Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Toplu Pazarlık Ekonomisi | CEK 461 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. FATMA FİDAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. FATMA FİDAN, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Fatih SERT |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Toplu pazarlık ekonomisi dersi, toplu pazarlık olgusunun iktisadi bakış açısını ele almaktadır. Toplu pazarlık süreci farklı açılardan ele alınmaktadır. İktisadi değişkenlerle sosyal olguların birlikteliğini ele alarak, çalışma hayatının aktör ve unsurlarını detaylı incelemeyi hedeflemektedir. |
Dersin İçeriği | Bu derste, toplu pazarlık olgusu ve süreci ele alınacaktır. Toplu pazarlığa ilişkin geliştirilen modeller ve yaklaşımlar yanında tarafların toplu pazarlık gücünü etkileyen unsurlar incelenecektir. Teorik bilgi yanında güncel toplu pazarlık süreçleri de incelenecektir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Toplu pazarlık olgusunu tahlil eder | Anlatım, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
2 | Sosyal tarafların çalışma yaşamına etkilerini analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
3 | Toplu pazarlık sürecinin işleyişini ve etken unsurları öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
4 | Tarafların toplu pazarlık güçlerini belirleyen unsurları analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
5 | Türkiyede toplu pazarlıkları analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
6 | Toplu pazarlık ve güç olgusunu analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
7 | Farklı ülkelerin toplu pazarlık sistemini öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
8 | Toplu pazarlık konularını öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
9 | Toplu pazarlığın gerçekleşme sürecini tahlil eder | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
10 | Toplu pazarlık türlerini öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
11 | Toplu pazarlığın sonuçlarını tahlil eder | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
12 | Toplu pazarlığın ekonomik etkilerini analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
13 | Toplu pazarlığın çalışanlar açısından önemini tahlil eder | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
14 | Toplu pazarlığın işverenler açısından önemini tahlil eder | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, | Sınav, Sözlü Sınav, Performans Görevi, |
15 | Toplu pazarlığın geleceğini analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Toplu pazarlık kavramı ve tarihsel gelişimi | * Demirbilek, Tunç,(1996), Toplu Pazarlığın Davranışsal Boyutu, Basisen Yay. |
2 | Toplu pazarlık süreci ve unsurları | * Demirbilek, Tunç,(1996), Toplu Pazarlığın Davranışsal Boyutu, Basisen Yay. |
3 | Toplu pazarlık modelleri | Yusuf Balcı.(2019), Sendikalaşma ve Toplu pazarlık Ekonomisi 307-314 |
4 | Toplu pazarlık modelleri (Walton ve Mckersie davranışsal modelleri | * Gündoğan, Naci Sendikaların, Toplu Pazarlıktaki Gücü (1991), Anadolu Üniversitesi Yayınları, s. 36-44 |
5 | Toplu pazarlık gücü kavramı ve oyun teorisi | * Gündoğan, Naci Sendikaların, Toplu Pazarlıktaki Gücü (1991), Anadolu Üniversitesi Yayınları s. 47-63 |
6 | Toplu pazarlık gücünün ölçülmesi | * Gündoğan, Naci Sendikaların, Toplu Pazarlıktaki Gücü (1991), Anadolu Üniversitesi Yayınları d.72 |
7 | Toplu pazarlığın değişen işlevselliği | * Kılıç, Cem, Degişen Endüstri Ilişkileri Sistemi Çerçevesinde Sendikal Gücün Korunmasına Yönelik Tedbirlere Bir Örnek:Kanada Uygulaması http://dergi.iibf.gazi.edu.tr/pdf/1201.pdf |
8 | Toplu pazarlık gücünü belirleyen unsurlar | * Fidan, Fatma. Tarafların toplu pazarlık stratejilerine ilişkin olası modeller ve toplu pazarlığın değişen işlevselliği. Mercek Dergisi, Nisan 2003, S. 8, S.46-55 |
9 | ARASINAV | ARASINAV |
10 | Türkiyede toplu pazarlığın gelişimi | * Makal, Ahmet, (1999), Türkiyede Tek Partili Dönemde Çalışma İlişkileri: 1920-1946, İmge Yay. |
11 | Türkiyede toplu pazarlığın tarafları | Balcı, Yusuf, (1999), Sendikacılık ve Toplu Pazarlık Ekonomisi, Alfa Yay. |
12 | Türkiyede toplu pazarlığın niteliksel ve niceliksel analizi | Şenkal, Abdulkadir, (2005), Küreselleşme Sürecinde Sosyal Politika, Alfa Yay. |
13 | Örnek toplu pazarlık incelemesi | Ders Notları |
14 | Türkiye´de toplu pazarlık güçleri | Ders Notları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ders için hazırlanan haftalık dokümanlar |
Ders Kaynakları | Gündoğan, Naci, (1991), Sendikaların Toplu Pazarlıktaki Gücü, Anadolu Üniversitesi Yayınları Hüseyin M. YÜCEOL, Fatma FİDAN, (2015), Çalışma ekonomisi, Lİsans Yayınları Yusuf Balcı (2019), Sendikalaşma ve toplu pazarlık ekonomisi |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Endüstri İlişkileri, Sosyal Politika, İnsan Kaynakları ve İş ve Sosyal Güvenlik Hukuku alanlarında ulusal ve uluslar arası düzeylerde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma ve bunları çalışma ortamında kullanabilme | X | |||||
2 | Endüstri İlişkileri ile ilgili temel mevzuata hâkim olup, bunları pratik durumlara uygulayabilme ve yorumlayabilme | X | |||||
3 | Sosyal adalete değer verebilme ve sosyal adalet bilincine sahip olma | X | |||||
4 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olmakla beraber alanıyla ilgili kuramsal ve pratiksel bilgileri doğru ve etkili bir şekilde ifade edebilme, bilgileri ve düşünceleri başkalarının anlayabileceği şekilde iletebilme, yorumlama, eleştirebilme yeteneğine ve yüksek ikna gücüne sahip olma | X | |||||
5 | Eleştirel düşünebilen, alternatif çözümlerin, değerlendirmelerin ve sorunlara yaklaşım yollarının zayıf ve kuvvetli yönlerini tanımlamak için akıl yürütebilme, farklı kaynaklardan bilgi elde edebilme ve analiz etme becerisine sahip olmakla beraber inisiyatif de kullanabilme | X | |||||
6 | Sayısal ve istatiksel araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip olmakla beraber, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını öngörebilme ve doğru tahminlerde bulunabilme; nedensel ilişkilerini göz önünde bulundurma, analitik düşünce yapısına sahip olma ve stratejik yaklaşım geliştirebilme | X | |||||
7 | Takım çalışmasına yatkın, liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurabilme yeterliliğine sahip olma. | X | |||||
8 | Kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer dâhil olmak üzere bir yabancı dilde bilgi sahibi olma, bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme | X | |||||
9 | Temel Bilgisayar kullanım bilgisine sahip olma; insan kaynakları ve çalışma ilişkilerinde kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgilenme ve bu yazılımları kullanabilme becerisini kazanma | X | |||||
10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 20 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 135 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |