Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Iv. Ders Kurulu (Sinir Sistemi ve Duyu Organları) | TIP 2400 | 0 | 122 + 27 | 11 | 11 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. BİRSEN AYDEMİR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Bu kurulun amacı sinir sistemi ve duyu organlarının gelişimsel, yapısal, hücresel ve işlevsel yönleri üzerinde durmak ve sinir sistemi ve duyu organları konusunda temel bilgiler sağlamaktır. Bu kurul, tüm nöral mekanizmaları içerir. Bu kurul kapsamında; her bir sinir hücresinin yapısı, Nöral işlevlerin altında yatan temel mekanizma ve organizasyonlar, Sinir sisteminin ana bölümleri ve duyu organları; beyin, beyincik, beyin sapı, omurilik, ventrikül, göz ve ilgili yapılar, kulak ve ilgili yapılar yer alır. Dış çevrenin algılanması ile ilgili bakış açısı kazandırılması; iletişim becerileri ve lokomosyon dahil beyinin vücudu nasıl yönettiği konusu işlenir. Duyu ve motor sistemleri, sinir sisteminin organizasyon ve işlevi, görme ile ilgili işlemler ve hafıza kavramı yeri ve oluşma mekanizmaları açıklanır. Laboratuvar eğitimi yoluyla laboratuvar ve pratik becerileri kazandırılır. Nöroanatomi, sinir sistem anatomisinin sınıflandırılması ve lokalizasyonunu, görme ve işitmenin fizik ilke ve kavramlarıyla açıklanması ve görüntüleme yöntemleri ile ilgili olarak bilgi kazanılması, Merkezi ve otonom sinir sistemini oluşturan organların ince yapısı ve bu sistemlerin fonksiyonları ile olan ilişkisi, Beyin sapı, serebellum fonksiyonları, sinir sisteminin yüksek fonksiyonları, Uyku ve uyanıklık kavramlarının öğrenilmesi, genel ve özel duyuların morfolojik ve işlevsel açıdan kavranması bulunmaktadır. Tıbbi Mikrobiyoloji anabilim dalı tarafından menenjit, ensefalite neden olan mikroorganizmalar ve tanısının öğrenilmesi amaçlanmıştır. Tıbbi Biyokimya anabilim dalı tarafından görmenin gerçekleşmesi ve uyarının biyokimyasal kontrolünü öğrenmeleri amaçlanmıştır. |
Dersin İçeriği |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Merkezi sinir sistemini ve periferik sinir sitemini, duyu organları ile birlikte morfolojik açıdan | Anlatım, | Sınav, |
2 | Merkezi sinir sistemini ve periferik sinir sitemini, duyu organlarının beslenmelerini ve inervasyonlarını bilir | Anlatım, | Sınav, |
3 | Sinir sistemive duyu organlarının gelişimi ve histolojisi öğrenilir | Anlatım, | Sınav, |
4 | Menenjit, ensefalite neden olan mikroorganizmalar ve tanısını öğrenir. | Anlatım, | Sınav, |
5 | Merkezi ve otonom sinir sistemine ait klinik sendromları, davranış ve duyu fizyolojisini ve ilişkili mekanizmaların düzenlenmesini kavrar | Anlatım, | Sınav, |
6 | Sinir dokunda, sinir iletimindeki biyokimyasal mekanizmaları açıklayabilir | Anlatım, | Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | MSS giriş ve MSS morfolojisi, Sinir Sisteminin Organizasyonu, Zor üreyen bakteriler, Medulla spinalis, Medulla oblongata ve pons anatomisi, Sinir Sisteminin Organizasyonu, Duysal Reseptörler, Sinir sistemi gelişimi, | |
2 | Ağrı, Baş Ağrısı ve Termal duyular, Listeria ve sporsuz G(+) basiller , Sinir sistemi histolojisi, Mesencephalon ve fossa rhomboidea, talamus ve hipotalamus anatomisi, Omuriliğin Motor İşlevleri, sinir sistemi histolojisi | |
3 | Hemispherium cerebri ve Kortikal merkezler ve beyaz cevher anatomisi, mikobakteriler, Anaerobların özellikleri ve sınıflanması, Beyin Korteksi, Clostridiumlar, Beynin Davranış ve Motivasyonla İlgili Mekanizmaları, | |
4 | Spiroketlerin genel özellikleri, Treponema, Borrelia ve Leptospira, Anaerobik kültür yöntemleri ve identifikasyon, Tractus'lar (inen-çıkan yollar), Beynin Etkinlik Durumları, Beyin damarları anatomisi | |
5 | Beyin zarları ve sinüsler , Beyin ventrikülleri ve BOS , Ricketsia, Actinomyces ve Nocardia, Chlamydia ve Mycoplasma, Koku yolları, rhinencephalon ve limbik sistem anatomisi, Nervi craniales anatomisi | |
6 | Sinir Doku ve Görme Biyokimyası , Otonom Sinir Sistemi ve Adrenal Medulla, Otonom sinir sistemi anatomisi, Beyin Kan Akımı, Orbita ve içindekiler anatomisi, Görme Optiği, Göz histolojisi | |
7 | Retinanın Reseptör ve Sinirsel İşlevi, Görmenin Merkezi Nörofizyolojisi, Göz embriyolojisi, kulak anatomisi, Vestibüler sistem ve işitme yolları anatomisi, Kulak histolojisi ve embriyolojisi, Deri ve eklentilerinin embriyolojisi, | |
8 | ||
9 | ||
10 | ||
11 | ||
12 | ||
13 | ||
14 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Tıp Pç1 | X | |||||
2 | Sağlık Hizmeti- Hastaya biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir. | ||||||
3 | Sağlık Hizmeti- Birey ve toplum sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler | ||||||
4 | Sağlık Hizmeti- Sağlığın sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde çalışmaları yapar | ||||||
5 | Sağlık Hizmeti- Toplum bireylerine, hastalara ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir | ||||||
6 | Sağlık Hizmeti- Korunma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir | ||||||
7 | Sağlık Hizmeti- Girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir | ||||||
8 | Sağlık Hizmeti- Hasta ve çalışan güvenliğini göz önünde bulundurur | ||||||
9 | Sağlık Hizmeti- Sağlığa etki eden fiziksel ve sosyoekonomik şartlar ile bireysel özellik ve davranışları göz önünde bulundurur | ||||||
10 | Etik ve Mesleki İlkeler- İyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. | ||||||
11 | Etik ve Mesleki İlkeler- Etik ve yasal ilkeler çerçevesinde görevini yerine getirir. | ||||||
12 | Etik ve Mesleki İlkeler- Nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlılık gösterir | ||||||
13 | Etik ve Mesleki İlkeler- Mesleki performansını değerlendirir | ||||||
14 | Sağlık Savunucusu- Sosyal yükümlülüklerini dikkate alarak sağlık hizmetini geliştirmeyi savunur. | ||||||
15 | Sağlık Savunucusu- Sağlık hizmetinin tüm bileşenleri ile işbirliği yapar | ||||||
16 | Sağlık Savunucusu- Birey ve toplum sağlık göstergelerini değerlendirir | ||||||
17 | Sağlık Savunucusu- Kendi sağlığını korumaya önem verir | ||||||
18 | Lider- Sağlık ekibi içinde liderlik yapar. | ||||||
19 | Lider- Sağlık hizmetlerinde kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır | ||||||
20 | Ekip- Sağlık ekibi içinde farklı ekip rollerini üstlenir. | ||||||
21 | Ekip- Sağlık ekibi içindeki sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır ve buna uygun davranışlar gösterir. | ||||||
22 | Ekip- Mesleki uygulamalarında meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır | ||||||
23 | İletişim- Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ile etkili iletişim kurar | ||||||
24 | İletişim- Farklı sosyokültürel özelliklere sahip birey ve gruplar ile etkili iletişim kurar | ||||||
25 | İletişim- Tanı, tedavi, takipte hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. | ||||||
26 | Bilimsel Yaklaşım- Gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar ve uygular | ||||||
27 | Bilimsel Yaklaşım- Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır ve değerlendirir | ||||||
28 | Bilimsel Yaklaşım- Kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular | ||||||
29 | Bilimsel Yaklaşım- Bilişim teknolojilerini kullanır | ||||||
30 | Yaşam Boyu Öğrenme- Kariyer gelişimini etkili olarak yönetir | ||||||
31 | Yaşam Boyu Öğrenme- Yeni bilgileri edinme ve yaşam boyu değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir | ||||||
32 | Yaşam Boyu Öğrenme- Doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|