Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çok Değişkenli İstatistiksel Yöntemler | EKO 205 | 3 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. GÖKÇE CANDAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi SAYIN SAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, anket çalışmalarında araştırmalarda kullanılacak istatistiksel tekniklerin öğrencilere kazandırılmasıdır. İstatistik alanında yürütülen çalışmalarda hangi veri türlerine hangi çok değişkenli analiz teknikleri kullanılarak istatistiksel olarak anlamlı sonuçlar elde edilebileceğinin öğrencilere gösterilmesidir. Dersin temel konusu, hangi tür verilere hangi tür analiz yöntemleri kullanılarak sonuçlar elde edilebileceği, sonuçların istatistiksel olarak anlamlılığının nasıl test edileceğinin ve yorumlanacağının öğrencilere gösterilmesidir. Bu dersin sonucunda öğrenciler sadece çok değişkenli analiz teknikleri öğrenmekle kalmayacaklar, aynı zamanda temel ekonomik sorunlar ile ilgili teknik makaleleri ve diğer yayınları da kavrayabilir hale geleceklerdir. |
Dersin İçeriği | Bu derste mikro ekonomik aktörler olan hanehalkı ve firmalara ait veri setleri genelde anketlerden elde edilecek ve uygun çok değişkenli istatistiksel yöntemlerle ele alınacaktır. SPSS programının kullanımı, programa veri girişi, tablolar ve grafiklerin nasıl elde edileceği gösterilecektir. Daha sonra SPSS programı yardımıyla çok değişkenli istatistiksel analiz yöntemleri ve bu yöntemlerin yorumlanması ele alınacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Verileri tanımlayabilir ve hangi çok değişkenli istatistiksel analiz tekniği ile analiz yapılabileceğini öğrenir. | Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, |
2 | Yapılan çok değişkenli istatistiksel analizler ile elde edilen sonuçları sunabilir, yorumlayabilir ve değerlendirebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
3 | Farklı tahmin yöntemlerini bir model dahilinde tartışabilir ve sonuçlarını karşılaştırabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, |
4 | Veri setlerinin SPSS programında nasıl kullanıldığını öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Çok değişkenli veri analizinin içeriği | |
2 | Çok Değişkenli Veri Analiz Tekniklerinin sınıflandırılması ve genel tanıtımı, SPSS tanıtımı | |
3 | Veri Setinin İncelenmesi: Grafik gösterimi ve tanımlayıcı istatistikler | |
4 | Veri Setinde sorunlar: Kayıp verilerin ve uç değerlerin tespit edilmesi | |
5 | Faktör Analizi - 1 | |
6 | Faktör Analizi - 2 | |
7 | Çoklu Regresyon Modeli | |
8 | VİZE | |
9 | Diskriminant Analizi – 1 | |
10 | Diskriminant Analizi – 2 | |
11 | Lojistik Regresyon Analizi – 1 | |
12 | Lojistik Regresyon Analizi – 2 | |
13 | Kümeleme Analizi - 1 | |
14 | Kümeleme Analizi - 2 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik: SPSS ve LISREL Uygulamaları (2018), Ömay Çokluk ve diğerleri. 5. baskı. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir bakış açısından hareketle, iktisadi konularda analitik yönden tutarlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisine sahip olma | ||||||
2 | Temel ekonometri ve istatistik teorilerini mikro ve makro iktisadi problemlere çözüm üretmede kullanabilme yeteneğine sahip olma. | ||||||
3 | Türkçede olduğu gibi bir yabancı dilde de yazılı (ve tercihen ilave olarak sözlü) iletişim becerisine sahip olma. | ||||||
4 | Genel ekonometri teorisi hakkında bilgili olma. | ||||||
5 | Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken yeterli düzeyde hukuk bilgisine sahip olma. | ||||||
6 | Hem temel bilgisayar kullanımlarını (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SPSS, Eviews, Gauss, Stata ve benzeri) kullanabilme | ||||||
7 | Matematiksel, iktisadi, istatistiksel ve ekonometrik olarak analiz yapma beceisi kazanmak | ||||||
8 | Sayısal ve istatiksel araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip olmakla beraber, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını öngörebilme ve doğru tahminlerde bulunabilme; nedensel ilişkilerini göz önünde bulundurma, analitik düşünce yapısına sahip olma ve stratejik yaklaşım geliştirebilme | ||||||
9 | Kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer dâhil olmak üzere bir yabancı dilde bilgi sahibi olma, bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme | ||||||
10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma | ||||||
11 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olma, bilgilerini ve düşüncelerini başkalarına iletebilme, ikna gücü yüksek, eleştirel düşünebilme, alternatif çözümler üretebilme, ve bilgileri analiz etme becerisine sahip, inisiyatif kullanabilme becerisine sahip olma | ||||||
12 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme becerilerine sahip olmak |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 20 |
2. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 1 | 8 | 8 |
Ödev | 2 | 4 | 8 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |