Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Film Sanatı | GIT 207 | 3 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi TÜLAY ÇELİK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi TÜLAY ÇELİK, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Dersin amacı bir sanat ve tasarım alanı olarak sinemanın estetik bağlamını anlatmak; film görüntülerinin düşünsel boyutunu ve akışkan yapısını ortaya koymak; görüntülerin yaratıcı biçimde yorumlayabilmeleri için öğrencilere, gerekli tarihsel, kuramsal ve kavramsal alt yapıyı kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Ders, film görüntüsünü açıklayan temel estetik yaklaşımların, tarihsel, kavramsal, kuramsal perspektifte ele alır ve öğrencileri yaratıcı bir yorumlama sürecine teşvik eder. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Öğrenci sinemanın gelişimine ilişkin temel bilgileri öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
2 | Sinema tarihini şekillendiren önemli film örneklerini izler | Gösteri, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
3 | Sinematografinin temel öğelerini öğrenir | Anlatım, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
4 | Film üretimindeki temel estetik eğilimleri öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
5 | Film eleştirisindeki temel yaklaşımları kavrar | Anlatım, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş, Film dilinin temel öğeleri; klasik anlatı yapısı, plan, sahne, sekans, çekim ölçekleri, görüş açıları, kamera hareketleri, kurgu, aydınlatma, oyunculuk, kostüm | |
2 | Mizansen ve kurgunun yapısı, sinematografik öğelerin örneklerle incelenmesi | |
3 | Avrupa ve Amerika’da sinemanın doğuşu: Lumière Kardeşler, Méliès Sineması | |
4 | Edwin S. Porter, David W. Griffith, Hollywood Sineması’nın endüstriyel gelişimi, stüdyo sistemi, estetik eğilimler, sessiz güldürüler (M.Sennett, C.Chaplin) | |
5 | Avrupa’da Film Endüstrisi, Alman Dışavurumculuğu, Rus Biçimciliği, Fransız İzlenimciliği, Şiirsel Gerçekçilik | |
6 | II. Dünya Savaşı Döneminde Sinema: Ulusal sinemalar, İtalyan Yeni Gerçekçiliği: Yönetmenler, filmler, estetik eğilimler | |
7 | Savaş Sonrasında Hollywood ve 1950’ler: Stüdyo sisteminin çözülüşü, yeni yapılanmalar | |
8 | Yeni Dalga Akımı: yönetmenler, filmler, İngiltere’de Özgür Sinema, | |
9 | Auteur Sinema, estetik eğilimler, önemli yönetmenler: Auteur eleştirinin uygulanması: Bergman, M.Antonioni, A.Tarkovsky | |
10 | Tür filmi eleştirisi, Hollywood ve anlatı kalıpları, örnek film analizi Bağımsız Amerikan Sinemasının gelişimi, örnek filmlerin incelenmesi | |
11 | 1960’larda dünyadaki gelişmeler, Üçüncü Dünya sineması, Üçüncü Sinema kavramı, iletişim politikaları, değişen ulusal sinemalar, Sinemada yeni arayışlar, Ulusötesi Sinema ve Tartışma Alanları | |
12 | Sinemada Feminist, Psikanalitik ve ideolojik yaklaşım, film örneklerinin incelenmesi | |
13 | Film eleştirisinde farklı yaklaşımların kesişmesi ve tartışmalar: örnek film analizi | |
14 | Dijital sinema ve teorisi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Abisel, Nilgün. Sessiz Sinema. Bordwell, K. Thompson, Film Sanatı A.Bazin, Sinema Nedir? S. Kracauer, Film Teorisi Elie Faure, Sinema Sanatı Roy Armes, Sinema ve Gerçeklik P Bonitzer, Kör Alan ve Dekadrajlar G. Deleuze, Hareket-İmge Gilles Deleuze, Zaman-İmge Serpil Kırel, Kültürel Çalışmalar ve Sinema J. Ranicere, Sinematografik Masal
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Görsel İletişim (Multimedya, Fotoğraf, Sinema, Grafik Tasarım) alanında ileri düzeyde bilgi ve donanıma sahip olmak, bu alanda edinilen kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilmek; alanındaki kavram, düşünce ve olguları bilimsel yöntemlerle inceleyebilmek, verileri yorumlayabilmek ve değerlendirebilmek. | X | |||||
2 | Temel sanat ilkelerini bilmek, anlamak ve Görsel İletişim Tasarımı alanına uyarlayabilmek. | X | |||||
3 | Bilgisayar destekli tasarım bilgisine sahip olmak; farklı alanlardaki tasarım teknikleri ve yöntemleri konusunda bilgi sahibi olmak ve bunları uygulayabilmek. Görsel kompozisyonun ilkelerini anlamak ve tasarım içinde uygulayabilmek. | X | |||||
4 | Görsel iletişim tasarımı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilmek, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilmek ve öğrenmesini yaşam boyu yönlendirebilmek. | X | |||||
5 | Görsel iletişim tasarımı ile ilgili sorunları tanımlayabilmek, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilmek. | X | |||||
6 | Görsel iletişim tasarımı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilmek; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilmek, nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilmek. | X | |||||
7 | Disiplinlerarası etkileşimi önemseyerek görsel iletişim tasarımına temel oluşturan diğer disiplinlerden yararlanabilmek, bu disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahip olabilmek ve farklı alanlardaki karşılıklı etkileşim için temel oluşturmak. | X | |||||
8 | Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk alabilmek; etkin iletişim becerisine sahip olmak. | X | |||||
9 | Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirebilmek, analiz ve yorum yapabilme kapasitesine sahip olmak. | X | |||||
10 | İlgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibi olabilmek. | X | |||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak görsel iletişim tasarımıyla ilgili bilgileri izleyebilmek. | X | |||||
12 | Alanının üretim standartları konusunda yeterliliğe sahip olmak ve alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek. | X | |||||
13 | Görsel iletişim ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olmak. | X | |||||
14 | Çok yönlü ve açık fikirli düşünme modelini temel alarak soyut ve somut kavramları yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilmek. | X | |||||
15 | Estetik farkındalığa sahip olabilmek. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 20 |
2. Ödev | 10 |
3. Ödev | 60 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 10 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 9 | 9 |
Final | 1 | 16 | 16 |
Ödev | 2 | 9 | 18 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 133 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,32 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |