Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Film Sanatı GIT 207 3 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri

yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi TÜLAY ÇELİK
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi TÜLAY ÇELİK,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Dersin amacı bir sanat ve tasarım alanı olarak sinemanın estetik bağlamını anlatmak; film görüntülerinin düşünsel boyutunu ve akışkan yapısını ortaya koymak;  görüntülerin yaratıcı biçimde yorumlayabilmeleri için öğrencilere, gerekli tarihsel, kuramsal ve kavramsal alt yapıyı kazandırmaktır. 

Dersin İçeriği

Ders,  film görüntüsünü açıklayan temel estetik yaklaşımların, tarihsel, kavramsal, kuramsal perspektifte ele alır ve öğrencileri yaratıcı bir yorumlama sürecine teşvik eder. 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Öğrenci sinemanın gelişimine ilişkin temel bilgileri öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Sınav,
2 Sinema tarihini şekillendiren önemli film örneklerini izler Gösteri, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
3 Sinematografinin temel öğelerini öğrenir Anlatım, Tartışma, Sınav, Ödev,
4 Film üretimindeki temel estetik eğilimleri öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Sınav,
5 Film eleştirisindeki temel yaklaşımları kavrar Anlatım, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş, Film dilinin temel öğeleri; klasik anlatı yapısı, plan, sahne, sekans, çekim ölçekleri, görüş açıları, kamera hareketleri, kurgu, aydınlatma, oyunculuk, kostüm
2 Mizansen ve kurgunun yapısı, sinematografik öğelerin örneklerle incelenmesi
3 Avrupa ve Amerika’da sinemanın doğuşu: Lumière Kardeşler, Méliès Sineması
4 Edwin S. Porter, David W. Griffith, Hollywood Sineması’nın endüstriyel gelişimi, stüdyo sistemi, estetik eğilimler, sessiz güldürüler (M.Sennett, C.Chaplin)
5 Avrupa’da Film Endüstrisi, Alman Dışavurumculuğu, Rus Biçimciliği, Fransız İzlenimciliği, Şiirsel Gerçekçilik
6 II. Dünya Savaşı Döneminde Sinema: Ulusal sinemalar, İtalyan Yeni Gerçekçiliği: Yönetmenler, filmler, estetik eğilimler
7 Savaş Sonrasında Hollywood ve 1950’ler: Stüdyo sisteminin çözülüşü, yeni yapılanmalar
8 Yeni Dalga Akımı: yönetmenler, filmler, İngiltere’de Özgür Sinema,
9 Auteur Sinema, estetik eğilimler, önemli yönetmenler: Auteur eleştirinin uygulanması: Bergman, M.Antonioni, A.Tarkovsky
10 Tür filmi eleştirisi, Hollywood ve anlatı kalıpları, örnek film analizi Bağımsız Amerikan Sinemasının gelişimi, örnek filmlerin incelenmesi
11 1960’larda dünyadaki gelişmeler, Üçüncü Dünya sineması, Üçüncü Sinema kavramı, iletişim politikaları, değişen ulusal sinemalar, Sinemada yeni arayışlar, Ulusötesi Sinema ve Tartışma Alanları
12 Sinemada Feminist, Psikanalitik ve ideolojik yaklaşım, film örneklerinin incelenmesi
13 Film eleştirisinde farklı yaklaşımların kesişmesi ve tartışmalar: örnek film analizi
14 Dijital sinema ve teorisi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Abisel, Nilgün. Sessiz Sinema. 
Biryıldız, Esra. Sinemada Akımlar. 
Biryıldız, Esra ve Zeynep Çetin Erus (drl.).Üçüncü Sinema ve Üçüncü Dünya Sineması. 
Büker, Seçil. “Auteur Kurama Giriş”, Sinema, Tarih, Kuram, Eleştiri. 
Monaco, James. Bir Film Nasıl Okunur. 

Bordwell, K. Thompson, Film Sanatı 
Jhon Hill ve Pamela Church Gibson (ed.). World Cinema Critical Approaches
Bordwell, David. “The Art Cinema as a Mode of Film Practice.” Film Criticism. C.4, Sayı:1, Fall 1979
Tarkovski, Andrey. Mühürlenmiş Zaman.
Teksoy, Rekin. Rekin Teksoy’un Sinema Tarihi. İstanbul: Oğlak Yayınları, 2005.
Smith, Geoffry Nowell ve Steven Ricci (ed.). Hollywood and Europe, Economics, Culture, National Identity: 1945-95. London: British Film Institute, 1998.
Dorsay, Atilla. 100 Yılın Yönetmeni. 3.Basım. İstanbul: Remzi Kitabevi, 2000.
Büker, Seçil. Sinema Dili Üzerine Yazılar. Ankara: Dost Yayınları, 1985.
Onaran, Alim Şerif. Sessiz sinema Tarihi. Ankara: Kitle Yayınları, 1994.
Onaran, Alim Şerif. Sinemaya Giriş. 2. Basım. İstanbul: Maltepe Üniversitesi Yayınları, 1999.
Corrigan, Timothy (2008). Film Eleştirisi El Kitabı (çev. Ahmet Gürata), Ankara: Dipnot Yayınları.
Foss, Bob (2009). Sinema ve Televizyonda Anlatım Teknikleri ve Dramaturji (çev. Mustafa Gerçeker), İstanbul: Hayalbaz Kitap.
Oluk, Ayşen (2008). Klasik Anlatı Sineması, İstanbul: Hayalet Kitap. 
Özden, Zafer (2004). Film Eleştirisi: Film Eleştirisinde Temel Yaklaşımlar ve Tür Filmi Eleştirisi, Ankara: İmge Kitabevi Yay.
Sinemanın ABC'si, Rıza KıraçMetin Gönen, Hollywood SinemasıT. Elsaesser, M. Haganer, Film KuramıÖmer Saydam Uysal, Sinema Estetiğine Giriş
Andrew M. Butler (2011). Film Çalışmaları, İstanbul: Kalkedon Yay.
Sinematografi: Kuram ve Uygulama, Blain Brown, Hil Yayınları / Sinema Dizisi
Film Sanatı, David Bordwell , De Ki Yayınları 
Film, Biçim ve Kültür, Robert Kolker, De Ki Yayınları
Sanat Sineması Üzerine, Ali Karadoğan, De Ki Yayınları
Modernizmi Seyretmek, Andras Balint Kovacs, De ki yayınları

A.Bazin, Sinema Nedir?

S. Kracauer, Film Teorisi

Elie Faure, Sinema Sanatı

Roy Armes, Sinema ve Gerçeklik

P Bonitzer, Kör Alan ve Dekadrajlar

G. Deleuze, Hareket-İmge

Gilles Deleuze, Zaman-İmge

Serpil Kırel, Kültürel Çalışmalar ve Sinema

Filmde Yöntem ve Eleştiri, Ertan Yılmaz, De ki yayınları

J. Ranicere, Sinematografik Masal

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Görsel İletişim (Multimedya, Fotoğraf, Sinema, Grafik Tasarım) alanında ileri düzeyde bilgi ve donanıma sahip olmak, bu alanda edinilen kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilmek; alanındaki kavram, düşünce ve olguları bilimsel yöntemlerle inceleyebilmek, verileri yorumlayabilmek ve değerlendirebilmek. X
2 Temel sanat ilkelerini bilmek, anlamak ve Görsel İletişim Tasarımı alanına uyarlayabilmek. X
3 Bilgisayar destekli tasarım bilgisine sahip olmak; farklı alanlardaki tasarım teknikleri ve yöntemleri konusunda bilgi sahibi olmak ve bunları uygulayabilmek. Görsel kompozisyonun ilkelerini anlamak ve tasarım içinde uygulayabilmek. X
4 Görsel iletişim tasarımı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilmek, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilmek ve öğrenmesini yaşam boyu yönlendirebilmek. X
5 Görsel iletişim tasarımı ile ilgili sorunları tanımlayabilmek, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilmek. X
6 Görsel iletişim tasarımı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilmek; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilmek, nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilmek. X
7 Disiplinlerarası etkileşimi önemseyerek görsel iletişim tasarımına temel oluşturan diğer disiplinlerden yararlanabilmek, bu disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahip olabilmek ve farklı alanlardaki karşılıklı etkileşim için temel oluşturmak. X
8 Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk alabilmek; etkin iletişim becerisine sahip olmak. X
9 Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirebilmek, analiz ve yorum yapabilme kapasitesine sahip olmak. X
10 İlgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibi olabilmek. X
11 Bir yabancı dili kullanarak görsel iletişim tasarımıyla ilgili bilgileri izleyebilmek. X
12 Alanının üretim standartları konusunda yeterliliğe sahip olmak ve alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek. X
13 Görsel iletişim ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olmak. X
14 Çok yönlü ve açık fikirli düşünme modelini temel alarak soyut ve somut kavramları yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilmek. X
15 Estetik farkındalığa sahip olabilmek. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
2. Ödev 10
3. Ödev 60
1. Performans Görevi (Seminer) 10
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 9 9
Final 1 16 16
Ödev 2 9 18
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Toplam İş Yükü 133
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,32
Dersin AKTS Kredisi 5