Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Laboratuvar Akreditasyonu | GDM 602 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. DİLEK ANGIN YILMAZ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. DİLEK ANGIN YILMAZ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | TS EN ISO/IEC 17025 Standardı aracılığı ile laboratuvar uygulamalarında akreditasyon sürecini kavramak ve uygulamak. |
Dersin İçeriği | Laboratuvar akreditasyonunun temelini oluşturan TS EN ISO/IEC 17025 standardının tanımlanarak, bu standardım öneminin kavranması, gerekliliklerinin belirlenmesi, uygulamalarının yapılması ile Denetim ve belgelendirme süreçlerinin işleyişinin tanımlanması. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kalite yönetim sistemlerinin ve akreditasyonun önemini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
2 | Kalite yönetim sisteminin oluşturulmasının ve sürdürülmesinin gereklerini kavrar ve uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
3 | Dokümantasyon (prosedür, talimat v.b.) yapısını ve gereklerini kavrar ve uygular. | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
4 | Analiz metodlarına nasıl ulaşacağını ve bu metodları nasıl kullanacağını kavrar ve uygular. | Anlatım, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
5 | Laboratuvar uygulamalarında çevre ve iş güvenliği konularını kavrar. | Anlatım, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
6 | Sürdürülebilirlik ve iyileştirme süreçlerini kavrar. | Anlatım, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
7 | Mesleki etik ve sorumluluk bilincinin önemini kavrar. | Anlatım, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Laboratuvarda İş Sağlığı ve Güvenliği Bilgilendirme | |
2 | Akreditasyon süreci ve Türk Akreditasyon Kurumu (TÜRKAK) | |
3 | Kalite yönetim sistemlerinin oluşturulmasının ve sürüdürülmesinin önemi | |
4 | Dokümantasyon yapısı ve oluşturulmasında dikkat edilecek hususlar | |
5 | Prosedür, talimat, kalite el kitabı v.b. dokümanların hazırlanması | |
6 | Analiz metodlarının seçiminde dikkat edilecek hususlar ve bu metodların kullanılması | |
7 | Laboratuvar için TS EN ISO/IEC 17025 standardının gereklilikleri | |
8 | Laboratuvar kurulumunda dikkat edilecek hususlar | |
9 | Düzeltici-önleyici faaliyet ve uygun olmayan iş | |
10 | Laboratuvar akreditasyonundaki süreçler ve uygulamaları | |
11 | Laboratuvar akreditasyonunda çevre ve iş güvenliğinin önemi | |
12 | Müşterilerine ait gizli bilgilerin ve tescilli hakların korunması | |
13 | Mesleki sorumluluk sigortası ve gerekliliği | |
14 | Akredite laboratuvar uygulamaları ve örnek olaylar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1. Öğretim Görevlisi Ders Notu 2. "TS EN ISO/IEC 17025 Deney ve Kalibrasyon Laboratuvarları İçin Genel Şartlar" standardı 3. "TS EN ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemleri" Standardı |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında literatür araştırması yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verilerden hareket ederek kullandığı bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | ||||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | ||||||
4 | Yeni ve orijinal fikirlerle yöntemler geliştirme yeteneği; sistem, süreç veya ürün tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
5 | Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kapsamı hakkında ayrıntılı bilgi edinebilme | ||||||
6 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri iyi analiz etme, bunlara ulaşma ve değerlendirmede doğru yolu izleme kabiliyeti | ||||||
7 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
8 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak paylaşabilme becerisi | ||||||
9 | Verilerin elde edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
10 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; bunları etkili bir şekilde inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
11 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 15 |
1. Ara Sınav | 40 |
2. Ödev | 15 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
1. İş Sağlığı ve Güvenliği | 0 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 6 | 12 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 138 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |