Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Zihin Engellilere Matematik Öğretimi ZEE 206 4 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. DAMLA ALTIN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş.Gör. Uğur Yassıbaş

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Zihinsel yetersizliğe sahip bireylere matematik öğretimi için müdahalelerin planlanması ve yürütülmesi sürecine ilişkin yöntem ve tekniklerin öğretmen adaylarına kazandırılması.

Dersin İçeriği

Matematik kavramlarını, dersin gerekliliğini, kapsamını, amaç ve ilkelerini betimleyebilecektir. Matematik ile ilgili temel kavramları tanımlar. Matematik dersinin neden gerekli olduğunu ifade eder. Fen bilgisi dersinin amaç ve ilkelerini ifade eder. Matematik dersinin diğer derslerle bağlantısını açıklar. Matematik dersi için öğrenme aşamalarını dikkate alarak bireyselleştirilmiş eğitim programı oluşturabilecektir. Öğrencilerin özelliklerini betimler. Öğrencilerin performans düzeyinin nasıl belirleneceğini betimler. Öğrencilerin performans düzeyine göre amaçların nasıl belirleneceğini betimler. Öğrencilerin performansları doğrultusunda matematik dersinde yer alacan öğrenme alanlarını betimler. Belirlediği öğrenme alanlarıyla ilgili amaçları yazar. Belirlediği amaçlar doğrultusunda günlük ders planı örneklerini inceler. Matematik öğretiminde kullanılan yöntem ve teknikleri kullanabilecektir. Dersin amaçlarına göre öğretim yöntem ve tekniklerini belirler. Belirlemiş olduğu öğretim yöntem ve tekniklerini tanımlar. Bu yöntem ve teknikleri nasıl kullanacağını betimler. Matematik dersinde kullanılacak ortamları ve araç-gereçleri açıklayabilecektir. Matematik dersi için gerekli ortamları betimler. Matematik dersi için gerekli araç ve gereçlerin özelliklerini betimler. Matematik dersine yönelik bir değerlendirmenin nasıl yapılabileceğini açıklayabilecektir. Matematik dersinde kullanılabilecek değerlendirme yollarını belirler. Matematikte değerlendirmeyi planlar. Fen bilgisi günlük ders planını uygulayabilecektir. Matematik dersi için bir günlük ders planını geliştirir. Belirlediği amaçlar doğrultusunda öğretim oturumlarını planlar. Matematik dersine ilişkin günlük ders planını uygular. Dersin değerlendirmesini yapar.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Matematik kavramlarını, dersin gerekliliğini, kapsamını, amaç ve ilkelerini betimler Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Örnek Olay, Problem Çözme, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi,
2 Matematik öğretiminde kullanılan yöntem ve teknikleri kullanabilir Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Örnek Olay, Problem Çözme, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi,
3 Matematik dersinde kullanılacak ortamları ve araç-gereçleri açıklayabilir Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Örnek Olay, Problem Çözme, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi,
4 Matematik dersine yönelik bir değerlendirmenin nasıl yapılabileceğini açıklayabilir Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Örnek Olay, Problem Çözme, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi,
5 Matematik dersi günlük ders planını uygulayabilir Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Örnek Olay, Problem Çözme, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi,
6 Matematik dersine ilişkin bireyselleştirilmiş eğitim programı hazırlayabilir Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Örnek Olay, Problem Çözme, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi,
7 Matematik dersine ilişkin bireyselleştirilmiş öğretim programı hazırlayabilir Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Örnek Olay, Problem Çözme, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Matematiğin Tanımı ve Önemi Matematikte İçerik ve Süreç Standartları Sayfa 1-14
2 Matematik Programlarının İncelenmesi Sayfa 15-28
3 Matematikte Değerlendirme Sayfa 29-42
4 Matematikte Hata Analizi Matematikte İşlem ve Hata Analizinin Önemi Matematikte İşlem ve Hata Analizinin Kullanılması Sayfa 43-56
5 Matematik Öğretimini Etkileyen Etmenler Sayfa 57-68
6 Matematik Öğretiminin Planlanması Sayfa 69-80
7 Matematik Öğretiminde Kullanılan Yöntemler Sayfa 81-96
8 Sayılar ve Sayma Öğretimi Sayfa 97-118
9 ARASINAV
10 Toplama ve Çıkarma Öğretimi Sayfa 119-136
11 Çarpma ve Bölme Öğretimi Sayfa 137-150
12 Problem Çözme Öğretimi Sayfa 152-170
13 Ölçmenin Öğretimi Sayfa 171-193
14 Geometri Öğretimi Veri Analizi Öğretimi
Kaynaklar
Ders Notu

Yıkmış, A., (2005), Etkileşime Dayalı Matematik Öğretimi, Ankara: Kök yayıncılık

Ders Kaynakları

Aktaş-Arnas,Y. (2002). Okulöncesi Dönemde Matematik Eğitimi. Adana; Nobel Tıp Kitabevi.Baykul, Y. (2009) İlköğretimde Matematik Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi. Gürsel, O. (2010). Matematik Öğretimi. İlköğretimde Kaynaştırma. (Ed. İ.H.Diken) Pegem Akademi, Ankara, s.444-478.Olkun, S. ve Uçar, Z. T. (2009). İlköğretimde etkinlik temelli matematik öğretimi. Maya Akademi Eğitim ve Danışmanlık.Özdaş, A. (2011) Okulöncesinde Matematik Öğretimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını (No: 2228). Yıkmış, A. (2005). Etkileşime Dayalı Matematik Öğretimi. Ankara: Kök Yayıncılık.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar.
2 Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır.
3 Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır.
4 Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar.
5 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir.
6 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır.
7 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar.
8 Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır.
9 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir.
10 Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır.
11 Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır.
12 Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır.
13 Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır.
14 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır.
15 Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 8 8
Final 1 6 6
Toplam İş Yükü 162
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,48
Dersin AKTS Kredisi 6