Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İç Hastalıkları Hemşireliği | HEM 205 | 3 | 4 + 8 | 8 | 15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HAVVA SERT |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi FUNDA AKDURAN, Doç.Dr. HAVVA SERT, Dr.Öğr.Üyesi SERAP ÇETİNKAYA ÖZDEMİR, Doç.Dr. ÖZLEM DOĞU, Arş.Gör.Dr. MERYEM PELİN, Öğr.Gör.Dr. ÖZNUR ADADIOĞLU, Arş.Gör. MERVE GÜLBAHAR EREN, Öğr.Gör. AYLA DİKMEN, Öğr.Gör.Dr. NURHAN AKTAŞ, |
Dersin Yardımcıları | Dr.Öğr.Üyesi FUNDA AKDURAN, Dr.Öğr.Üyesi HAVVA SERT, Arş.Gör.Dr. SERAP ÇETİNKAYA ÖZDEMİR, Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM DOĞU, Arş.Gör. MERYEM PELİN, Öğr.Gör.Dr. ÖZNUR ADADIOĞLU, Arş.Gör. MERVE GÜLBAHAR EREN, Öğr.Gör. AYLA DİKMEN, Öğr.Gör. NURHAN AKTAŞ |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | İç hastalıkları ve bakımı konusunda bilgi ve beceri sahibi olma, iç hastalıklarına ilişkin sorunları saptayabilme, planlamaya uygun kanıta dayalı girişimleri yapabilme ve değerlendirebilme becerisi kazandırmak. |
Dersin İçeriği | İç hastalıkları hemşireliğine ilişkin temel kavramların öğrenilmesi,iç hastalıklarında tedavi takibi açısından durum değerlendirmesini yapabilecek ve homeostazisin sürdürülmesi için gerekli olacak teorik ve uygulama becerilerinin ders ve hastane ortamında kazandırılması |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İç hastalıkları hemşireliğine ilişkin temel kavramları tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Performans Görevi, |
2 | Erişkin bireylerde görülen sistem hastalıklarını tanımlar | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Performans Görevi, Sınav, |
3 | Erişkinler bireylerde görülen sistem hastalıklarının belirti, bulgu ve tedavisini açıklar | Tartışma, Soru-Cevap, Problem Çözme, Anlatım, | Sınav, Performans Görevi, |
4 | Sistem hastalıklarını ve hemşirelik bakımını ilişkilendirir | Tartışma, Soru-Cevap, Problem Çözme, Anlatım, | Performans Görevi, Sınav, |
5 | Erişkin bireylerde görülen sistem hastalıklarından korunma konusunda danışmanlık yapar | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Performans Görevi, Sınav, |
6 | Sağlıklı insanın erişkinlik döneminden yaşlılığa kadar tüm yaşam evrelerinde kronik hastalıkların etiyolojisini, risk faktörlerini ve korunma yöntemlerini tanımlar | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Performans Görevi, Sınav, |
7 | Sağlıklı/hasta birey, aile ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini kanıta dayalı ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Performans Görevi, Sınav, |
8 | Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Performans Görevi, Sınav, |
9 | İç hastalıkları hemşireliği teorik ve klinik uygulamalarında sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Performans Görevi, Sınav, |
10 | Erişkin bireylerde ağrı tanımlamasını uygun şekilde yapar ve buna yönelik hemşirelik bakımını gerçekleştirir | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Performans Görevi, Sınav, |
11 | Bağışıklık sistemi hastalıklarında uygun hemşirelik bakımını verir | Tartışma, Problem Çözme, Anlatım, | Performans Görevi, Sınav, |
12 | Sıvı-elektrolit, asit-baz dengesizliklerinde hemşirelik bakımı verir | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Performans Görevi, Sınav, |
13 | Kanserden korunma konusunda danışmanlık yapar. | Tartışma, Soru-Cevap, Problem Çözme, | Performans Görevi, Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İç Hastalıkları Hemşireliğinde Temel Kavramlar, Hemşirelik Süreci, Kronik Durumlar, Yatağa bağımlı hastanın sorunları ve bakımı | |
2 | Ağrı ve Yönetimi, Yaşlılık ve Yaşlı Hastanın Bakımı, Ölüm ve Ölümü Yaklaşan Hasta Bakımı | |
3 | Sağlık Bakımında Fizyopatolojik Kavramlar: Sıvı Elektrolit Dengesi ve Dengesizlikleri, Asit Baz Dengesi ve Dengesizlikleri ve Kanıta Dayalı Hemşirelik Bakımı | |
4 | İç Hastalıklarında Güncel Sorunlar (Korona Virüs Enfeksiyonu, Zika Virüs Enfeksiyonu, Kırım Kongo Kanamalı Ateşi vb.) | |
5 | Solunum Sistemi Hastalıkları ve Kanıta Dayalı Hemşirelik Bakımı | |
6 | Endokrin Sistem Hastalıkları, Metabolik Hastalıklar (Obezite, Metabolik Sendrom, Diyabet) ve Kanıta Dayalı Hemşirelik Bakımı | |
7 | Kardiyovasküler Hastalıklar ve Kanıta Dayalı Hemşirelik Bakımı | |
8 | Kan Hastalıkları ve Kanıta Dayalı Hemşirelik Bakımı | |
9 | Onkolojik Hastalıklar ve Kanıta Dayalı Hemşirelik Bakımı | |
10 | Sindirim Sistemi Hastalıkları ve Kanıta Dayalı Hemşirelik Bakımı | |
11 | Bağışıklık Sistemi Hastalıkları, Deri Hastalıkları ve Kanıta Dayalı Hemşirelik Bakımı | |
12 | Eklem Bağ Dokusu Hastalıkları ve Kanıta Dayalı Hemşirelik Bakımı | |
13 | Üriner Sistem Hastalıkları ve Kanıta Dayalı Hemşirelik Bakımı | |
14 | Nörolojik Hastalıklar ve Kanıta Dayalı Hemşirelik Bakımı |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Olgun, N., Çelik, S. (2021). Endokrin sistem- metabolizma hastalıkları ve hemşirelik bakımı. İçinde Olgun, N. ve Çelik, S. (Editörler). Tüm Yönleriyle İç Hastalıkları Hemşireliği (sy. 295-356). Ankara Nobel Tıp Kitabevleri Samancıoğlu, S. (2017). Endokrin sistem hastalıkları ve hemşirelik yönetimi. İçinde Ovayolu, N. ve Ovayolu, Ö. (Editörler). Temel İç hastalıkları Hemşireliği ve Farklı Boyutlarıyla Kronik Hastalıklar (syf. 189-211). Genişletilmiş 2. baskı, Adana: Çukurova Nobel Tıp Kitabevi. Olgun, N., Eti Aslan, F., Coşansu, G., Çelik, S. (2014). Diabetes mellitus. İçinde Karadakovan, A. ve Eti Aslan, F. (Editörler). Dahili ve cerrahi hastalıklarda bakım (sy. 769-805). Ankara: Akademisyen Tıp Kitabevi. Diabetes Mellitus ve Komplikasyonlarının Tanı, Tedavi ve İzlem Kılavuzu (2020). Türkiye Endokrinoloji ve Metabolizma Derneği, 14 Baskı Güncellenmiş Versiyon Haziran.
|
Ders Kaynakları | Olgun, N., Çelik, S. (2021). Endokrin sistem- metabolizma hastalıkları ve hemşirelik bakımı. İçinde Olgun, N. ve Çelik, S. (Editörler). Tüm Yönleriyle İç Hastalıkları Hemşireliği (sy. 295-356). Ankara Nobel Tıp Kitabevleri Samancıoğlu, S. (2017). Endokrin sistem hastalıkları ve hemşirelik yönetimi. İçinde Ovayolu, N. ve Ovayolu, Ö. (Editörler). Temel İç hastalıkları Hemşireliği ve Farklı Boyutlarıyla Kronik Hastalıklar (syf. 189-211). Genişletilmiş 2. baskı, Adana: Çukurova Nobel Tıp Kitabevi. Olgun, N., Eti Aslan, F., Coşansu, G., Çelik, S. (2014). Diabetes mellitus. İçinde Karadakovan, A. ve Eti Aslan, F. (Editörler). Dahili ve cerrahi hastalıklarda bakım (sy. 769-805). Ankara: Akademisyen Tıp Kitabevi. Diabetes Mellitus ve Komplikasyonlarının Tanı, Tedavi ve İzlem Kılavuzu (2020). Türkiye Endokrinoloji ve Metabolizma Derneği, 14 Baskı Güncellenmiş Versiyon Haziran. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mesleki rol, işlev ve sorumluluklarını yerine getirecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahip olur | X | |||||
2 | Sağlıklı / hasta birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar | X | |||||
3 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır | X | |||||
4 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel bilgileri ve teknolojik gelişmeleri takip eder | X | |||||
5 | Sağlıklı / hasta birey ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır | X | |||||
6 | Mesleki Yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar | ||||||
7 | Profesyonel gelişiminin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir | ||||||
8 | Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 0 |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 8 | 128 |
Ara Sınav | 1 | 40 | 40 |
Kısa Sınav | 2 | 30 | 60 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 30 | 30 |
Final | 1 | 65 | 65 |
Toplam İş Yükü | 387 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 15,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 15 |