Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çocuk Ruh Sağlığı | ECE 304 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HİLAL İLKNUR TUNÇELİ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi TURAN ÇAKIR, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı erken çocukluk döneminde çocukların ruh sağlığını etkileyen etmenlerin kavranması ve çocukların sağlıklı olabilmeleri için öğretmenlerin temel bilgi ve becerilerini geliştirmektir. |
Dersin İçeriği | Ruh sağlığının tanımı, önemi; ruh sağlığının tarihsel gelişimi; ruh sağlığı ile ilgili kuramlar; ruh sağ-lığı yerinde olan ve olmayan bireylerin özellikleri; çocuklarda görülen davranış ve uyum problemlerinin [kekemelik, konuşamamak (mutizm), alt ıslatma (enürezis), dışkı kaçırma (enkoprezis), parmak emme, tırnak yeme, saldırganlık, kıskançlık, tikler, inatçılık, uyku bozuklukları, beslenme alışkanlığı bozukluğu, korku, dikkat eksikliği ve hiperaktivite, okul korkusu, hırsızlık, yalan söyleme] tanısı ve tedavisi; aile içindeki özel durumların (boşanma, üvey anne-baba, ebeveynin ölümü vb.) çocuğun ruh sağlığına etkileri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Çocukluk döneminde ruhsal gelişim özelliklerini bilir. | Problem Çözme, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav, Ödev, |
2 | Çocukluk döneminde ruhsal ve davranışsal bozuklukları tanıyabilir. | Beyin Fırtınası, Tartışma, | Performans Görevi, Ödev, Sınav, |
3 | Çocukluk döneminde ruhsal ve davranışsal bozuklukların nedenlerini bilir. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
4 | Çocukluk döneminde ruhsal ve davranışsal bozuklukları karşısında doğru yaklaşımları bilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | Ödev, Sınav, |
5 | Çocukluk döneminde ruhsal ve davranışsal bozuklukları karşısında ailelerin uzmanlara ulaşmasına rehberlik eder. | Tartışma, Soru-Cevap, | Ödev, Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ruh sağlığının tanımı, önemi; Çocukluk dönemi ruh sağlığının tarihsel gelişimi; | Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar |
2 | Çocukluk dönemi ruh sağlığı ile ilgili kuramlar; ruh sağlığı yerinde olan bireylerin özellikleri; | Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar |
3 | Çocuk Ruh Sağlığı Alanında Değerlendirme ve Ölçekler; | Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar |
4 | Zekâ ve Zihinsel Yetersizlik; | Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar |
5 | Özgül Öğrenme Bozukluğu; | Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar |
6 | Davranışsal Gelişim Yavaşlığı Otizm Açılımı Kapsamında Bozukluk; | Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar |
7 | İletişim Bozuklukları, Devinim ve Tik Bozuklukları; | Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar |
8 | Ara sınav | Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar |
9 | Beslenme ve Yeme Bozuklukları; | Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar |
10 | Duygu Durum Bozuklukları ve Travmaya Bağlı Bozukluklar; | Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar |
11 | Dışa Atım (Eliminasyon) Bozuklukları: Enürezis ve Enkoprezis ; | Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar |
12 | Yıkıcı Bozukluklar, Dürtü Denetimi ve Davranım Bozuklukları; | Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar |
13 | Dikkat Eksikliği/Aşırı Hareketlilik Bozukluğu; | Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar |
14 | Zorlayıcı Yaşam Olayları Karşısında Çocukları Desteklemek; Oyun Terapileri ve Bilişsel-Davranışçı Terapi ve Temel Uygulamaları. | Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Çocuk Ruh Sağlığı -Editör: Doç. Dr. Gökçe Kurt- Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık-2020 -Ankara Aydoğan, Y., Gültekin-Akduman, G. (2015). Çocuk Ruh Sağlığı (Ed.). Eğiten Kitap:Ankara. Cüceloğlu, D. (1996). İnsan ve Davranışı, Psikolojinin Temel Kavramları. 6. Baskı İstanbul: Remzi Kitapevi. Greenspan, S.(2006). Infant and Early Childhood Mental Health Washington, American Psychiatric Publishing. Kuzucu, Y. (2016). Küçükler için Büyüklere Çocuk Ergen Ruh Sağlığı. Pegem Akademi:Ankara. Özekes, M. (2012). Çocuk ve Ergenlerde Duygusal ve Davranışsal Bozukluklar. Nobel Yayıncılık:Ankara. Şenol, S. (2006). Çocuk Ve Gençlik Ruh Sağlığı. Ankara: Hby Yayıncılık. Çocuk Ruh Sağlığı -Prof. Dr. Mazlum Çöpür- Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık-2019 -Ankara |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Alanında sorgulayıcı bakış açısını kapsayacak şekilde ileri düzeyde kuramsal, metodolojik ve olgusal bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | Öğrencilerin bir sonraki eğitim kademesine hazır oluşlarını sağlamak için eğitim ortamını hazırlar, öğrenme sürecini etkin bir şekilde yürütür, ölçme ve değerlendirme, yöntem, teknik ve araçlarını amacına uygun kullanarak değerlendirir. | X | |||||
3 | Bütün öğrenciler için etkili öğrenmenin gerçekleşebileceği sağlıklı ve güvenli öğrenme ortamları ve materyalleri hazırlar. | X | |||||
4 | Farklı gelişen çocukları tanır, özelliklerini bilir, bu çocukları evde ve okulda destekleyecek özel uygulamaları yapar. | X | |||||
5 | Alan eğitimde karşılaştığı problemleri belirler, bireysel ve grup çalışmaları yürüterek problemlere çözüm önerileri getirir ve uygular. | X | |||||
6 | Paydaşlardan gelen görüş ve önerilerden de yararlanarak öz değerlendirme yapar, kişisel ve mesleki yönden kendini geliştirmeye yönelik çalışmalara katılır. | X | |||||
7 | Öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile ilgili mevzuatı bilir, takip eder bu doğrultuda etkili iletişim kurar ve işbirliği yapar. | X | |||||
8 | Türkçeyi kurallarına uygun ve etkili kullanarak öğrencilerle sağlıklı iletişim kurar. | X | |||||
9 | Öğrencilerin gelişimi için erişilebilir teknoloji ile yaş dönemine uygun görsel-işitsel öğretim materyallerini kullanır, öğrencilerinin kullanmalarına olanak sağlar. | X | |||||
10 | Toplumsal ve siyasal yapılara ilişkin bilgiye sahiptir ve demokratik ve aktif katılım kararlılığına dayalı olarak medeni yaşama katılır. | X | |||||
11 | Alan eğitimi ve meslek bilgisi kaynaklarını takip edebilecek ve bu konular ile ilgili meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir. | X | |||||
12 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültür ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularına uygun hareket eder. | X | |||||
13 | Öğrenme ortamlarını öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve ihtiyaçlarını dikkate alarak, üst düzey bilişsel becerilerini geliştireceği etkili iletişim kurabileceği demokratik öğrenme ortamları hazırlar. | X | |||||
14 | Öğrenmeyi öğrenme, öz düzenleme, yaşam boyu öğrenme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, problem çözme becerilerine sahiptir ve yeni bilgiye erişmek için bu becerileri kullanır. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |