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Sakarya. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İşletme temellerini ve ekonomi, finans, pazarlama, muhasebe ve yönetim dahil olmak üzere işletme işlevlerini anladığınızı gösterme | X | |||||
2 | Bir kuruluşun stratejik yönünü ve kurumsal entegrasyonunu değerlendirme | X | |||||
3 | Verilerin ve / veya bilgilerin mantığını, geçerliliğini ve alaka düzeyini tanımlayın ve değerlendirme | X | |||||
4 | Bilgiye dayalı ve uygulanabilir sonuçlar ve öneriler yapıma | X | |||||
5 | Anlaşılır, özlü ve mantıklı iş belgeleri yazma. | X | |||||
6 | Etkili ve anlaşılır sözlü iletişim becerileri geliştirme | X | |||||
7 | Organizasyonların sürdürülebilirliklerine ve sosyal sorumluluk çalışmalarına yönelik öneriler geliştirmek. | X | |||||
8 | Etik çatışmaları analiz etmek ve etkili çözümler üretmek. | X | |||||
9 | Bireysel liderlik tarzlarına göre diğerlerine liderlik yapmak için güçlü yaklaşımlar formüle etmek | X | |||||
10 | Takımlar halinde etkin olarak etkileşimde bulunabilmek. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 20 |
2. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 149 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |