Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Heyelan Risk Yönetimi | AFY 010 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ŞEFİK RAMAZANOĞLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi ŞEFİK RAMAZANOĞLU, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Grv. Mustafa ÖZSAĞIR |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | 1950-2004 yılları arasında tutulan istatistiklere göre ülkemizde heyelandan etkilenen konut sayısı 65000, meydana gelen heyelan olay sayısı 4000, heyelandan etkilenmiş veya etkilenmekte olan yerleşim yeri sayısı yaklaşık 3500 meydana gelmiş heyelanlar nedeni ile nakil edilmiş konut sayısı 167.787' dir. Gün geçtikçe artan nüfus ve şehirleşme bu etkileri gelecekte daha da artıracaktır. Dolayısıyla heyelanların olumsuz etkilerini en aza indirecek önlemlerin alınması, hazırlıkların yapılması, halkın bilinçlendirilmesi ve özellikle yöneticilerin heyelanlar konusunda eğitilmesi konusu büyük önem taşımaktadır. |
Dersin İçeriği | Heyelan Terminolojisi, Jeoloji ve Jeomorfolojinin Heyelanlar üzerindeki etkisi, Kitle hareketleri ve sınıflandırılmaları, Yamaçta su ve kitle hareketine etkileri, Heyelan riskli bölgelerin özellikleri, Heyelan envanteri çalışmaları Heyelan tehlike ve duraylılık haritaları, Coğrafi Bilgi Sistemleri ile heyelan tehlike ve duraylılık haritalarının hazırlanması, Heyelan erken uyarı sistemleri, Heyelan tehlikesine karşı alınabilecek önlemler. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Heyelanları tanır | Anlatım, | Sınav, Ödev, |
2 | Jeolojik faktörlerin heyelanlar üzerindeki etkilerini bilir | Anlatım, | Sınav, Ödev, |
3 | Kitle hareketlerini sınıflandırır | Anlatım, | Sınav, Ödev, |
4 | Yamaçta suyun önemini heyelan açısından kavrar | Anlatım, | Sınav, Ödev, |
5 | Heyelan duraylılık ve tehlike haritalarını yorumlar | Anlatım, | Sınav, Ödev, |
6 | Heyelanları Coğrafi Bilgi sistemleri ile yorumlar | Anlatım, | Sınav, Performans Görevi, |
7 | Heyelan erken uyarı sistemlerinin ve Heyelan tehlikesine karşı alınabilecek önlemleri tartışır | Anlatım, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş ve tanımlamalar | |
2 | Heyelan Terminolojisi | |
3 | Jeoloji ve Jeomorfolojinin Heyelanlar üzerindeki etkisi | |
4 | Kitle hareketleri ve sınıflandırılmaları | |
5 | Yamaçta su ve kitle hareketine etkileri | |
6 | Heyelan riskli bölgelerin özellikleri | |
7 | Kitle hareketlerinin incelenmesi | |
8 | Heyelan envanteri çalışmaları | |
9 | Heyelan envanteri çalışmaları | |
10 | Heyelan Duyarlılık Haritaları | |
11 | Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) | |
12 | CBS ile heyelan tehlike ve duraylılık haritalarının hazırlanması | |
13 | Heyelan tehlikesine karşı alınabilecek önlemler | |
14 | Heyelan tehlikesine karşı alınabilecek önlemler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Yrd.Doç.Dr. Ertan BOL, "HEYELAN RİSDK YÖNETİMİ", Ders Notları, Power Point Sunuları |
Ders Kaynakları | [2] Önalp, A., Arel, E., 2004. “Geoteknik Bilgisi II – Yamaç ve Şevlerin Mühendisliği”, Birsen Yayınevi, İstanbul, 414s. [3] TS 8853-1991, Zeminde Yamaç ve Şevlerin Dengesi ve Hesap Metotları. [4] Lambe, T.W., and F.Silva-Tulla, 1992. Stability Analysis of an Earth Slope, Spec. Tech., Publication, ASCE No.31. [5] Duncan, J.M, 1996, Soil Slope Analysis in Landslides. [6]Chowdhury,R., Flentje,P. and Bhattacharya, G. 2010. Geotechnical Slope Analysis, CRC Press, Balkema, Taylor and Francis Group, 746 pp |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Afet Yönetimi alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
3 | Problem kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
5 | Afet Yönetiminde uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | X | |||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | X | |||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
12 | Afet Yönetimi ile ilgili uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 40 |
1. Ara Sınav | 60 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 18 | 18 |
Ödev | 1 | 24 | 24 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,68 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |