Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Film / Video Teknikleri | GIT 214 | 4 | 2 + 2 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | None |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör. SAVAŞ YAVUZ |
Dersi Verenler | Arş.Gör. SAVAŞ YAVUZ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı |
Sinematografinin temel öğelerinin, kavram ve terimlerinin anlatılmasını, film dilini oluşturan bileşenlerin yaratıcı üretim sürecindeki rolü ve öneminin açıklanmasını, bir ifade aracı olarak film biçiminin kavranmasını amaçlamaktadır. Ayrıca görüntü ve kompozisyona ilişkin kuramsal bilgi ve kuralların kavranması, bu bilgilerin uygulama ile pekiştirilmesini sağlamak dersin temel amacıdır. |
Dersin İçeriği | Sinematografinin temel öğelerini ve bu öğelerin anlam yaratma sürecindeki işlevlerini içerir. Kurmaca, belgesel ya da deneysel türünde tasarlanan bir kısa filmin, görüntü ve kompozisyona ilişkin kuramsal bilgi ve kurallarının kavranmasını ve bu bilgilerin pekiştirme süreçlerini uygulayarak öğrenmeyi içerir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Film yapım tekniklerinin temel kavram ve terimlerini öğrenir. | Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma, | Sınav, |
2 | Film üretim sürecindeki evreleri öğrenir. Yapım departmanlarını ve görev dağılımlarını kavrar. | Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
3 | Bir film tasarlamak için gerekli temel bilgileri edinir. | Anlatım, Gösterip Yaptırma, | Sınav, Ödev, |
4 | Çerçeve, ölçek ve açı gibi kavramları öğrenir. Görüntünün teknik oluşum sürecini kavrar. | Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
5 | Kamera ve ışık ekipmanlarını tanır. Güncel sistemleri ve işlevlerini öğrenir. | Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
6 | Temel post prodüksiyon mantığını, kurgu programlarını ve çalışma sistematiğini kavrar. Proje oluşturmayı öğrenir. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
7 | Color correction, color grading, miksaj ve mastering gibi post prodüksiyon aşamalarını deneyimler. Format, codec ve yayın kopyası gibi kavramları öğrenir. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: sinematografinin temel öğeleri; film dili, film biçimi ve anlam yaratma sürecinin tartışılması,. | |
2 | Görüntü ve anlam: Sahne, Plan, Çekim ölçekleri, Kamera açıları | |
3 | Hareketli görüntü: sekans, sahne, plan, kamera hareketleri, alan derinliği | |
4 | Anlatı yapısı: Hollywood sineması ve Auteur sinemada temel yaklaşımlar | |
5 | Senaryo, örnekler üzerinden tartışma | |
6 | Çekim senaryosu, storyboard, dekupaj, örnekler üzerinden tartışma ve uygulama | |
7 | Kurgunun temel ilkeleri, kurguda anlam yaratma | |
8 | Kurgunun temel ilkeleri ve uygulama çalışmaları | |
9 | Işık, Aydınlatma, Renk: işlev ve anlam | |
10 | Aydınlatma uygulamaları | |
11 | Oyunculuk ve sanat yönetimi: temel yaklaşımlar, yeni eğilimler | |
12 | Filmde sesin ve sessizliğin yaratıcı kullanımı, müzik | |
13 | Film türleri ve sinematografi: kurmaca, belgesel, deneysel film, videoart, reklam filmi, videoklip | |
14 | Gerçeklik, biçim, uslüp: Sinematografik mekan- zaman yaratımı ve film dili bileşenlerinin analizi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Sinematografi: Kuram ve Uygulama, Blain Brown, Hil Yayınları / Sinema Dizisi Gündel, N. Erçetingöz, A. (2023) Kısa Filmler Ne Anlatıyor, Nasıl Anlatıyor? Konya: Literatürk Academia |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Görsel İletişim (Multimedya, Fotoğraf, Sinema, Grafik Tasarım) alanında ileri düzeyde bilgi ve donanıma sahip olmak, bu alanda edinilen kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilmek; alanındaki kavram, düşünce ve olguları bilimsel yöntemlerle inceleyebilmek, verileri yorumlayabilmek ve değerlendirebilmek. | X | |||||
2 | Temel sanat ilkelerini bilmek, anlamak ve Görsel İletişim Tasarımı alanına uyarlayabilmek. | X | |||||
3 | Bilgisayar destekli tasarım bilgisine sahip olmak; farklı alanlardaki tasarım teknikleri ve yöntemleri konusunda bilgi sahibi olmak ve bunları uygulayabilmek. Görsel kompozisyonun ilkelerini anlamak ve tasarım içinde uygulayabilmek. | X | |||||
4 | Görsel iletişim tasarımı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilmek, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilmek ve öğrenmesini yaşam boyu yönlendirebilmek. | X | |||||
5 | Görsel iletişim tasarımı ile ilgili sorunları tanımlayabilmek, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilmek. | X | |||||
6 | Görsel iletişim tasarımı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilmek; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilmek, nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilmek. | X | |||||
7 | Disiplinlerarası etkileşimi önemseyerek görsel iletişim tasarımına temel oluşturan diğer disiplinlerden yararlanabilmek, bu disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahip olabilmek ve farklı alanlardaki karşılıklı etkileşim için temel oluşturmak. | X | |||||
8 | Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk alabilmek; etkin iletişim becerisine sahip olmak. | X | |||||
9 | Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirebilmek, analiz ve yorum yapabilme kapasitesine sahip olmak. | X | |||||
10 | İlgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibi olabilmek. | X | |||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak görsel iletişim tasarımıyla ilgili bilgileri izleyebilmek. | ||||||
12 | Alanının üretim standartları konusunda yeterliliğe sahip olmak ve alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek. | X | |||||
13 | Görsel iletişim ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olmak. | X | |||||
14 | Çok yönlü ve açık fikirli düşünme modelini temel alarak soyut ve somut kavramları yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilmek. | X | |||||
15 | Estetik farkındalığa sahip olabilmek. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 15 |
2. Ödev | 15 |
1. Kısa Sınav | 30 |
1. Ara Sınav | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 7 | 7 |
Ödev | 2 | 6 | 12 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 161 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |