Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İstatistik | EKO 103 | 1 | 2 + 0 | 2 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. GÖKÇE CANDAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. GÖKÇE CANDAN, Dr.Öğr.Üyesi ÇİSEM BEKTUR, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu ders öğrencilerin sayısal verilerle düşünmesine ve sayıların arkasında yatanları anlayarak yorumlamasına yardımcı olmayı, öğrencinin gerekli olduğu durumda uygun veri çözümleme yöntemini seçerek kullanabilme becerisini geliştirmeyi amaçlar. |
Dersin İçeriği | Bu ders veri analiz etme yöntemlerini, sayısal verileri inceleyen kuram ve teknikleri, iktisadi endeksleri, ekonomik seri ve parametrelerin yorumlanmasını, Olasılık dağılımlarının ve ihtimal hesaplarının yapılması ve bunların iktisat, işletme ve yönetim faaliyetlerinde kullanıldığı alanları kapsar. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İstatistiğin kullanım amacının ve öneminin vurgulanması. | Anlatım, | Sınav, |
2 | Çeşitli konularda elde edilen verileri derleyebilme, tanımlayabilme, özetleyebilme ve görsel olarak açıklayabilme becerisi. | Anlatım, Tartışma, | Sınav, |
3 | Elde edilen verileri uygun analiz yöntemlerini kullanarak karar alma sürecinde çözümleyebilme becerisinin geliştirilmesi. | Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, |
4 | Veri çözümlemesi ile mevcut durum hakkında yorum yapabilme becerisi. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, |
5 | Geleceğe yönelik öngörüde bulunabilme yetisi ve bu bağlamda stratejik kararlar alabilme becerisi. | Anlatım, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
6 | Analitik düşünme ve çözümleme becerilerinin geliştirilmesi. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
7 | Yığının temsilini içeren hipotezlerin kurulması ve test edilmesi. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
8 | İstatistiki tahmin tekniklerinin tanıtılarak örneklerle desteklenmesi. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İstatistiğin önemi, veri kaynakları, temel kavramlar | Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları ve diğer herhangi bir hukuka giriş kitabının yahut ders notunun ilgili yerlerinin çalışılması |
2 | Verilerin toplanması, işlenmesi | Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları ve diğer herhangi bir hukuka giriş kitabının yahut ders notunun ilgili yerlerinin çalışılması |
3 | Verilerin seriler ve grafiklerle sunumu | Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları ve diğer herhangi bir hukuka giriş kitabının yahut ders notunun ilgili yerlerinin çalışılması |
4 | Ortalamalar: Duyarlı Ortalamalar | Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları ve diğer herhangi bir hukuka giriş kitabının yahut ders notunun ilgili yerlerinin çalışılması |
5 | Ortalamalar: Duyarlı Olmayan Ortalamalar | Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları ve diğer herhangi bir hukuka giriş kitabının yahut ders notunun ilgili yerlerinin çalışılması |
6 | Değişkenlik ve bölünme şekli: Değişkenlik ölçüleri | Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları ve diğer herhangi bir hukuka giriş kitabının yahut ders notunun ilgili yerlerinin çalışılması |
7 | Değişkenlik ve bölünme şekli: Toplanma oranı, asimetri ve basıklık ölçümleri | Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları ve diğer herhangi bir hukuka giriş kitabının yahut ders notunun ilgili yerlerinin çalışılması |
8 | Oranlar ve İndeksler: Mekan, Zaman, sabit ve değişik esaslı indeksler ve indeksler arası geçişler | Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları ve diğer herhangi bir hukuka giriş kitabının yahut ders notunun ilgili yerlerinin çalışılması |
9 | ARA SINAV | ARA SINAV |
10 | Olasılığın Tanımı ve Hesaplama Yöntemleri | Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları ve diğer herhangi bir hukuka giriş kitabının yahut ders notunun ilgili yerlerinin çalışılması |
11 | Permütasyon, Kombinasyon, Koşullu Olasılık ve Bayes Teoremi | Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları ve diğer herhangi bir hukuka giriş kitabının yahut ders notunun ilgili yerlerinin çalışılması |
12 | Kesikli Değişkenler ve olasılık Dağılımları | Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları ve diğer herhangi bir hukuka giriş kitabının yahut ders notunun ilgili yerlerinin çalışılması |
13 | Sürekli Rassal Değişkenler ve Olasılık Dağılımları | Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları ve diğer herhangi bir hukuka giriş kitabının yahut ders notunun ilgili yerlerinin çalışılması |
14 | Normal Dağılım ve Merkezi Limit Teoremi | Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları ve diğer herhangi bir hukuka giriş kitabının yahut ders notunun ilgili yerlerinin çalışılması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Münevver Turanlı, Selahattin Güriş, Temel İstatistik , DER Yayınları |
Ders Kaynakları | Serper, Ö.( I ve Uygulamalı İstatistik II, Bursa:Ezgi Kitabevi |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir bakış açısından hareketle, iktisadi konularda analitik yönden tutarlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisine sahip olma | ||||||
2 | Temel ekonometri ve istatistik teorilerini mikro ve makro iktisadi problemlere çözüm üretmede kullanabilme yeteneğine sahip olma. | ||||||
3 | Türkçede olduğu gibi bir yabancı dilde de yazılı (ve tercihen ilave olarak sözlü) iletişim becerisine sahip olma. | ||||||
4 | Genel ekonometri teorisi hakkında bilgili olma. | ||||||
5 | Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken yeterli düzeyde hukuk bilgisine sahip olma. | ||||||
6 | Hem temel bilgisayar kullanımlarını (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SPSS, Eviews, Gauss, Stata ve benzeri) kullanabilme | ||||||
7 | Matematiksel, iktisadi, istatistiksel ve ekonometrik olarak analiz yapma beceisi kazanmak | ||||||
8 | Sayısal ve istatiksel araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip olmakla beraber, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını öngörebilme ve doğru tahminlerde bulunabilme; nedensel ilişkilerini göz önünde bulundurma, analitik düşünce yapısına sahip olma ve stratejik yaklaşım geliştirebilme | ||||||
9 | Kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer dâhil olmak üzere bir yabancı dilde bilgi sahibi olma, bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme | ||||||
10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma | ||||||
11 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olma, bilgilerini ve düşüncelerini başkalarına iletebilme, ikna gücü yüksek, eleştirel düşünebilme, alternatif çözümler üretebilme, ve bilgileri analiz etme becerisine sahip, inisiyatif kullanabilme becerisine sahip olma | ||||||
12 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme becerilerine sahip olmak |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 2 | 15 | 30 |
Ödev | 0 | 10 | 0 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |