Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Engelliler Politikası | CEK 457 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Sosyal Politika |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ONUR METİN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi ONUR METİN, |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Meryem Kaytan |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | 1. Gruplararası ilişkilerde ayrımcılığa ve gerilime neden olan süreçler hakkında bilgi sahibi olabilmek 2. Engellilerin toplumsal hayatına dair sorunları tespit etmek ve sosyal politika ekseninde çözüm stratejileri geliştirmek. 3. Engellilerin sosyal hayata tam katılımına yönelik hak temelli sosyal politikaların önemini göstermek. |
Dersin İçeriği | Özürlülük, Sakatlık ve Engellilik kavramlarının farklılıkları ve özellikleri ekseninde engellileri çerçeveleyen engelleri bertaraf eden sosyal politikaların temel uygulama alanlarını (eğitim, istihdam, sağlık vb.) belirlemek ve engellilerin toplumsal yaşama katılımını sağlayabilecek sosyal politikaları tartışmak |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Gruplar arası ilişkilerde ayrımcılığa yol açan süreçleri ve de ayrımcılığın giderilebilmesinin koşullarını kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
2 | Engellilere ilişkin sosyal politika uygulamalarını haklar zemine yerleştirir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
3 | Erişilebilirlik kavramını vatandaşlık esaslı tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
4 | Engelliliği sosyal politikanın temel uygulama alanlarındaki karşılığıyla anlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ayrımcılık: Temek Kavramlar | Çayır, K. (2012). Ayrımcılık: çok boyutlu yaklaşımlar. Istanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları |
2 | Ayrımcılılık: Gruplar arası ilişkiler | Çayır, K. (2012). Ayrımcılık: çok boyutlu yaklaşımlar. Istanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları |
3 | Ötekilik ve Beden | Çayır, K. (2012). Ayrımcılık: çok boyutlu yaklaşımlar. Istanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları |
4 | Engellilere Yönelik Ayrımcılık | Çayır, K. / Soran, M. / Ergün, M. (2015) Engellilik ve Ayrımcılık: Eğitimciler için Temel Metinler ve Örnek Dersler İstanbul: Karekök. |
5 | Engelli İstihdamı Ve Yöntemleri | Çayır, K. (2012). Ayrımcılık: çok boyutlu yaklaşımlar. Istanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları |
6 | Engelli Hakları | Çayır, K. / Soran, M. / Ergün, M. (2015) Engellilik ve Ayrımcılık: Eğitimciler için Temel Metinler ve Örnek Dersler İstanbul: Karekök. |
7 | Almanya’da Korumalı İşyeri Olarak Engelli Çalışma Atölyesi | Çayır, K. / Soran, M. / Ergün, M. (2015) Engellilik ve Ayrımcılık: Eğitimciler için Temel Metinler ve Örnek Dersler İstanbul: Karekök. |
8 | Türkiye’de ve Dünyada Korumalı İstihdam Ve Engelli Kota Sistemi | Altuntaş, B. (2016), Dezavantajlı Gruplar ve Sosyal Politika, Ankara: Nobel. |
9 | Vize Sınavı | |
10 | Engellilik ve İstihdam | Menda, E. / Balkan, N. / Berktay, N. (2013) Engelsiz Türkiye İçin: Yolun Neresindeyiz? Mevcut Durum ve Öneriler, İstanbul: Myra |
11 | Engellilik ve Sağlık | Menda, E. / Balkan, N. / Berktay, N. (2013) Engelsiz Türkiye İçin: Yolun Neresindeyiz? Mevcut Durum ve Öneriler, İstanbul: Myra |
12 | Engellilik ve Eğitim | Menda, E. / Balkan, N. / Berktay, N. (2013) Engelsiz Türkiye İçin: Yolun Neresindeyiz? Mevcut Durum ve Öneriler, İstanbul: Myra |
13 | Ayrımcılıkla Mücadele ve Önyargıları Azaltmak | Çayır, K. (2012). Ayrımcılık: çok boyutlu yaklaşımlar. Istanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları |
14 | Sonuç ve Genel Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Çayır, K. (2012). Ayrımcılık: çok boyutlu yaklaşımlar. Istanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. Çayır, K. / Soran, M. / Ergün, M. (2015) Engellilik ve Ayrımcılık: Eğitimciler için Temel Metinler ve Örnek Dersler İstanbul: Karekök. Menda, E. / Balkan, N. / Berktay, N. (2013). Engelsiz Türkiye için: Yolun neresindeyiz? Mevcut durum ve öneriler. İstanbul: Sabancı Üniversitesi. Altuntaş, B. (2016), Dezavantajlı Gruplar ve Sosyal Politika, Ankara: Nobel. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Endüstri İlişkileri, Sosyal Politika, İnsan Kaynakları ve İş ve Sosyal Güvenlik Hukuku alanlarında ulusal ve uluslar arası düzeylerde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma ve bunları çalışma ortamında kullanabilme | ||||||
2 | Endüstri İlişkileri ile ilgili temel mevzuata hâkim olup, bunları pratik durumlara uygulayabilme ve yorumlayabilme | ||||||
3 | Sosyal adalete değer verebilme ve sosyal adalet bilincine sahip olma | X | |||||
4 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olmakla beraber alanıyla ilgili kuramsal ve pratiksel bilgileri doğru ve etkili bir şekilde ifade edebilme, bilgileri ve düşünceleri başkalarının anlayabileceği şekilde iletebilme, yorumlama, eleştirebilme yeteneğine ve yüksek ikna gücüne sahip olma | X | |||||
5 | Eleştirel düşünebilen, alternatif çözümlerin, değerlendirmelerin ve sorunlara yaklaşım yollarının zayıf ve kuvvetli yönlerini tanımlamak için akıl yürütebilme, farklı kaynaklardan bilgi elde edebilme ve analiz etme becerisine sahip olmakla beraber inisiyatif de kullanabilme | X | |||||
6 | Sayısal ve istatiksel araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip olmakla beraber, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını öngörebilme ve doğru tahminlerde bulunabilme; nedensel ilişkilerini göz önünde bulundurma, analitik düşünce yapısına sahip olma ve stratejik yaklaşım geliştirebilme | X | |||||
7 | Takım çalışmasına yatkın, liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurabilme yeterliliğine sahip olma. | X | |||||
8 | Kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer dâhil olmak üzere bir yabancı dilde bilgi sahibi olma, bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme | ||||||
9 | Temel Bilgisayar kullanım bilgisine sahip olma; insan kaynakları ve çalışma ilişkilerinde kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgilenme ve bu yazılımları kullanabilme becerisini kazanma | ||||||
10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 20 |
2. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 136 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |